آمریکا در حیاط خلوت روسیه؛ از مهره چینی نظامی تا جنگ مالی

به گزارش جملات زیبا، کارشناس مرکز مطالعات بین المللی روسیه گفت: آمریکا خواهان خروج نظامیان خود از افغانستان است و مذاکره برای انتقال زیرساخت های نظامی به آسیای مرکزی را نیز دنبال می نماید.

آمریکا در حیاط خلوت روسیه؛ از مهره چینی نظامی تا جنگ مالی

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید و از دیوار چین در پکن عبور کنید و به نمایشگاه گوانجو رفته و در خیابانهای شانگهای قدم بزنید.

اندری کازانسیف کارشناس انستیتوی مطالعات بین المللی دانشکاه دولتی روابط بین المللی مسکو در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در بیشکک با اشاره به استراتژی جدید آمریکا در آسیای مرکزی گفت: رقابت با روسیه و چین در آسیای مرکزی برای آمریکا کار آسانی نخواهد بود.

وی در ابتدا گفت: استراتژی جدید آمریکا در آسیای مرکزی در مقایسه با برنامه قبلی تفاوتچندانی ندارد و واشنگتن باز هم همان اهداف قبل را دنبال می نماید.

این کارشناس توضیح داد: طی 5 سال گذشته آمریکا مشغول حل اختلافات در اوکراین بود و به این دلیل واشنگتن توجه لازم را به آسیای مرکزی نداشت اما امروز اوضاع بین المللی تغییر نموده و نقش کشورهای آسیای مرکزی در سیاست ابرقدرت ها پررنگتر شده است.

گزنسیف اضافه نمود: آمریکا قصد مبارزه با چین و روسیه در آسیای مرکزی را دارد و اختلافات بین واشنگتن و پکن بر اوضاع داخلی منطقه تأثیرات جدی خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: در مرحله دوم آمریکا خواهان خروج نظامیان خود از افغانستان است و مذاکرات برای انتقال زیرساخت های نظامی آمریکا به آسیای مرکزی دنبال می شوند.

کارشناس روس خاطر نشان کرد: بسیار جالب است که سفارت چین در قزاقستان و ازبکستان از سفر مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا به کشورهای آسیای مرکزی به شدت انتقاد کردند.

کزنسیف توضیح داد: این موضوع تحولات بین المللی در منطقه را نشان می دهد و چین آمادگی جدی برای مبارزه جهت حفظ نفوذ خود در آسیای مرکزی را دارد در حالی که روسیه بیشتر مشغول حل مسائل خود در اروپا از جمله اوکراین است.

این کارشناس گفت: آمریکا در افغانستان هزینه زیادی صرف نموده و واشنگتن در این جنگ به هیچ نتیجه ای نرسید بنابراین در حال حاضر آمریکا به تقویت مواضع خود در آسیای مرکزی می پردازد.

وی در پاسخ به سؤال مربوط به برنامه آمریکا برای اختصاص 9 میلیارد دلار یاری به آسیای مرکزی گفت: بله، مقامات آمریکا درک می نمایند که حجم یاری ها باید افزایش یابد اما برای رقابت واقعی با چین و روسیه این مبلغ کافی نیست.

کزنسیف خاطر نشان کرد: چین در آسیای مرکزی سرمایه گذاری بیشتری می نماید و کشورهای منطقه روابط پایداری با روسیه دارند که مبارزه با این نفوذ کار راحتی نخواهد بود.

وی اضافه نمود: روسیه برای مقابله با آمریکا پروژه همگرایی اوراسیا را اجرا می نماید و در حال حاضر ازبکستان و تاجیکستان همکاری با اتحادیه مالی اوراسیا را آنالیز می نمایند.

کزنسیف توضیح داد: دیگر کشورهای آسیای مرکزی از جمله قزاقستان و قرقیزستان اعضای فعال این اتحادیه هستند.

این کارشناس در خاتمه گفت: علاوه بر این توافقاتی برای همگرایی پروژه یک جهت، یک کمربند چین و اتحادیه اوراسیا وجود دارد و همکاری منطقه ای در چارچوب سازمان همکاری شانگهای و سازمان پیمان امنیت جمعی نیز تقویت می گردد.

ح

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 5 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 166

به "آمریکا در حیاط خلوت روسیه؛ از مهره چینی نظامی تا جنگ مالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا در حیاط خلوت روسیه؛ از مهره چینی نظامی تا جنگ مالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید