کتاب بخوانیم؛ سقراط، ننه دلاور و شبح اُپرا

به گزارش جملات زیبا، برترین ها: بسیاری از علاقمندان به کتاب هنگام مواجهه با کتاب های مختلف و فراوان تازه چاپ شده، در شناسایی آثار مورد علاقه خود دچار ابهام و سردرگمی میشوند. از سویی بسیاری کتاب های مشهور و جذاب وجود دارند که کمتر به آن ها پرداخته شده است و از چشممان دور مانده اند. در این سری مطالب قصد داریم کتاب های جدید و یا مشهوری را که به تازگی ترجمه و منتشر یا در سال های اخیر تجدید چاپ شده اند، برای شما عزیزان معرفی نماییم.

کتاب بخوانیم؛ سقراط، ننه دلاور و شبح اُپرا

در این مطلب از سری کتاب بخوانیم دو اثر ادبی داریم: یک نمایشنامه از بزرگترین نمایشنامه نویس معاصر، و یک رمان فرانسوی با تمِ جنایی و عاشقانه. در بخش غیرادبی سه کتاب معرفی میکنیم: یک اثر تاریخی و کمیاب درباره ایران باستان، یک زندگی نامه فلسفی درباره دو اندیشمند بزرگ تاریخ و در نهایت یک کتاب انگیزشی برای زنان در حوزه موفقیت. با ما همراه باشید.

ننه دلاور و فرزندان او اثر برتولت برشت

برتولت برشت نمایشنامه نویس آلمانی را عموما به عنوان بزرگترین نمایشنامه نویس معاصر می شناسند و از وی با عنوان شکسپیر عصر ما یاد می شود. در میان آثار فراوان این نویسنده و شاعر، ننه دلاور و فرزندان او را به عنوان یکی از سه اثر برجسته و شاهکار برشت طبقه بندی می نمایند.

ننه دلاور و فرزندان او درباره زنی است که در میانه جنگ های سی ساله در قرن هفدهم: در اروپا، با گاری خود به قصد خرید و فروش و سوداگری در جبهه ها از این سو به آن سو میرود. ننه دلاور سه فرزند دارد، دو پسر که نظامیان قصد دارند آن ها را به عنوان سرباز به خدمت ببرند و دختری که لال است و سن ازدواجش گذشته است. هرچه نمایشنامه پیش میرود، سرنوشت این خانواده با جنگ و کاسبی بیش از پیش گره میخورد.

برشت حدود چهل نمایشنامه از خود به جای گذاشت و بیش از هشت دیوان شعر، اهمیت کار انقلابی وی در تئاتر به تلاقی شعر و نمایش باز میشود و اینجاست که ننه دلاور و فرزندان او اهمیت می یابد. از این نمایشنامه علاوه بر عناوینی مانند چکیده افکار برشت یا بزرگترین نمایشنامه ضد جنگ، به عنوان یکی از بهترین متن های برشت در تلفیق نمایش و واقعیت یاد می شود. روشی که عموما با عنوان فاصله گذاری از آن یاد شده و عبارت است از قطع کردن نمایش در نقاطی که امکان پیوند حسی میان مخاطب و نمایشنامه افزایش می یابد با این هدف که مخاطب و بیننده به جای غرق شدن در خیال، همواره هوشیار باشد و در متن تعمق و تفکر کند.

تکینک و تمهید فاصله گذاری در ننه دلاور و فرزندان او به کرات با آواز خواندن ناگهانی یک شخصیت روی میدهد. از سوی دیگر بستر جنگ، طنز تلخ و ارجاعات فراوان به مباحث اخلاقی، مذهبی و سیاسی در متن موجب شده است که این نمایشنامه به عنوان یکی از کامل ترین آثار برشت تلقی شود. برشت هنرمندی بود که اعتقاد داشت فلسفه و هنر، دو برادر همزاد هستند و سعی داشت آگاهی بخشی و دعوت به فضیلت را در هسته نمایشنامه های خود بگنجاند. به همین دلیل در عین ایجاز در کلام، در جای جای این نمایشنامه به کتاب مقدس، اخلاقیت زمان خود و آراء متفکران و فیلسوفان بزرگ ارجاع میدهد.

از سویی باید در نظر گرفت که ننه دلاور و فرزندان او در شرایط شروع جنگ دنیای دوم و در سال های 1338-1339 نوشته شده است. به همین دلیل با توجه به متن حوادث در نمایشنامه که در بستر جنگ های مذهبی پس از رنسانس میگذرد، با یک اثر چندلایه و پیچیده روبرو هستیم که در عین سادگی و روان بودن متن، برای رسیدن به ژرفای تفکر نویسنده آن، نیازمند بازخوانی چندباره است.

با وجود تفسیر های چپ از آثار برشت و حضور عناصری مانند دهقانان فقیر و قشر مذهبی سست عنصر و حکام بی لیاقت در این اثر وی، نباید به بیراهه رفت و نمایشنامه ننه دلاور و فرزندان او را صرفا اثری در حمایت از فقرا و دعوت به شورش تلقی کرد که خطایی بس بزرگ است. برشت به عنوان فردی با پشتوانه تفکر فلسفی، دغدغه اصلیش فضیلت انسان بود، فضیلتی که عموما در میان حاکمان و توده ها به چشم نمیخورد و موجب میشود انسان در برابر انسان قرار گیرد و تباهی شروع شود. به همین دلیل است که ننه دلاور و اطرافیان او به عنوان افرادی با روحیه کاسب کارانه به تصویر کشیده میشوند که تن به هر ذلت و رذیلتی میدهند، هرکسی تقصیر را بر گردن دیگری می اندازد و از آن به عنوان بدبختی و سرنوشت یاد می نمایند.

برشت در این متن درخشان، شخصیتی را به تصویر می کشد که خود را وقف پول در آوردن از بدبختی دیگران نموده است و با جنگ، کاسبی میکند، چنان که سیاستمداران و کلیسا به تجارت میپرداختند. ننه دلاور از آن رو دلاور خوانده میشود که در اوج جنگ به قصد حفظ اموال خود از خط آتش جبهه عبور نموده است و فضیلت وی کاسبکار بودن اوست! کاسبکار بودنی که حتی در برابر غریزه مادری او نیز قرار می گیرد و موجب فاجعه می شود. دغدغه برشت نه اصالت فقر و فقرا و رنج بلکه فقدان فضیلتی است که موجب میشود انسان زندگی شرورانه یا ذلیلانه را بپذیرد و از این روست که برشت در انتهای متن به سرنوشت سقراط و بسیاری افراد شریف و فضیلت مند اشاره می کند.

چاپ یازدهم نمایشنامه ننه دلاور و فرزندان او اثر برتولت برشت با ترجمه درخشان و دقیق مصطفی رحیمی در سال 1397 توسط نشر نیلوفر عرضه شد. این کتاب در 192 صفحه و با قیمت 25.000 تومان در دسترس علاقمندان میباشد.

از متن نمایشنامه:

دیگر شرف نیست، آبرو نیست سرکار. من که دیگر اعتقادم از آدمیزاد بریده. مدتهاست که زندگی در اینجا بی جنگ و جدال گذشته است. آخر مردم چگونه اخلاق پیدا نمایند؟ میدانی صلح یعنی هرج و مرج، جنگ یعنی نظم و انضباط. در زمان صلح علف های هرزه دور آدمیزاد را میگیرد و مردم هرزه بار می آیند. انسان و حیوان با هم قاتی پاتی میشوند. توی این شهری که میبینی چند تا جوان و اسب سالم هست؟ هیچ کس نمیداند. حتی هیچ وقت آن ها را نشمرده اند. من جا هایی را دیده ام که نزدیک به هفتاد سال است جنگ به خود ندیده. خوب، مردم حتی اسم هم ندارند. همدیگر را نمیشناسند. اما در جا هایی که جنگ باشد، صورتحساب و دفتر و دستک مرتبی هست

شبح اُپرا اثر گاستون لورو

گاستون لورو (1868-1927) نویسنده و خبرنگار فرانسوی بود که به عنوان یک دانش آموخته حقوق به مسائل جنایی و معمایی علاقه خاصی داشت. لورو طبع با استعداد و سرِ ماجراجویی داشت تا جایی که در حوادث مهمی مانند انقلاب روسیه، خبرنگاری کرد و شاهد عینی بود. یکی از موضوعاتی که مورد علاقه و کنجکاوی لورو واقع شد، سردابه ها و زیرزمین های اپرا های پاریس بود که شایعات زیادی درباره آن ها به گوش میخورد، زیرا این سردابه های مخوف در دوران جنگ های فرانسه و پروس در قرن نوزدهم، نقش زندان را ایفا نموده بودند.

لورو که این داستان را همواره در پسِ ذهن داشت و سال ها بر روی واقعیت تاریخی آن تحقیق نموده بود، به مرور جذب هنرِ نمایش و بعد ها صنعت سینما شد. همه این ها دست به دست هم داد تا پس از داستان تحسین شده راز اتاق زرد، اثر درخشان خود یعنی شبح اُپرا را خلق کند. لورو را بعد ها در حوزه ادبیات ترسناک، جنایی و معمایی در ردیف بزرگانی مانند آرتور کونان دویل انگلیسی و ادگار آلن پو آمریکایی قرار دادند. از وی حدود 70 رمان و نمایشنامه با تمِ عاشقانه و جنایی باقی مانده است.

شبح اپرا درباره مردی است باهوش و با استعداد که بخشی از چهره خود را از دست داده است و همچون یک شبح خوفناک با نقاب میزیند و در زیرزمین های تماشاخانه های پاریس پرسه میزند. او در این فکر است که به صورت نامحسوس، یکایک کسانی را که در سرنوشت وی نقش داشته اند از سر راه بردارد، در این میان ماجرایی عاطفی و احساسی وجود دارد و یک عشق قدیمی و نوستالژیک که محرک شبح است، بسیاری از مسائل را دگرگون میکند.

شبح اپرا یک درامِ عاشقانه، معمایی و سراسر تعلیق و دلهره است. در جای جای کتاب لذت تخیل ادبی را از نزدیک لمس خواهید کرد و ریتم و کشش داستان باعث میشود آن را یک نفس بخوانید. شبح اپرا، فضاسازی بسیار متفاوتی از صحنه و پشت صحنه سالن های نمایش در دوران خود ارائه میدهد که بسیار جذاب و در عین حال هنری از آب درآمده است.

از سویی کتاب ارجاعات زیادی به آثار هنری و ادبی مهم دارد؛ به عنوان نمونه، شبح برای شنیدن ناله های فاوست از غارِ تنهایی و تاریکی بیرون می آید. شبح اپرا از نظر درونمایه و مضمون نیز اثری است غنی و بر مساله طرد و رانده شدن هنرمند توسط جامعه هنری تمرکز دارد، هنرمندی که استعداد خود را آگاهانه وقفِ عشق، تخریب و شر می کند، بی آنکه یک روانیِ افسارگسیخته باشد. وجود یک شخصیت ایرانی در داستان به جذابیت های آن برای ما فارسی زبانان می افزاید، شخصیتی که نامش در متن اصلی Persian man می باشد.

داستان شبح اپرا، یادگاری است از دوران چاپ داستان ها به صورت پاورقی در روزنامه ها، اینگونه آثار معمولا بایستی بسیار مهیج میبودند و با مضامینی عاشقانه و جنایی سر و کار میداشتند تا مورد توجه واقع شوند و به صورت مسلسل و سریالی منتشر شوند. شبح اپرا از سپتامبر 1909 تا ژانویه 1910 در روزنامه ادبی مشهور و باسابقه فرانسه یعنی گالوآ (که بزرگانی مانند گی دو موپاسان را در تحریریه خود دیده بود) به چاپ رسید، بسیار از آن استقبال شد و به سرعت به صورت کتاب نیز منتشر شد.

هرچند کتاب به سرعت فراموش و استقبال از آن کاهش یافت، اما در دهه های بعدی مجددا به ارزش های هنری آن پی برده و تجدید چاپ شد، مورد اقتباس و الهام نهاده شد، در تمام دنیا ترجمه شد و به روی صحنه رفت. تا جایی که تا به امروز بیش ده فیلم سینمایی به صورت داستانی یا موزیکال بر مبنای شبح اپرا ساخته شده است.

شکل گیری کتاب بر اساس تلفیق شایعات و واقعیت، دوران نوشته شدن شبح اوپرا و نحوه انتشار آن به صورت روزانه، مورد مهمی است که در هنگام خواندن اثر بایستی در نظر داشت تا فرم و لحنِ کمی متفاوت آن را بتوان هضم کرد؛ زیرا از همان مقدمه داستان با یک فرم ادبی و مضمون داستانی نسبتا متفاوت روبرو میشوید. از طرفی بستر سیاسی و عقائد عامه و آراء هنری در آن دوران را نیز بایستی مد نظر قرار داد. دورانی که اروپا در اوج پیشرفت مالی و صنعتی بود، ظواهر و تجملات در زندگی حرف نخست را می زد و در عین حال همه مردم در خوف و رجا بودند و در انتظار یک جنگ بزرگ، زیرا نفرت میان ملت های فرانسه و آلمان بسیار اوج گرفته بود.

کتاب شبح اپرا در دهه 40 شمسی توسط مرتضی آجودانی ترجمه شد و توسط بنگاه ترجمه و نشر کتاب در مجموعه آثار کلاسیک ادبیات دنیا منتشر شد. خوشبختانه پس از پنج دهه، انتشارات علمی و فرهنگی مجددا کتاب را در سال 1394 تجدید چاپ کرد. چاپ جدید این کتاب در سال 1398 در 491 صفحه و با قیمت 30.000 تومان در دسترس علاقمندان می باشد. گفتنی است در سال های گذشته خلاصه هایی ناقص از این اثر به صورت میکروکتاب ترجمه شده است که به هیچ وجه پیشنهاد نمی شود.

پاراگراف اول کتاب:

شبح اپرا برخلاف تصور کسانی که آن را به تخیل هنرپیشگان یا عقیده خرافی مدیران اپرا، مولود فکر آشفته دختران باله و مادرانشان، ماموران کنترل یا کارکنان رختکن یا دربان اپرا مربوط میدانستند، حقیقتا وجود داشته، و وجودی واقعی و قابل لمس بوده است. اگرچه ظواهر امر نشان میدهد که این شبح، یک شبح واقعی یعنی سایه ای بیش نبوده است.

پادشاهی ماد اثر اقرار علی یف

پروفسور اقرار علی یف از معدود کسانی است که به طور تخصصی به مطالعه و پژوهش درباره تاریخ امپراطوری ماد پرداخته است. اهمیت امپراطوری ماد از آن جایی افزایش می یابد که اولین تجربه مشترک و وسیع حکومت داری میان ساکنین فلات ایران و آریایی های مهاجر بود، اتحادی تاریخی که به مرز های قلمرو ایران شکل داد و تاثیرات زیادی در خاورمیانه و خاور نزدیک باستان از خود به جای گذاشت.

کتاب پادشاهی ماد چیزی فراتر از تاریخِ صرف است و در یازده فصل می کوشد با دقت تمام، همه زوایای قومی، تاریخی، مالی، فرهنگی و سیاسی ماد ها را به تصویر کشد. کتاب با توضیحاتی پیرامون منابع و روش تحقیق خود شروع میشود و مختصات طبیعی و جغرافیایی فلات ایران و ماد ها را رسم میکند. در فصول چهارم تا ششم خاستگاه قومی، زبانی ساکنان فلات ایران توضیح داده میشود و سپس به شواهد مکتوب و معتبر تاریخی درباره ماد ها و اتحادیه های آن ها میپردازد که مهمترین بخش کتاب در اینجا شکل میگیرد.

از فصل هفتم با دولت مادها و پادشاهان آن ها روبرو میشویم و ترکیب جمعیتی و مسائل مختلف اجتماع آنان را لمس میکنیم. فصل نهم، تحکیم و گسترش قدرت ماد ها را به تصویر میکشد و حکومت هووخشتره و جنگ هایی را شاهدیم که به تشکیل امپراطوری ماد انجامید. در نهایت در فصل دهم سیر سیاسی جامعه ماد ها تا قرن ششم پیش از میلاد و سقوط دولت ماد را میخوانیم و در فصل یازدهم و خاتمهی کتاب مروری بر نبرد های طبقاتی در شاهنشاهی هخامنشی و قیام ها و مبارزات ماد ها دارد که موضوع مهم و جذابی به شمار میرود.

اقرار علی یف، (2004-1924) از جمله خاورشناسان و مورخانی بود که تسلط زیادی به زبان های باستانی داشت و در راه پژوهش خود، متون و کتیبه های میخی، سومری، اکدی و آشوری را مورد آنالیز دقیق قرار داد. وی با فرهنگ مردمان باستان این منطقه به خوبی آشنا بود و بیشتر آثارش نیز به تاریخ مادِ باستان و حوزه قفقاز اختصاص داشت، از سویی با روش های جدید پژوهش تاریخی و باستان شناسی آشنایی داشت و امروزه او را به عنوان یکی از معتبرترین پژوهشگران در این حوزه تلقی می نمایند. کتاب پادشاهی ماد از جمله آثاری است که خلاء آن دهه هاست در میان آثار مرتبط با تاریخ ایران حس می شود.

پادشاهی ماد اثر اقرار علی یف به اعتراف همگان یکی از دو منبع اصلی و جامع درباره تاریخ ماد ها است. کتاب دوم و معتبر در این حوزه، تاریخ ماد اثر ایوان دیاکونوف می باشد. علی یف مخالف ساده نویسی و تقلیل مباحث تاریخی بود، به همین دلیل آثار وی در عین دقت و استقلال، ارجاعات و توضیحات فراوانی دارند. با وجود نگارش کتاب در دوران حکومت شوروی، کمتر نشانی از تاثیر ایدئولوژی در آن میتوان یافت. از طرفی علی یف مخالف جدی پان ترکیسم بود و همین مساله موجب شد که در کشور خود نیز ناشناخته باقی بماند و آثارش مورد نقد های مغرضانه و بی پایه واقع شود.

پادشاهی ماد از آن دست کتاب های تاریخی است که با یک جامعیت علمی، به تفصیل به آنالیز یکی از مهمترین دوره های تاریخ ایران میپردازد که کمتر شناخته شده است و منابع فراوان و معتبری درباره آن در دسترس ما نیست. این کتاب در عین جذابیت و تازگی برای علاقمندان به تاریخ ایران باستان، از جمله آثاری است که میتواند بار ها مورد آنالیز و ارجاع متخصصان و پژوهشگران تاریخ قرار گیرد.

چاپ سوم کتاب پادشاهی ماد اثر اقرار علی یف با ترجمه کامبیز میربهاء توسط انتشارات ققنوس به تازگی عرضه شده است. این کتاب در 702 صفحه و با قیمت 85.000 تومان در دسترس علاقمندان به تاریخ ایران میباشد.

از متن کتاب:

منابع مکتوب تاریخ ماد انگشت شمار است. حکمرانان سومری و اکدی و عیلامی از شروع هزاره سوم پیش از میلاد مکرر به منطقه سلسله جبال زاگرس لشکرکشی میکردند. به ویژه جنگجویان آشوری، میهمانان ناخوانده ای بودند که حملات خود را از هزاره اول پیش از میلاد شروع نموده بودند. هر یک از پادشاهان یا فرماندهان فاتحِ نواحی زاگرس فرمان میداد تا توضیح فتوحاتش را در این کشور ها بر سنگ ها نقر نمایند. این نوشته ها معمولا متنی جانبدارانه، اما باشکوه دارند.

سقراط اثر کارل یاسپرس

کارل یاسپرس، (1969-1883) فیلسوف و روانپزشک آلمانی، از موسسان اگزیستانسیالیسم به شمار می رود. یاسپرس ابتدا پزشکی خواند و استادیار روانپزشکی در دانشگاه شد، اما از دهه 30 میلادی به فلسفه روی آورد. یاسپرس با تحصیلات کلاسیک و گسترده خود، بسیار علاقمند به فیلسوفان قدمایی بود، اگرچه وی در شمار فیلسوفان مدرن رده بندی می شود، اما خاستگاه اندیشه وی به دوران باستان و فیلسوفان یونانی باز میشود.

یاسپرس به عنوان فیلسوفی که دغدغه حکمت داشت، سعی کرد در کتابی پرحجم با عنوان فیلسوفان بزرگ به گفته خود با مروری بر اندیشه بنیانگذران فلسفه، راه وصول به حقیقت قدما را هموار سازد. وی اعتقاد داشت که بایستی عمق اندیشه فیلسوفان بزرگ را بدون ساده سازی، بر مخاطب عرضه کرد تا خودِ مخاطب در راستا صحیح به فلسفه ورزی مشغول شود. بخشی از کتاب فیلسوفان بزرگ به سقراط اختصاص داشت که به صورت مجزا نیز منتشر شد.

کتاب سقراط یاسپرس از دو بخش کوتاه و بسیار خواندنی تشکیل شده است. یکی توضیح حال و زندگی نامه خودِ یاسپرس به قلم اوست که بسیار متن مهمی به شمار میرود، از آن رو که یاسپرس راستا متفاوت و طولانی را برای رسیدن به مدارج بالای فسلفه ورزی طی کرد و در میانه سنت و مدرنیته و فلسفه و الهیات می اندیشید. لذت خواندن توضیح حال وی، و میزان اهمیت و مفید بودن آن برای علاقمندان به فلسفه و اندیشه قابل توصیف نیست و باید آن را خواند و تجربه کرد.

توضیح حال دوم به زندگی سقراط اختصاص دارد. توضیح یاسپرس از زندگی سقراط، تلفیقی است از وقایع زندگی سقراط و گوشه هایی از نحوه فلسفه ورزی او در محافل و خیابان های آتن. برای مخاطبی که با اندیشه سقراط به وسیله آثار افلاطون آشنا نباشد، توضیحِ یاسپرس در اوج دقت و در عین حال با لحنی ساده، به منزله دیباچه ای است برای علاقمند شدن به فلسفه ورزی و زیستِ فلسفی؛ و چه راستای بهتر از سقراط برای ورود به فلسفه و مطالعات فلسفی؟

کتاب سقراط اثر کارل یاسپرس با ترجمه مرحوم محمد حسن لطفی پس از یک دهه به تازگی در سال 1398 توسط انتشارات خوارزمی، تجدید چاپ شد. این اثر خواندنی و کوتاه در 110 صفحه و با قیمت 15.000 تومان در دسترس علاقمندان به فلسفه و اندیشه میباشد.

از متن کتاب:

اگر فلسفه نظریه است، سقراط فیلسوف نیست. سقراط، در راه بودن در حال تفکر است با دانستنِ ندانستن. سقراط، مرز های استدلال را میشناسد: میداند که در کدام نقطه ها راه بر استدلال بسته میشود، ولی در مقابل هر پرسش، ان جوهر اصلی که مایه زندگی اوست با درخششی روشن تر پا برجا می ماند. این جوهر اصلی، ایمان و دینداری سقراط است.

شرمسار نباش دختر اثر ریچل هالیس

ریچل هالیس در دنیا و ایران با کتاب بسیار پرفروش خودت باش دختر شناخته شد، کتابی که قصد داشت زنان و دختران را در رویابافی هایشان به مقصود برساند، به افکارشان نظم دهد و راستا موفقیت را برای ایشان هموار کند؛ در عین اینکه برای تمامی انسان هایی که به کتاب های انگیزشی و حوزه موفقیت علاقمندند مفید واقع شود. خودت باش دختر با حدود یک میلیون نسخه فروش، در صدرلیست پرفروش ترین آثار نیویورک تایمز نهاده شد، اتفاقی مهم در حوزه نشر در آمریکا که با شرمسار نباش دختر مجددا برای هالیس تکرار شد و وی به نویسنده ای دست نیافتنی در حوزه آثار انگیزشی تبدیل شد.

شرمسار نباش دختر نیز در ادامه همان راستا قبلی، قصد انگیزش و به تحرک واداشتن زنان را دارد، زنانی که شاید هنوز نتوانسته اند راستا دست یابی رویاهایشان را بر متن زندگی روزمره منطبق نمایند یا تمرکز لازم را در این راه بدست آورند. بسیاری نیز در این راستا سخت قدم نهاده اند، اما به مرور دچار خستگی یا سرگشتگی شده و بدتر اینکه معمولا توسط بسیاری از اطرافیان نکوهش میشوند. شرمسار نباش دختر برای این افراد نوشته شده است و مضمون اصلی آن در نامش توی ذوق میزند: بابت رویا ها و کارهایت، شرمسار نباش و دلسرد نشو.

رویکرد هالیس در این کتاب بیشتر بر انگیزش مستقیم به وسیله تذکر نکات واضحی است که بسیاری از آدم ها بعضا فراموششان مینمایند. کتاب، طبیعتا کشف شگفت انگیز و راستا اختراع شده ای در اختیار شما نمی گذارد و بیشتر میخواهد به مثابه یک تلنگر و محرک عمل کند؛ از جمله اینکه به نظرات و قضاوت های دیگران به هیچ وجه اهمیت ندهید یا اینکه از داشتن رویاهایتان و چیزی که هستید، شرمسار نباشید، این ترسی است که در درون همه انسان ها وجود دارد. همه انسان ها در راستا زندگی به طور مستقیم و بی دردسر به خواسته هایشان نرسیده اند، بار ها زمین خورده اند، اما با جرات وجسارت بیشتر برخواسته و ادامه داده اند.

کتاب در سه بخش ارائه شده است و با یک نتیجه گیری به خاتمه میرسد. بخش اول درباره بهانه هایی است که در راستا تغییر و حرکت به سوی موفقیت، باید کنار بگذارید، زیرا این پیشفرض ها و بهانه ها که برای سال ها در درون انسان تثبیت شده اند اولین و مهمترین مانع و محدودیت در راستا تغییر به شمار میروند. بخش دوم کتاب درباره رفتار ها و عادات جدیدی است که باید بیاموزید و در خود تقویتشان کنید، مانند صبر و استقامت. در ادامه لیستی از مهارت های لازم و عمومی برای حرکت در راستا موفقیت ارائه میشود.

گفتنی است که آثار حوزه موفقیت و انگیزش، مخاطب خاص خود را دارند و شاید به دلیل ایده های کلی مطرح شده در آن ها به مذاق خیلی از کتابخوان ها خوش نیایند، میتوان با آن ها مخالف بود و حتی بسیاری از آراء این کتاب ها را غیر ممکن یا خیالبافانه و ساده انگارانه خواند. از طرفی رمز موفقیت و فروش آثار هالیس عموما در خطاب قرار دادن زنان با زبانی ساده و عامیانه بوده است؛ بنابراین اگر اهل این جنس آثار نیستید طبیعتا کتاب هالیس نیز به درد شما نخواهد خورد، اما اگر به آثار انگیزشی علاقمندید بایستی بدانید با یک کتاب جدید و کمی متفاوت طرف هستید که دامنه مثال های آن تا چگونگی رفتار در شبکه های اجتماعی را در بر میگیرد و با صراحت، جسارت و صداقت تمام نوشته شده است.

شرمسار نباش دختر با عنوان فرعی یک برنامه بدون شرمساری برای رسیدن به اهداف اثر ریچل هالیس توسط هدیه جامعی ترجمه شده است. این کتاب را نشر کوله پشتی در 224 صفحه و با قیمت 30.000 تومان عرضه نموده است.

از متن کتاب: آیا تا به حال لحظه ای را تجربه نموده اید که در آن با انگیزه و پرانرژی آماده حرکت به سوی هدفتان باشید؟ شاید میخواستید وارد راستا کاهش وزن شوید، شاید میخواستید ادامه تحصیل بدهید، شاید داشتید برای شرکت در نیمه ماراتن تمرین میکردید. هرچه بود آماده انجام دادنش بودید و ناگهان... ناگهان یک نفر سر راهتان نهاده شد...

منبع: برترین ها
انتشار: 6 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 90

به "کتاب بخوانیم؛ سقراط، ننه دلاور و شبح اُپرا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب بخوانیم؛ سقراط، ننه دلاور و شبح اُپرا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید