رویای یک شیلی جدید

به گزارش جملات زیبا، شیلی، کشوری درامتداد اقیانوس آرام، در حالی این روزهاناآرام است که دولتمردانش ژست همراهی بادولت آمریکا رابه خودگرفته بودندوجامعه خودشان را در مقایسه بادیگرکشورهای همسایه شان درحوزه کارائیب، آزادترین اقتصاد این منطقه ازقاره آمریکا معرفی می نمایند.

رویای یک شیلی جدید

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، شیلی، کشوری در امتداد اقیانوس آرام، در حالی این روزها ناآرام است که دولتمردانش ژست همراهی با دولت آمریکا را به خود گرفته بودند و جامعه خودشان را در مقایسه با دیگر کشورهای همسایه شان در حوزه کارائیب، آزادترین اقتصاد این منطقه از قاره آمریکا معرفی می نمایند اما با گران شدن چهار سنت بهای بلیت مترو، شکاف بزرگ طبقاتی در این کشور دیده شد.

کشوری که بزرگترین ذخایر و فراوری مس جهان را دارد، این روزها در حالی با اعتراضات میلیونی مردم خود دست و پنجه نرم می نماید که از وضعیت معیشت خود ناراضی هستند؛ معیشتی که روز به روز تنگ تر می گردد و باوجود حمایت آمریکا از دولتمردانش، اقتصادی فلج نماینده پیدا نموده است.

20 کشته و600 مجروح

اعتراضات شیلی که در دو هفته اخیر بیش از 20 کشته، 600 مجروح و نزدیک به سه هزار نفر بازداشتی بر جای گذاشته است، همچنان از سوی رسانه های غربی مورد کنکاش قرار نمی گیرد چراکه آمریکا یکی از حامیان دولت این کشور ناآرام است.

شیلی و کلمبیا که در همسایگی ونزوئلا قرار دارند در حالی اکنون با وضعیت بد اقتصادی و معیشتی مردم خود روبه رو هستند که چند ماه پیش دولت کاراکاس را به دلیل مبارزه با کودتای خوان گوایدو مورد مواخذه قرار می دادند و حتی با حمایت آمریکا اعلام جنگ نظامی به دولت مادورو را مورد آنالیز قرار دادند و مرزهایشان را برای رویارویی نظامی با ونزوئلا

مجهز ساختند.

اکنون سانتیاگو پایتخت شیلی به مرکز تظاهرات صدها هزار نفری تبدیل شده است که بیش از دو هفته مردم، همچنان به اعتراضات خود ادامه می دهند؛ اعتراضاتی که پلیس برای متفرق کردن آنها از گاز اشک آور استفاده کرد و در طول برگزاری آن ده ها نفر از شهروندان این کشور کشته شدند؛ اعتراضاتی میلیونی که گفته می گردد به دلیل سیاست های بد اقتصادی و اقتصادی دولت سباستین پینه را رئیس جمهور شیلی در مورد گران کردن بهای مترو و حمل ونقل در این کشور رخ داد.

خشم مردم از سخنان رئیس جمهور

هرچند سباستین پینه را رئیس جمهور شیلی به فکر تغییر اعضای کابینه و دولت جدید افتاده است و قول بعضی اصلاحات را داده اما این اعتراضات همچنان ادامه دارد، به خصوص پس از آنکه در یک توئیتی بیان کرد: ما همه عوض شده ایم. راهپیمایی شاد و صلح آمیزی که مردم شیلی در آن خواستار کشوری منصف تر و متحدتر شدند، راه های نویدبخشی را به سوی آینده بازمی نماید.

پینه را همچنین در یک سخنرانی خطاب به مردمش گفت: امروز تظاهرات بزرگ و آرامی را شاهد بودیم. در این تظاهرات مردم شیلی کشوری عادلانه تر و متحدتر را خواستار شدند. این تظاهرات راهگشای راستای بازتر به امید و آینده است. همه ما پیغام شما را شنیدیم و برای ساختن یک شیلی بهتر برای همه در این راستا حرکت خواهیم کرد. ما در یک جنگ قرار گرفتیم.

پس از این سخنان و توئیت ها بود که اعتراضات مردم شیلی نه تنها آرام نشد بلکه گسترده تر شد و در دیگر شهرهای این کشور نیز ادامه یافت. این اعتراضات تا آنجا پیش رفت که رئیس جمهور شیلی با اشاره به اعتراض ها و ناآرامی های این کشور از میزبانی دو نشست بین المللی اقتصادی آسیاپاسفیک (اَپِک) و کنفرانس تغییر اقلیمی سازمان ملل انصراف داد.

رویای یک شیلی جدید

البته کارلا روبیلار، شهردار سانتیاگو در اظهاراتی متفاوت راهپیمایی مسالمت آمیز حدود یک میلیون نفر در این شهر را نمایش رویای یک شیلی جدید توصیف کرد.

شهردار سانتیاگو می گوید حرکت های اعتراضی پس از یک هفته به تجسم قدرت تغییر بدل شده است. او در یک پیغام توئیتری روز آدینه را به خاطر حضور یک میلیون شهروند معترض در خیابان های پایتخت یک روز تاریخی خواند.

برای آنالیز آخرین تحولات شیلی با یک استاد ایرانی در یکی از دانشگاه های شیلی که روزهای گذشته در سانتیاگو به سر برده است، به گفت وگو پرداختیم.

یک استاد دانشگاه در شیلی: رسانه های غرب کشته های سانتیاگو را سانسور کردند

آقای احمد خیری با اشاره به اینکه تظاهرات و راهپیمایی هایی که اکنون در بعضی کشورها به راه افتاده است، بیشتر بدون رهبر است و از فضای مجازی راهنمایی می گردد، گفت: کشور شیلی که بودجه آن وابسته به صادرات مس آن است، اخیرا هزینه حمل و نقل بخش مترو خود را گران کرد؛ موضوعی که منجر به اعتراض طبقه کارگر به خصوص جوان ها شد، شاید این سوال پیش آید که چرا شیلی که از کشورهایی دارای تجارت آزاد است باید دچار چنین اعتراضاتی گردد که باید گفت مشکل آنها در شکاف طبقاتی است که در جامعه وجود دارد؛ مثلا در یک اتوبان و راستا کوتاه باید چند بار عوارض جاده ای بدهید، حتی خودروهای آنها دارای سنسورهایی است که عوارض جاده ای را ثبت و از آنها دریافت می نماید. این کشور پیشرفته در آمریکای جنوبی که ثروتمند است دارای افراد متوسط و فقیری است که بیشترین معترضان را شکل دادند.

این کارشناس مسائل آمریکای لاتین، با اشاره به اینکه شیلی دارای بازترین اقتصاد در این منطقه است، اضافه نمود: اقتصاد شیلی به لطف بعضی حمایت ها که بیشتر از جانب آمریکاست، از 1974 (پس از پینوشه) تا الان در حال رشد بوده و اقتصادش تا آنجا توسعه یافت که سیر مهاجران به این کشور هنوز ادامه دارد چرا که اقتصادش باز و تجارتش آزاد است و این موضوع بر رشد و توسعه تجاری و اقتصادی شیلی تاثیرگذار بوده است.

شکل گیری پدیده جدید اعتراضات در شیلی

وی با بیان اینکه تظاهرات این روزهای شیلی دارای دو شاخصه اصلی است، توضیح داد: این تظاهرات دو شاخصه دارد؛ یک، نوجوانان و جوانانی هستند که نسبت به خدمات عمومی و گران شدن بهای بلیت مترو معترض شدند. دوم، این اتفاقات دارای رهبر نیست چراکه بستر آن در فضای مجازی (توئیتر، واتس اپ و فیس بوک) شکل گرفت.این استاد دانشگاه که اخیرا در شیلی حضور داشته است، اضافه نمود: جنس تظاهرات در شیلی متفاوت است. اینها به خواسته های صنفی و اجتماعی خود معترض هستند؛ تظاهراتی که در کل جهان باید به عنوان یک پدیده جدید به آن نگاه کرد و شیوه جدیدی از اعتراضات اجتماعی است که اخیرا در دیگر کشورها مثل لبنان یا عراق هم دیده می شوند؛ خواسته اصلی مردم معیشت است که در شیلی هم این اعتراض وجود دارد.وی ادامه داد: در شیلی 22 نفر کشته شدند ولی رسانه های غربی اجازه ندادند که این موضوع دیده گردد چرا که از دولت این کشور حمایت می نمایند. اگر این اتفاق در ونزوئلا روی می داد با این تعداد کشته زیاد، پیغامدهای جانبی زیادی برای کاراکاس به وجود می آوردند، اما چون دولت شیلی به غرب وابسته است، کمتر به این اعتراضات توجه دارند.

این کارشناس مسائل شیلی با اشاره به اینکه دخالت های کشورهای همسایه در امور شیلی صحت ندارد، گفت: رسانه های غربی و آمریکایی اخیرا گزارش های مبنی بر دخالت ونزوئلا در امور شیلی را منتشر کردند؛ اخباری که از سوی خود معترضان و حتی دولت این کشور رد شد و آن را اشتباه رسانه های غرب توصیف کردند چراکه مادورو این قدرت را ندارد که در شیلی این گونه اقداماتی انجام دهد.

زنان سیاه پوش

وی در پاسخ به وجود ده ها هزار زن سیاه پوش در شهر سانتیاگو گفت: خواسته اصلی آنها همان رسیدگی به معیشت است که با یک لباس خاص و روسری های سفید که به گردن شان بسته بودند در تظاهرات حضور یافتند و مشخصه یک سنتی از آرژانتینی هاست که در جست وجوی نوه هایشان هستند و درواقع نمادی از عزاداری آن دوران را به تصویر کشیدند؛ البته در کنار این اعتراضات، هزاران دوچرخه سوار هم دیروز، دوشنبه جلوی دفتر کار رئیس جمهور شیلی رفتند و اعتراضات خود را در قالب دوچرخه سواری نشان دادند.خیری با اشاره به اینکه با استعفای وزرای کابینه شاهد نقصان در قدرت دولت خواهیم بود، اضافه نمود: با توجه به وضعیت کنونی جامعه و اقتصاد شیلی ممکن است موج های بعدی اعتراضات هم روی دهد؛ البته دولت شیلی به دلیل مسائل حقوق بشری وضعیت اضطرار را برداشته و موج اصلی فروکش نموده است ولی نمی توان پیش بینی کرد که اتفاقی رخ ندهد و موج بعدی با چه دامنه و گستره ای باشد؛ به همین خاطر است که دو کنفرانس بین المللی را لغو کرد؛ حتی برای کاهش اعتراضات چند تن از وزرای خودش را هم کنار زد.

شکاف طبقاتی

جرقه ناآرامی ها در شیلی با تصمیم دولت برای افزایش چهار سنتی بهای بلیت مترو زده شد و به سرعت اعتراض ها به شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور گسترش پیدا کرد. این کشور به صادر نماینده مس جهان معروف است و صنعت گردشگری آن حرف اول را در قاره آمریکای جنوبی می زند و دولتش نیز وابسته به آمریکاست و از حمایت های ایالات متحده برخوردار است اما شکاف های طبقاتی و فقر در این کشور موج می زند. آنچه این روزها در آمریکای لاتین در حال رخ دادن است تغییر صحنه سیاسی به سمت گروه های چپ و ضدامپریالیستی است؛ چنان که مردم خواستار روی کار آمدن دولت های ضدآمریکایی و حافظ منافع کشورشان هستند. از این رو گران شدن بلیت مترو نیز بهانه ای شد تا مردم شیلی نه خود را به رئیس جمهور وابسته این کشور برسانند؛ چنان که او نیز در واکنش به این اعتراضات گفت: پیغام مردم را شنیدم. حرکت های اعتراضی در شیلی که از یک هفته پیش شروع شده . مدام اوج گرفته و به درخواست کناره گیری رئیس جمهور رسیده است. روز آدینه فقط در پایتخت شیلی یک میلیون نفر به خیابان ها آمدند و علیه دولت تظاهرات کردند.در ادامه بحران ناشی از اعتراض ها علیه سیاست های نولیبرالی به دولت، سباستین پینه را رئیس جمهور شیلی، اخیرا اعلام نموده که کشورش از میزبانی دو نشست بین المللی انصراف داده است. در حالی که قرار بود شیلی 16 و 17 نوامبر (25 و 26 آبان) میزبان نشست سازمان همکاری های اقتصادی آسیاپاسفیک (اَپِک) با حضور سران 20 کشور شامل روسای جمهور آمریکا و چین باشد، رئیس جمهور شیلی اظهار داشت که کشورش از میزبانی انصراف می دهد.رئیس جمهور شیلی همچنین انصراف این کشور از کنفرانس تغییر اقلیمی سازمان ملل را اظهار داشت؛ نشستی که قرار بود دوم تا 13 دسامبر (11 تا 22 آذرماه) برگزار گردد.

اعلام انصراف شیلی از این دو نشست بین المللی در حالی اجرا شده که اعتراض ها در این کشور علیه سیاست های نولیبرالی دولت سباستین پینه را ادامه دارد؛ اعتراض هایی که حداقل 20 کشته و صدها زخمی و هزاران تن بازداشتی بر جای گذاشته است.

منبع : صبح نو

بازگشت به صفحه رسانه ها

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 5 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 9

به "رویای یک شیلی جدید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویای یک شیلی جدید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید