نگاهی به کاربرد پزشکی نیلوفر رونده، پیچک نیلوفر

به گزارش جملات زیبا، نیلوفر رونده گیاهی ساحلی خوابیده روی خاک است. ساقه آن طویل و ریشه ها در محل گره ها یافت می گردد. برگ ها ساده، تخم مرغی، چهارگوش یا کروی، 25 سانتی متر در 10 سانتی متر، برگچه (ساقه

نگاهی به کاربرد پزشکی نیلوفر رونده، پیچک نیلوفر

نویسندگان: کوهویی لینگ، چوا تانگ کیان، تان چای هون

مترجمان: دکتر حسین حسین زاده، دکتر محسن ایمن شهیدی، دکتر رامین رضایی

نام علمی (خانواده):

(Convolvulaceae) Ipomoea pes-caprae (L.) Sweet

نام انگلیسی:

Beach Morning Glory, Goats Foot (reeper, Bayhops)

نام فارسی:

نیلوفر رونده، پیچک نیلوفر

خصوصیات:

نیلوفر رونده گیاهی ساحلی خوابیده روی خاک است. ساقه آن طویل و ریشه ها در محل گره ها یافت می گردد. برگ ها ساده، تخم مرغی، چهارگوش یا کروی، 25 سانتی متر در 10 سانتی متر، برگچه (ساقه برگ) بلند و باریک و گل آذین به صورت 1-3 گل هستند. 5 کاسبرگ به صورت تخم مرغی و بی نوک هستند. ضد درد، ضد دیابت، ضد التهاب، ضد تجمع پلاکت، ضد ویروس، ضد زهر، اثر مهاری فعالیت کلاژناز، شل کننده عضلانی و مهار سنتزپروستاگلاندین. گل ها به شکل قیفی هستند و حدود 3-5 سانتی متر طول دارند. گیاه دارای کپسول های (1/2 سانتی متر) ترک خورده (شکوفا) با دانه های کرکی است که به راحتی شکسته می شوند.

منشأ:

بومی منطقه ها گرمسیر.

ترکیبات شیمیایی:

پسکاپروزید A و B، پسکاپرین ها I-IX، استولونیفرین III، ای - فیتول، β داماسنون و مواد دیگر.

کاربرد در طب سنتی:

افشرده گرفته شده از این گیاه را مالیایی ها به منظور درمان گزیدگی ماهی به کار می برند. در برمه، دم نموده گیاه با آهن زنگ زده برای درمان خون ریزی زنان به کار می رود. در هند، این گیاه به اسم سرد کننده، قابض و ملین به کار می رود. در ویتنام به صورت داخلی به اسم نرم کننده مطرح است. این گیاه بعلاوه برای سردرد تجویز می گردد. در تایلند برای درمان درماتیت ناشی از ستاره دریایی (مرد جنگجو پرتغالی) این گیاه به کار می رود. از برگ های این گیاه در اندونزی برای تسریع در ترکاندن تاول ها و به صورت خارجی برای زخم پا استفاده می گردد. شیره برگ های جوان در روغن نارگیل جوشانده و برای درمان جراحت و زخم از آن استفاده می گردد. در فیلیپین برگ های جوشانده این گیاه برای درمان روماتیسم و عفونت قارچی به کار می رود در پاپوآگینه نو جوشانده برگ ها برای جراحت به کار می رود. در جزایر سلیمان، فراورده های برگ این گیاه برای مسائل هضمی خورده می گردد. دانه های گیاه همراه با فوفل جویده می گردد و برای درمان دردهای شکمی و دل پیچه یا به تنهایی مصرف می گردد. از جوشانده غده های این گیاه هم برای مسائل مثانه استفاده می گردد.

آثار دارویی:

ضد درد، ضد دیابت، ضد التهاب، ضد تجمع پلاکت، ضد ویروس، ضد زهر، اثر مهاری فعالیت کلاژناز، شل کننده عضلانی و مهار سنتزپروستاگلاندین.

پی نوشت:

برای مشاهده پی نوشت های این کتاب به منبع مقاله مراجعه گردد.

منبع مقاله :

لینگ، کوهویی - تانگ کیان، چوا - چای هون، تان؛ (1392)، راهنمای گیاهان دارویی: مصور و با رویکرد علمی و دارویی، مترجمان: حسین حسین زاده - محسن ایمن شهیدی، رامین رضایی، مشهد: بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی، چاپ اول.

منبع: راسخون
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 1314

به "نگاهی به کاربرد پزشکی نیلوفر رونده، پیچک نیلوفر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به کاربرد پزشکی نیلوفر رونده، پیچک نیلوفر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید