تداوم آلودگی هوا در شیراز، لزوم پرهیز از تردد غیرضروری

به گزارش جملات زیبا، خبرنگاران/فارس معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس اعلام نمود که براساس اطلاعات شاخص کیفیت هوا، شاهد بالا بودن بعضی از آیتم ها در شیراز هستیم لذا توصیه اکید به شهروندان خصوصا گروه های حساس، پرهیز از تردد غیرضروری است.

تداوم آلودگی هوا در شیراز، لزوم پرهیز از تردد غیرضروری

قاسم نهاوندی در گفت وگو با خبرنگاران گفت: شرایط شاخص های آلایندگی در هوای شیراز به گونه ایست که به افراد دارای بیماری های ریوی، بچه ها، زنان باردار و ... دیگر گروه های حساس بهتر است که از تردد غیرضروری پرهیز داشته باشند.

او با این شرح که، شاخص کیفیت هوای کلان شهر شیراز در 24 ساعت گذشته عدد 114 و ساعت 8 صبح امروز، عدد 116 را نشان می دهد، این اندازه از آلاینده را برای گروه های حساس ناسالم دانست و گفت: شاخص کیفیت هوا یا AQI، کیفیت هوا را در شش دسته قرار می دهد که هر دسته را به سطوح مختلف سلامت انسان مربوط می نماید؛ در شاخص هوای پاک، اندازه AQI بین 0 و 50 و کیفیت هوا رضایت بخش و شرایط کیفی هوا بی خطر یا کم خطر است.

نهاوندی اعلام نمود: در شاخص قابل قبول نیز اندازه AQI بین 51 تا 100و کیفیت هوا قابل قبول است اگرچه برخی از آلاینده ها امکان دارد برای تعداد بسیار کمی از افراد با ملاحظات بهداشتی خاص همراه باشد. به عنوان مثال؛ کسانی که نسبت به ازن حساسیت ویژه ای دارند، در چنین شرایطی شاید علائم تنفسی از خود بروز دهند.

معاون نظارت و پایش محیط زیست فارس به شاخص ناسالم برای گروه های حساس هم اشاره و با بیان اینکه اندازه AQI در این حالت بین 101 و 150 است، گفت: برخی از افراد گروه های حساس ممکن است اثرات بهداشتی خاصی را تجربه نمایند. برای مثال مردمی که دارای بیماری ریه هستند نسبت به عموم مردم خطرات بیشتری را از مواجهه با ازن متحمل می شوند اما مردمی که بیماری ریوی یا قلبی دارند خطر بیشتری را از مواجهه با ذرات معلق متحمل می شوند. اما وقتی آلودگی هوا در این سطح واقع شده است عموم مردم تحت تاثیر قرار نمی گیرند.

نهاوندی افزود در شاخص هوای ناسالم نیز هر فردی ممکن است اثرات بهداشتی AQI بالا را زمانی که اندازه آن بین 151 و 200 است، تجربه کند. اعضای گروههای حساس بیش از سایرین اثرات جدی را بر سلامت خود تجربه می نمایند.

او ادامه داد: در شاخص خیلی ناسالم نیز AQI بین 201 تا 300 واقع شده است و هشداری برای سلامتی بحساب می آید و بدین معنی است که هر کسی ممکن است اثرات جدی تری را بر سلامت خود تجربه کند.

نهاوندی به شاخص هوای خطرناک هم اشاره و با بیان اینکه AQI در این شرایط از 300 بالاتر و اخطاری جدی برای سلامت انسان و اعلام وضع اضطراری است، گفت: در این شرایط احتمالا تمام افراد جامعه تحت تاثیر قرار می گیرند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 خرداد 1401 بروزرسانی: 9 خرداد 1401 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 1532

به "تداوم آلودگی هوا در شیراز، لزوم پرهیز از تردد غیرضروری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تداوم آلودگی هوا در شیراز، لزوم پرهیز از تردد غیرضروری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید