آلانیا در یک نگاه

به گزارش جملات زیبا، علاوه بر آب وهوای مناسب، آلانیا دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوانی است که درمجموع فضای بسیار مناسبی برای اقامت و سرگرمی گردشگران فراهم نموده است.

آلانیا در یک نگاه

آلانیا از جمله شهرهای تاریخی و گردشگری ترکیه است که در استان آنتالیا قرار گرفته است و یکی از مقاصد تفریحی در تور ترکیه محسوب می گردد. قرار داشتن در ساحل، شب های پرجنب و جوش و سرزنده، هتل های عالی با امکانات، تفریحات متعدد نظیر تورهای کروز از جاذبه های آلانیا برای گردشگران به شمار می رود و 9 درصد از بخش گردشگری ترکیه و 30 درصد از خرید ملک به وسیله خارجی ها در ترکیه را از آن خود نموده است. گردشگری از سال 1958 به صنعت اصلی این شهر تبدیل شد که افزایش جمعیت شهر را در پی داشت. این شهر از شمال به رشته کوه های توروس، از جنوب به دریای مدیترانه، از شرق به قاضی پاشا و از غرب به ماناوگات و سیده منتهی می گردد.

آلانیا در گذشته، بخشی از سرزمین کیلیکیه و بعلاوه بخشی از سرزمین پامفیلیا محسوب می شد و بخشی از امپراتوری ایران بود. سپس زیر سلطه و حاکمیت یونانی ها و رومی ها عایدی. در دوره امپراتوری روم شرقی نیز به آن نام کلنوروس به معنای کوه زیبا داده شد. علاءالدین کیقباد، پادشاه سلجوقی در سده 13 میلادی نام شهر را به علائیه تغییر داد. در آخر آلانیا در سال 1471 میلادی، ضمیمه امپراتوری عثمانی شد. آلانیا به علت موقعیت استراتژیکی خود که در یک شبه جزیره کوچک در دریای مدیترانه در پایین کوه های توروس قرار گرفته، همواره به عنوان یک دژ محکم برای بسیاری از امپراتوری های مستقر در مدیترانه مانند بطلمیوسی، سلوکی، روم، بیزانس و امپراتوری عثمانی به کار رفته است.

مساحت این شهر حدود 1,598 کیلومتر مربع است و طبق سرشماری سال 2012 جمعیتی معادل 104,573 نفر دارد. زبان رسمی مردم، ترکی و واحد پول شان، لیر ترکیه است. آلانیا 22000 ساکن خارجی دارد و 90 ملیت مختلف کنار هم زندگی می نمایند.

آلانیا آب و هوای مدیترانه ای با تابستان های گرم دارد. میانگین دمای هوا در اوت به 28 درجه و میانگین سالانه دمای آب دریا به 21 درجه سانتی گراد می رسد. برترین زمان سفر بر اساس آب و هوا، 26 فوریه تا سوم ژوئن (7 اسفند تا 13 خرداد) و 22 اکتبر تا 30 دسامبر (30 مهر تا 9 دی) است.

در مقصد مورد نظرتان تا جایی که امکان دارد از تاکسی استفاده نکنید. ضمناً سیستم اتوبوسرانی بین شهری ترکیه، خدمات عالی را با قیمت کم عرضه می نماید. اتوبوس ها جایگاه های راحتی دارند و تنها نکته منفی در خصوص سفر با اتوبوس در ترکیه این است که مسیرها طولانی است. پرواز مستقیمی از تهران به شهر آلانیا وجود ندارد و برای دسترسی به این شهر باید بلیط هواپیما به سمت آنتالیا را تهیه کنید و سپس از آنجا به سمت آنتالیا سفر کنید. آنتالیا، کمتر از دو ساعت با شهر آلانیا فاصله دارد و می تواند برترین مقصد بعد از آلانیا برای شما جهت گردشگری باشد.

از دیدنی های آلانیا می توان به قلعه آلانیا، غارهای داملاتاش، برج سرخ، موزه باستان شناسی آلانیا، پارک دلفین سیا لانیا، آبشار دیمجای و پارک آبی آلانیا اشاره نمود.

در آلانیا می توانید اقلامی نظیر نظرقربانی، شال و روسری، شیره انار، روغن زیتون، حلوا و ارده، ادویه، آجیل و خشکبار، قهوه ترک، چای سیاه و میوه ای و انواع دمنوش های گیاهی، لوازم آرایشی و بهداشتی و انواع شیرینی را به عنوان سوغاتی تهیه کنید.

منبع: کجارو / fa.wikipedia.org / کجارو
انتشار: 25 فروردین 1401 بروزرسانی: 25 فروردین 1401 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 1494

به "آلانیا در یک نگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلانیا در یک نگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید