نمونه و مدل جدید LED درایو در طول یک ماه طراحی و فراوری شد، هسته ای فناور در راستا دانش بنیانی

به گزارش جملات زیبا، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد گفت: نمونه و مدل جدید LED درایو را در مدت یک ماه طراحی و فراوری کردم و نمونه های اولیه آن بعد از سه، چهار سال هنوز به خوبی کار می نمایند.

نمونه و مدل جدید LED درایو در طول یک ماه طراحی و فراوری شد، هسته ای فناور در راستا دانش بنیانی

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

گروه استان های خبرگزاری خبرنگاران، یک پیشنهاد ساده برای اصلاح LEDدرایوهای روشنایی های اداره برق شهرستان بجنورد باعث ایجاد و شکل گیری یک هسته فناور در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد شد که اکنون توانسته با این اقدام در راستا ساخت این محصول (LED درایو) قدم بگذارد.

خبرنگار خبرگزاری خبرنگاران برای آگاهی بیشتر از جزئیات فرایند فراوری این محصول با امین طالب خواه دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد تبادل نظر نموده است که در ادامه می خوانیم.

خبرنگاران: ابتدا راجع به خود و محصول و اختراعی که داشته اید، شرح دهید.

طالب خواه: از سال 93 دانشجوی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد هستم و هنوز دفاع از انتها نامه ام مانده است. سال 96 یا 95 بود که یکی از استادان به من گفت برای اداره برق مسئله ای به وجود آمده که باعث سوختن لامپ های LED آنها می گردد، آیا می توانی این مشکل را رفع کنی؟

خبرنگاران: مشکل چه بود؟

طالب خواه: درایور این لامپ ها به دلیل بالا و پایین شدن ولتاژ یا عمرشان تمام می شد یا به دلایل دیگر می سوخت. بعد از مدتی به من گفت دردسر این کار زیاد است و آن را ادامه ندهیم؛ اما گفتم من این کار را انجام می دهم و اجازه دهید با اداره برق کار کنیم.

خبرنگاران: و شما ادامه دادید؟

طالب خواه: بله یک نمونه برای اداره برق فراوری کردیم. آن را نصب کردند و پس از سه ماه که از کار کردن آن گذشت و مطمئن شدند که کار می نماید با ما قرارداد بستند.

خبرنگاران: چه مدت زمان طول کشید تا این پروژه به خاتمه رسید؟

طالب خواه: انجام این طرح یک سال و نیم طول کشید.

خبرنگاران: چگونه با مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد وارد همکاری شدید؟

طالب خواه: در طرح های پژوهشی زیادی با استادان مختلف همکاری داشتم و یکی از دانشجویان فعال دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد بودم؛ بنابراین پس از راه اندازی مرکز رشد به من پیشنهاد دادند که طرح اصلاح LED درایو را به مرکز رشد بیاورم و ما جزء نخستین شرکت هایی بودیم که در مرکز رشد این واحد دانشگاهی پذیرش شدیم.

خبرنگاران: و پس از حضور در مرکز رشد چه اتفاقی افتاد؟

طالب خواه: پس از پذیرفته شدن در مرکز رشد، بودجه ای در اختیار ما گذاشتند و دانشگاه هم در این طرح با ما شریک شد. در نمایشگاه سال 96 یا 97 هفته پژوهش، دانشگاه یک غرفه عظیم گرفته و آن را قسمت بندی نموده بود و ما هم در آنجا حضور داشتیم، از سال گذشته دو استاد دیگر را به تیم خود اضافه کردیم و قرارداد دیگری با اداره برق برای فراوری 170 عدد LED درایو منعقد کردیم که آنها هم انجام و تحویل این اداره شده و اکنون برای دانش بنیان شدن اقدام نموده ایم.

خبرنگاران: در خصوص LED درایو برای خوانندگان و کاربران بیشتر شرح دهید.

طالب خواه: چیپ های LED درایو ولتاژ پایینی دارند و ولتاژ 220 نیست، 20 یا 30 ولت و با یک جریان تعیین است و LED درایو برای تغذیه آن جریان استفاده می گردد با این تفاوت که در این تغذیه، مقدار جریان ثابت است. یعنی اگر شما یک منبع تغذیه 12 ولت دارید، 12 ولت یعنی ولتاژ ثابت جریان تغییر می نماید؛ ولی در LED، جریان ما ثابت است، یعنی اگر جریان دو آمپر است، آن دو آمپر ثابت است، ولتاژ با توجه به آن، تغییر می نماید، عمرش هم از تغذیه های دیگر یک مقدار بیشتر است و باید در شرایط سخت هم بتواند کار کند.

خبرنگاران: مورد استفاده LED درایو فقط در روشنایی است؟

طالب خواه: بله، فقط در روشنایی استفاده می گردد. هرجا که LED باشد باید یک درایور هم باشد تا آن را تغذیه کند.

خبرنگاران: قبل از شما، فراورینماینده ایرانی دیگری هم LED درایو را فراوری می کرد؟

طالب خواه: در ایران دو سه شرکت هستند؛ اما کیفیت محصولات آنها زیاد خوب نیست.

خبرنگاران: چرا فرایند دانش بنیان شدن شما طولانی شده است؟

طالب خواه: مدیریت مرکز رشد همکاری مناسبی نداشتند. زمان ایجاد هسته فناور به ما قول داده شد که 40 میلیون تومان یاری نمایند و ما بر آن اساس برنامه ریزی انجام دادیم اما 9 میلیون تومان بیشتر به ما ندادند. در هر صورت قرار بود سرمایه گذاری خوبی از طرف دانشگاه برای طرح ما انجام گردد؛ اما این کار انجام نشد.

البته برای دانش بنیان شدن اقدام کردیم، اما داوران ما را رد کردند. دلیل اینکه قرارداد دیگری نگرفتیم این بود که مرتب درگیر جنگ و جدل بودیم. گره های اداری و مشکلاتی از این دست باعث می شد که تمرکز کاری نداشته باشیم. وقتی سیستم درست نباشد، باعث کُندی کار می گردد. مثلاً می گویند قرارداد اداره برق درست شده است؛ اما از وقتی که می گویند تا وقتی که می خواهد انجام گردد، یک سال و نیم طول می کشد، بروکراسی اداری مشکل ساز است.

خبرنگاران: مسئول ارتباط صنعت با دانشگاه برای بازاریابی و جذب سرمایه گذار شما اقدامی نکردند؟

طالب خواه: مسئول وقت ارتباط صنعت با دانشگاه در این واحد دانشگاهی همین قرارداد 170تایی را پیگیر و به خاتمه رساند؛ البته وی اکنون این مسئولیت را به عهده ندارد.

خبرنگاران: درباره پروژه خودتان هم شرح دهید.

طالب خواه: نمونه و مدل جدید LED درایو را در عرض یک ماه طراحی کردم که آنها را تست کردند و همان نمونه های اولیه اکنون بعد از سه، چهار سال هنوز هم به خوبی کار می نمایند. در این مدت هم مرتب آن را به روزرسانی کردم.

خبرنگاران: هزینه تمام شده نسبت به نمونه های قبلی را چگونه ارزیابی می کنید؟

طالب خواه: از آنجایی که آنها وارداتی و قیمت بالایی داشت، محصول فراوریی ما قطعاً به صرفه تر است.

4117/4062/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 17 مهر 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 650

به "نمونه و مدل جدید LED درایو در طول یک ماه طراحی و فراوری شد، هسته ای فناور در راستا دانش بنیانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمونه و مدل جدید LED درایو در طول یک ماه طراحی و فراوری شد، هسته ای فناور در راستا دانش بنیانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید