آتش اختلافات باکو و ایروان در قلب قفقاز

به گزارش جملات زیبا، گروه دنیا، زخم کهنه ناگورنو قره باغ یک بار دیگر و برای دومین بار در چند ماه گذشته، سر باز کرد. نظامیان دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان که از روز یکشنبه وارد درگیری های سنگین نظامی با یکدیگر شده بودند، دیروز نیز در میان هشدارهای دنیای به نبردهای خود ادامه دادند. در این نبردها تا دیشب بیش از 50 سرباز از هر دو طرف جان خود را از دست داده و صدها نفر از آنان نیز زخمی شدند. این در حالی است که دونالد ترامپ این درگیری ها را طعمه انتخاباتی خود نموده و گفته است، می خواهد بین طرفین میانجیگری کند.

آتش اختلافات باکو و ایروان در قلب قفقاز

با ما سفر کنید و با تور ارزان ارمنستان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

به گزارش روزنامه انگلیسی گاردین، نزاع اخیر بین دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان، جدیدترین نزاع و درگیری است که دو کشور از سال 2016 به این سو داشته اند. نزاعی که می تواند روی صادرات نفت و گازی که از دو کشور عبور می نماید تا به دست خریداران جهانی برسد، تأثیر منفی بگذارد.

البته آتش خاموش تنش ها بین دو کشور که از سال 1991 به این سو آغاز شده است، چند ماهی است که دیگر بار روشن شده و دو طرف دو ماه پیش نیز وارد منازعه ای شدند که با میانجیگری ها انتها گرفت. اما این بار به نظر می رسد با تعدی جمهوری آذربایجان به خاک ارمنستان که مجری تلویزیونی این کشور با چشمان اشکبار از سر شادمانی، خبر آن را بیان نمود و مدعی آزادی بخش هایی از سرزمین اشغالی قره باغ شد، جدی تر از قبل باشد. با آغاز درگیری ها بین دو کشور، نخست وزیر ارمنستان به باکو هشدار داد: باید برای یک جنگ تمام عیار خود را آماده کند. رئیس جمهوری آذربایجان هم در پاسخ به او هشدار داد و گفت که بهتر است خود را برای انتها اشغال30 ساله قره باغآماده کند.

درخواست های جهانی برای بازگشت باکو و ایروان به آرامش

جدی شدن این نبردها و رجزخوانی های دو طرف برای یکدیگر با واکنش جهانی روبرو شده است. طوری که سازمان ملل باکو و ایروان را به آرامش دعوت کرد و از آنها خواست با توقف فوری درگیری ها به میز مذاکره برگردند و مناقشه ارضی را حل نمایند. سخنگوی سازمان ملل گفته قرار است، آنتونیو گوترش، دبیر کل این نهاد با الهام علی اف و نیکول پاشینیان، رئیس جمهوری آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان مذاکره تلفنی داشته باشد. رجب طیب اردوغان هم که عموماً کشورش در منازعه ناگورنو قره باغ، از جمهوری آذربایجان حمایت می نماید، در سخنانی در استانبول، با تأکید بر اینکه زمان انتها این بحران فرا رسیده است، گفت: نیروهای ارمنستان باید از سرزمین های جمهوری آذربایجان خارج شوند. وی در حالی این کلمات را بیان نمود که پیش از آن ارمنستان، ترکیه را متهم نموده بود که با گسیل 4 هزار مزدور از شمال سوریه به خاک جمهوری آذربایجان در حال مداخله در مناقشه بین باکو و ایروان است. اتهامی که رئیس جمهوری آذربایجان آن را رد کرد.

در این میان دونالد ترامپ هم که در گیرو دار نبرد انتخاباتی با جو بایدن است، از علاقه مندی خود برای میانجیگری بین باکو و ایروان اطلاع داد و گفت کوشش خواهد نمود دو عضو سابق اتحاد جماهیر شوروی را که در دهه 1990 با یکدیگر جنگیده اند، به سمت انتها منازعه پیش ببرد. سخنگوی کاخ کرملین هم خواستار توقف درگیری ها در منطقه مورد مناقشه بین باکو و ایروان شد.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 9 مهر 1399 بروزرسانی: 9 مهر 1399 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 632

به "آتش اختلافات باکو و ایروان در قلب قفقاز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آتش اختلافات باکو و ایروان در قلب قفقاز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید