گنبد نمکی جاشک؛ شاهکار طبیعت ایران

به گزارش جملات زیبا، می خواهیم به یک مقصد متفاوت دعوتتان کنیم و شما را از جاذبه ای شگفت انگیز در کشورمون آگاه سازیم…اینکه می گوییم شگفت انگیز, به این معنی نیست که باید در سفر امروز به دنبال چیزهای عجیب وغریب باشید

گنبد نمکی جاشک؛ شاهکار طبیعت ایران

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

و سر از رمز و راز ها در بیاورید. برعکس, آن چه که امروز مقصدمان را متفاوت جلوه می دهد, سادگی آن هست و تنها یک عنصر در آن به وفور به چشم میخورد ; ‘ نمک ‘.

تا چشم کار کند نمک می بینی و لباس سپیدی که سراسر زمین را پوشانده هست. گاه عناصر طبیعت به یاری آمده اند تا این یک دستی را در هم شنمایند و با رنگ های تازه جانی دیگر به تصویری که پیش روی شماست بدهند. در گوشه ای دیگر همین نمک سپیدرنگ به شکلهای دیگری در آمده تا معادلات را در ذهن شما بر هم بزند و مزه شور خود را در همۀ جا بگستراند.

قرار نیست که نمک با مزه بخشیدن به غذاهایتان برای شما لذت بخش باشد بلکه اینبار می خواهد زیبایی اش را به رخ بکشد و نمایشی بینظیر را برایتان به راه بیاندازد. این ماده ی سپید قرار هست مزه ای متفاوت از سفر را برایتان خلق کند… مزه ای که تا همه ی وقت زیر دندانتان میماند و طعمش را از دلیل نمیبرید…

اکنون کوله بارتان را جمع کنید و با ما راهی استان بوشهر شوید…

چرا گنبد نمکی جاشک؟

این پدیده ی طبیعی, عظیم ترین گنبد نمکی خاورمیانه هست و یکی از میراث ارزشمند طبیعی ایران محسوب می شود.مناظری که در جای جای این منطقه وجود دارند به گونه ای میباشند که احتمالاً مانندشان در هیچ جای دیگری نبینید.

این گنبد نمکی یکی از فعال ترین و زیباترین گنبدهای نمکی ایران می باشد و بعنوان یک سرمایه ی ملی با قدمت 600 میلیون سال بسیار حائز اهمیت هست.

آشنایی با گنبد نمکی جاشک, عظیم ترین گنبد نمکی خاورمیانه

جاده ی دیر به خورموج راکه در پیش بگیری و روستای جاشک را از نظر بگذرانی, ناگهان چشمت به منظره ای میوفتد که احتمالاً تا اکنون ندیده باشی. منظره ای که لباس سپیدی از جنس نمک بر تن دارد و تو را به سوی دنیایی متفاوت می خواند.

این پدیده ی کم نظیر با عنوان گنبد نمکی جاشک یا دشتی شناخته میشود و با وسعت 3666 هکتاری اش عنوان عظیم ترین گنبد نمکی خاورمیانه را به خود اختصاص داده هست. باید دقت داشت که این گنبد نمکی یکی از فعال ترین و زیباترین گنبدهای نمکی ایران نیز به شمار می رود و بعنوان یک سرمایه ی ملی با قدمت 600 میلیون سال بسیار حائز اهمیت هست.

به علت اهمیت گنبد نمکی جاشک, این اثر در بهمن سال 1386 بعنوان اثر طبیعی ملیِ فسیلی در لیست مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته و اسم آن بعنوان هشتاد و هشتمین اثر طبیعی توسط سازمان میراث فرهنگی در 20 بهمن 1389 در لیست میراث طبیعی ایران ثبت شده هست.

همین طور پرونده ثبت این گنبد به همراه دیگر گنبدهای نمکی در استان های فارس, هرمزگان, قم و زنجان به یونسکو فرستاده شده و در انتظار ثبت جهانی می باشد.

گنبد نمکی چیست؟

احتمالاً این سوال برایتان پیش بیاید که این پدیده از کجا آمده و چرا بعنوان جاذبه ای مهم برای کشورمون به شمار میرود. بد نیست پیش از ادامه ی مقاله, تعریفی کلی از گنبدهای نمکی داشته باشیم تا بدون هیچ نشانه سوالی از بازبینی زیبایی های جاشک لذت ببرید.

گنبدهای نمکی یکی از پدیده های زمین شناختی میباشند, یک هسته ی مرکزی از نمک دارند و از لایه های عظیم نمک زیرزمینی و به صورت گنبدی, شکل گرفته اند. هنگامی که نمک با لرزش های ناگهانی هم چون زمین لرزه روبرو می شود مثل یک ماده ی ارتجاعی عمل می کند. حرکات بالا و پایینی لایه های نمکی باعث ایجاد برجستگی هایی در زمین میشود

و گنبد نمکی شکل میگیرد. شکل تمامی گنبدهای نمکی یکسان نیست و بسته به سنگ های پوششی آن ها, فشار باطنی و میزان آن متغیر می باشد.در ایران ,گنبدهای نمکی در سطح وسیعی از ارتفاعات زاگرس و ایران مرکزی وجود دارند و نزدیک به 114 گنبد نمکی در نواحی جنوب ایران و استان های هرمزگان و بوشهر شناسایی شده هست.

دیدنی ها و تفریحات گنبد نمکی جاشک

در جاشک جلوه های دیدنی زیادی انتظارتان را میکشند که هر یک شگفتی خاصی را در خود مخفی کرده اند;

1- لباس سپید نمکین

با دیدن رنگ سفید نمک ها احتمالاً به فکرتان هم نرسد که این ها همه ی حاصل مزه شور طبیعت میباشند چرا که از جاده کنگان - بوشهر قسمت های بلند این پدیده هم چون کوه های برفی در یک دشت به نظر میرسند. این جلوه ی شگفت انگیز هر چشمی را به خود خیره می کند و شما را مبهوت خود می کند.

2- یخچال های نمکی یا نمک چال ها

یخچال های نمکی از دیگر جاذبه های این منطقه به شمار میروند. این جاذبه ها که در نتیجه ی حرکت توده های نمکی در جهت شیب زمین شکل گرفته اند, در بخش شمال غربی گنبد قابل دیدن میباشند و در حاشیه کناره ی آن تظاهر می نمایند.

به علت شباهت این پدیده به یخچال های یخی عنوان یخچال های نمکی یا نمک چال را به انها داده اند در حالی که بر عکس یخچال ها که سرما را حفظ مینمایند, نمک چال ها می توانند گرما را در خود حفظ نمایند. نمک چال ها از دیدنی های زیبای جاشک میباشند که هم چون چاله های عظیم و کوچکی دیده می شوند.

در اثر تبخیر آب در در راستا آب های روان و چشمه های نمکی اشکال خاصی در این چاله ها شکل گرفته اند که درخششی شبیه الماس دارند و بسیار چشم نواز میباشند.

3- آبشارهای نمکی

آیا شما هم فکر می کنید همۀ ی آبشارها در قلب جنگل و در منطقه های سرسبز شکل گرفته اند؟ باید بگوییم که گنبد جاشک این معادله را در ذهن شما بر هم می زند و با آبشارهایش به پیشباز شما می آید. این آبشارها در راستا طبیعیِ جریانِ آب گنبد قرار دارند و در فصول کم آبی به علت تبخیر کامل آب,

بلورهای ضخیم و زیبای نمکین در جهت جریان آب ها و در راستا آن ها تشکیل می شوند تا یکی از دیدنی ترین مناظر هستی را خلق نمایند. اواسط بهار تا اواسط پاییز برترین زمان برای دیدن این آبشارها هست.

4- غارهای نمکی

غارهای نمکی بخشی دیگر از شگفتی های طبیعت را به نمایش گذاشته اند. این غارها که بر اثر انحلال رسوبات نمکی شکل گرفته اند در گوشه گوشه ی گنبد تظاهر می نمایند. با ورود به انها چشمتان به بلورهای نمکی میوفتد که به صورت استالاگمیت و استالاکتیت خودشان را نمایان ساخته اند.

طول غارها متفاوت هست؛ احتمالا چشمتان به غاری کوچک بیفتد که 30 تا 50 متر طول دارد و یا غارهای 300 متری و 500 متری را مشاهده نمایید. احتمالا هم گذرتان به عظیم ترین غار منطقه با طول 1500 متر افتاد که به اسم غار پلکانی شناخته میشود.هر کدام از این غارها به علت شکلهای قندیل ها استالاگمیت و استالاکتیت ها نامی خاص به خود گرفته اند.

یکی از این غارها غار انگوری هست که درون آن قندیل هایی به شکل خوشه های انگور از سقف و دیواره غار آویزان شده اند و آن را از بقیه ی غارها متمایز ساخته اند. غار دیگری نیز به اسم غار شاخه نبات شهرت دارد و قندیل های سفید و یک دست در آن هم چون شاخه نبات به نظر می رسند

غار سدنمکی یا غار پنجه عقاب نیز غار های دیگر این منطقه میباشند. غار های این منطقه به حدی چندان اند که احتمالا بعضی از آن ها اصلا به چشم نیایند و بدون اسم بمانند.در قبل این غارها محلی برای درمان مریضی های تنفسی بود و برای افرادی که دچار مریضی های تنفسی مثل سینوزیت, آسم و برونشیت بودند,

رفتن به درون غارهای نمکی را پیشنهاد می کردند تا تنفس هوای آن جا موجب بهبودشان شود. امروزه علم علت این فرمایش را کشف کرده و اثبات کرده هست که هوای داخل غارهای نمکی باعث باز شدن مجاری تنفسی مریض میشود.

5- اثرات فرسایشی

پوشش نمکی منطقه با اثرات ناشی از فرسایش آبی و بادی مزین شده و نقش و نگاری خاص را پدید آورده هست. باد و جریان آب, خاک های نرم و سست را فرسوده کرده و پدیده هایی قارچ مثل را به وجود آورده اند. ستون ها و قله ها در جای جای منطقه رو به آسمان رفته اند. ستون هایی که گاه قسمت بالاییشان از بدنه ی آن ها پهن تر هست و از 10 سانتی متر تا چند ده متر بلندی دارند.

احتمالا بتوان تخت دیو یا دودکش جن را خوشگل ترین پدیده ی فرسایشی گنبد جاشک دانست. این پدیده به صورت ستونهایی در بین نمک های گنبد دیده میشود که به علت ناسازگاری در میزان فرسایش پذیری سنگ ها به وجود آمده هست. این پدیده های فرسایشی نیز به علت شکلشان اسم خاص خود را دارند

ستون انگشت خدا یا کلاه به سر از اسم های آن ها میباشند. بعضی معتقدند این ستون ها هم چون نگهبانانی پایدار و مادام العمر از گنبد محافظت می نمایند.پلایا نیز از پدیده های زیبای فرسایش حاصل از گنبدهای نمکی هست که در دشت های دامنه ای پایین دست گنبدها دیده میشوند.

پلایا یا دریاچه خشک یکی از اشکال ژئومورفولوژیکی میباشد که در کم بلندی ترین قسمت حوضه آبریز و یا دشت های سطحی شکل میگیرد. در جاشک نیز به علت شور بودن آب های فصلی حاصل از گنبدها و جاری شدن آن بر روی دشت و تمرکز در نواحی خط القعر ژرف ترین نقطه رودخانه ها, پلایا به صورت پهنه های نمکی دیده میشود.

6- نمک های رنگین

تصور همه ی ی ما از نمک, ماده سفید رنگی هست که در همۀ ی آشپزخانه ها پیدا میشود اما دیدنی هست بدانید که در طبیعت نمک های رنگین نیز وجود دارند. گنبد نمکی جاشک میزبان کانی ها و بلورهای فراوانی هست که به علت وجود عناصری خاص, رنگ های متنوع قرمز, قهوه ای, زرد, سیاه و نارنجی را بر سپیدی لباس نمکین منطقه پاشیده و تصویری تماشایی را خلق کرده اند.

7- چشمه های نمکی

یکی دیگر از شگفتی های گنبد نمکی جاشک چشمه های نمکی میباشند که در جای جای آن دیده می شوند و آب شور را از اعماق زمین به روی سطح آن به جریان می اندازند تا حیات منطقه را حفظ نمایند. اگر فعالیت این چشمه ها متوقف شود تمام زیبایی های جاشک و قندیل های نمکین آن از بین میروند و مرگ این جاذبه طبیعی رقم میخورد. این چشمه ها درون غارها و در سطح دره ها قرار دارند و یکی از جاذبه های دیدنی به شمار میروند.

8- نمک فشان ها

گاهی چشمه های نمک را به صورت خمیری فشرده و به همراه آب به بیرون پرتاب می نمایند تا در سطح گنبد به جریان بیافتند. این نمک فشان ها حدود 350 برابر بیشتر از آب دریا, نمک دارند و جریان یافتن این خمیر نمکین گاه موجب تشکیل آبشارهایی از نمک یا همان نمک شارها می شود. تبخیر زیاد در کنار چشمه های نمکی باعث می شود که نمک شارها به اشکال متفاوتی دیده شوند.

9- دره گل کلم

شگفت انگیز ترین بخش این منطقه, دره گل کلم, اسم دارد که سراسر سطح آن با نمک هایی که به صورت گل کلم دیده می شوند, پوشیده شده هست. این نمک ها هم چون یک تابلوی نقاشی به نظر میرسند و با ظرافتی خاص در اندازه ها و ابعاد مختلف شکل گرفته اند. در بعضی نقاط, نمک ها به صورت غنچه هایی در کنار هم باز شده و یکی از زیباترین مناظر را پیش رویتان قرار می دهند.

خوشگذرانی در جاشک

گشت و گذار و عکاسی ; تماشای این اثر کم نظیر خلقت دنیای متفاوتی را پیش روی شما قرار میدهد و شما را غرق در زیبایی های خود می کند. در کنار لذت بردن از این منظره, ثبت عکسهای تماشایی از آن را از قلم نیاندازید چرا که سوژه های زیادی در سراسر این جاذبه برای ثبت در دوربین شما وجود دارند و میتوانند به یک یادگاری ماندگار برای شما تبدیل شوند.

کوهنوردی; خصوصیت های خاص ارتفاعات این منطقه شمار زیادی از کوهنوردان را راهی گنبد می کند تا بر فراز کوه های نمکین قرار گیرند و ضمن تماشای چشم اندازی شگفت انگیز, تجربه ای متفاوت را برای خود رقم بزنند.

تحقیقات علمی ; خصوصیت های زمین شناختی و پدیده های منحصر به فرد نیز شمار زیادی از کارشناسان را برای تحقیقات علمی راهی گنبد جاشک می کند تا به کشف گوشه ای دیگر از شگفتی های این پدیده طبیعی بپردازند.

افسانه های گنبد نمکی جاشک

در هر نقطه از زمین که پدیده های طبیعی به شکلی خاص جلوه گر شوند, افسانه هایی هم برسر زبان ها میوفتد. جاشک هم از این قاعده مستثنی نیست و افسانه هایی شنیدنی در خصوص آن بر سر زبان محلی ها هست.

جاشک, حاصل یک لعنت افسانه ای

بعضی این پدیده را ناشی از یک لعنت افسانه ای می دانند و می گویند این گنبد نمکی در اثر یک لعنت عظیم شکل گرفته و به صورت امروزی در آمده هست. نقل هست که در قبل های دور بزهایی در این منطقه بودند که شیر بسیار خوشمزه و خوشمزه ای داشتند و زنان را وسوسه می کردند تا شیر انها را بدوشند.

اما هر کس که شیر آن ها را می دوشید با همان بز تبدیل به سنگی نمکی می شد. این سنگ های نمک در کنار هم جمع شدند و آن قدر چندان شدند تا گنبد نمکی جاشک شکل گرفت و سمبل یک لعنت عظیم شد.

جاشک, محل زندگی دیو

درمورد ی پدیده ی تخت دیو نیز افسانه ای بر سر زبان هاست و روایات گوناگونی از این و آن شنیده میشود. بر طبق این افسانه این مکان, محل حکومت و زندگی دیو بوده و او را از صدمه در امان نگه می داشته هست.

کجا بمونیم؟

امکانات اقامتی در جاشک وجود ندارد و کمپ زدن در این منطقه نیز پیشنهاد نمیشود اما نگران نباشید چرا که میتوانید برای اقامت از منزل های محلی و یا هتل ها و مهمانسراهای شهر های نزدیک بهره گیری کنید.

برترین فصل سفر

به علت آنکه گنبد نمکی جاشک در یک منطقه ی گرراستای واقع شده است رفتن به آنجا در فصول گرم سال پیشنهاد نمیشود. اما نیمه ی دوم پاییز تا اواخر زمستان فرصت خوبی هست تا دیداری از این منطقه داشته باشید.

بهار و تابستان; گرمای اذیت دهنده ای در منطقه حکمفرما میشود.

پاییز و زمستان; با آنکه این دو فصل جزء فصول سرد سال میباشند اما در گنبد نمکی جاشک هوا معتدل هست.

موقعیت جغرافیایی

گنبد نمکی جاشک در بخش کاکی و بخش بردخون و در بین دو شهرستان متبوعشان دشتی و دیر در استان بوشهر واقع شده است و 144 کیلومتری جنوب شرق بندر بوشهر واقع شده است. گنبد نمکی در دل کوه جاشک و در انتهای شمالی آن واقع شده است و مرتفع ترین قسمت کوه را شامل می شود.

این منطقه از شمال شرقی به جنوب غربی امتداد یافته و از غرب با روستای گنخک در شهرستان دشتی در فاصله 55 کیلومتری شهر خورموج و 15 کیلومتری شهر کاکی, از جنوب با روستای جاشک در شهرستان دیر در فاصله 60 کیلومتری شهر دیر و 24 کیلومتری شهر بردخون, از شرق با روستای کردلان و از شمال شرقی با روستای درویشی همسایه هست.

راه دسترسی

آدرس; استان بوشهر, 144 کیلومتری شهر بوشهر, مابین شهرهای دیر و خورموج

راه دسترسی; وارد جاده بوشهر - بندرعباس شوید و در راستا خورموج به بندر دیر قرار گیرید. در حدفاصل روستای گنخک از شهرستان دشتی و جاشک از شهرستان دیر, جاده ای خاکی به چشم میخورد که مربوط به معدن قدیمی سنگ نمک میباشد که زمانی در منطقه فعال بوده هست. در ابتدای این جاده محیط بانی آن ساخته شده هست و با ورود به آن و ادامه ی راستا میتوانید از سمت غرب وارد جاشک شوید.

برای دسترسی از شرق جاشک نیز در همان جاده ی اصلی بعد از پل روستای کردلان از شهرستان دشتی وارد یک جاده ی خاکی شوید که به کوهپایه های گنبد نمکی ختم می شود.

خصوصیت ها و مشخصات گنبد نمکی جاشک

نمک های سازنده ی این گنبد از سری هرمز ناشی میشوند که به علت چگالی کم نمک نسبت به سنگ های پیرامونی و وجود گسلی که از کازرون تا قَطَر امتداد یافته و بروز لرزش های مکرر ناشی از آن, در اواخر دوره پرکامبرین و اوایل پالئوزوئیک تشکیل شده هست.

این گنبد نمکی هنوز هم فعال هست اما همانقدر که همه ی ساله به بلندی آن افزوده می شود, عوامل فرسایشی نیز از اندازه ی آن می کاهند و توازنی خاص را در طبیعت پدید می آورند. رنگ هایی که در جای جای گنبد دیده می شوند ناشی از موادی هست که با نمک و آب مخلوط شده اند, مقدار چندان گوگرد رنگ زرد طلایی را به نمک ها می بخشد, وجود پتاسیم باعث رنگ نارنجی, آهن, رنگ قرمز و قهوه ای و کربن یا ذغال سنگ, رنگ سیاه را به ارمغان می آورد.

ترکیب این مواد معدنی با هم مناظر خاصی را در منطقه پدید می آورند. از میان این ترکیبات میتوان به ترکیب گوگرد با آهن اشاره نمود که از آن با عنوان پیریت یا طلای کاذب طلای احمقها یاد میشود. این ترکیب دارای جلای فلزی براقی هست و در سطح گنبد به وفور دیده میشود. بلورهای زیبای سیلیکاته و فسفاته که دارای جلای فلزی و غیر فلزی نیز میباشند با تنوع رنگ ها می آمیزند تا جلوه هایی شگفت انگیز و بینظیر را به عکس بکشند.

پست ترین قسمت جاشک در بلندی 70 متری و بلندترین قست آن در بلندی 1490 متری از سطح دریا واقع شده است. طول گنبد نمکی 12 کیلومتر و عرض آن 4.5 میباشد که قله ی نسبت به دشت اطراف حدود 1350 متر بلندی دارد.

این جاذبه با همه ی ی زیبایی هایش کمی هم نامهربان هست چرا که باعث شوریِ رودخانه ی مند گشته هست. این رودخانه تا پیش از روستای باغان شیرین جریان دارد و آب آن قابل شرب و بهره گیری کشاورزی می باشد اما همین که گذرش به کناره های گنبد نمکی میوفتد و به دور آن می چرخد, شوری طبیعت را با خود همراه می کند.

این رخداد, نشان از فعالیت بالای گنبد و روان بودن آب آن تا بستر رودخانه مند دارد به گونه ای که با به راه افتادن آب بر روی دشت ها و تبخیر چندان, نمک سطح خاک را می پوشاند و باعث شوری زمین ها می شود.

خواص دارویی سنگ های گنبد نمکی

در گوشه گوشه ی این منطقه منبعی ارزشمند از سنگ های دارویی وجود دارد. از میان انها می توان به دو مورد زیر اشاره نمود;

سیلیکا; سیلیکا دومین عنصر فراوان در طبیعت هست و از آن برای درمان خشکی پوست و پیشگیری از سست شدن و افتادن ناخن ها بهره گیری میشود. پیشگیری از آلزایمر نیز یکی دیگر از خواص مهم آن میباشد.

فلورین; فلورین عنصری هست که به رنگ های بنفش, بی رنگ, سیاه و صورتی در طبیعت دیده میشود. این سنگ ارزشمند باعث افزایش قدرت تشخیص مغز و پیشگیری و درمان آرتروز میشود و ارزش درمانی بسیاری دارد.

نقش حیاتی آب

نمک تنها ماده ی کارساز در شکل گیری این پدیده نیست. آب هم در این جا نقشی حیاتی را بازی می کند. اگر آب نباشد نمک ها شکل خمیری و ارتجاعی پیدا نمی نمایند و نمیتوانند جریان یابند. احتمالا فکر کنید در این بیابان که نباید خبری از آب باشد! اما واقعیت این هست که در زیر بلورهای نمک آب دائما در جریان هست بطوری که صدای آن را می توانید بشنوید.

باران های موسمی گاه تا 24 ساعت نیز بر این نمک ها می بارند اما مقدار نمک به حدی چندان هست که چندان بودن آب نمیتواند شوری را کاهش دهد.انچه که در این منطقه با آن روبه رو هستید آبی فوق اشباع هست که 12 برابر بیشتر از آب دریا نمک دارد و شوری آن به حدی هست که اگر دستتان به آب بخورد به سرعت سفیدک های نمک را بر روی آن دیدن میکنید. سیلاب در این سرزمین نمکین امری کاملا عادی هست و می تواند دردسر ساز نیز باشد.

گیاهانی که با شوری جاشک کنار آمده اند…

درست هست که به علت وجود درصد بالایی از نمک در منطقه, هیچگونه گیاهی مجال رشد و نمو نمی یابد اما وجود مناطق آهکی کوچک و عظیم در بعضی نقاط, شرایط را برای رشد گیاهانی هم چون گون,گیشدارا و قیج فراهم کرده اند.

در فصل زمستان و بهار نیز انواع گیاهان یک ساله سطح آهکی گنبد را می پوشانند تا لباسی تازه بر تن طبیعت نمایند. دره هایی هم که تهی از نمک شارها میباشند, میزبان درختچه های کُنار, اشک و بادام کوهی می باشند. بر روی دیواره های دره, گل سنگ های زیبای چند متری دیده میشوند که بیشتر در ناحیه ی شمال شرقی گنبد وجود دارند.

درختان و درختچه هایی مثل بنه, کلخونگ, کهور و گز و بوته هایی چون گرامینه و درمنه, خارشتر, گون, افدرا و گیاهان شور پسند نیز به صورت پراکنده رشد می نمایند.

میزبانی جاشک از حیات وحش

از اواخر اردیبهشت تا اتمام مهر ماه تقریباً هیچ جانداری به جز مارمولک ها و خفاش ها دیده نمیشوند. بعضی از موجودات نیز در کوهپایه ها و دره های شیرینی که در پایین گنبد قرار دارند به حیات خود ادامه میدهند که از میان آن ها میتوان به پرندگانی هم چون کبک, تیهو, گنجشک, جغد, کبوتر چاهی, باقرقره, زنبورخورها, پرستوها, بادخورک و سهره و شکارچیانی چون روباه و کفتار اشاره نمود.

شایان ذکر هست که گنبد نمکی در راستا سلسله کوه زاگرس و بین دو کوه دارای چشمه های آب شیرین واقع شده است و وجود فراوان نمک در آن جاندارانی مثل قوچ و میش و کل و بز را به این منطقه کشانده هست پرا که نمک یکی از خوراک های اصلی این پستانداران هست.

منبع: گردشبان
انتشار: 2 دی 1399 بروزرسانی: 2 دی 1399 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 806

به "گنبد نمکی جاشک؛ شاهکار طبیعت ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گنبد نمکی جاشک؛ شاهکار طبیعت ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید