معرفی کامل فرودگاه نو استانبول ، راه های دسترسی و امکانات

به گزارش جملات زیبا، امروزه سفرهای هوایی یکی از اصلی ترین وسایل نقلیه سفر است و مسافران بیشتری از هواپیما برای سفر استفاده می نمایند. به همین علت هر کشوری سعی می نماید برترین فرودگاه ها را برای مدیریت حجم روزافزون گردشگران بسازد. حتی کار به جایی رسیده که کشورها برای ساخت برترین و بزرگ ترین فرودگاه در رقابت تنگاتنگی قرار دارند و هر کشوری سعی می نماید در این رقابت بهتر عمل کند. فرودگاه تازه استانبول به قطب اصلی ترکیش ایرلاینز تبدیل شده و بیشتر پروازهای این ایرلاین از فرودگاه آتاتورک به این فرودگاه منتقل شده است.

معرفی کامل فرودگاه نو استانبول ، راه های دسترسی و امکانات

استانبول شهری زیبا و توریستی است که سالانه میلیون ها جهانگرد را به خود جذب می نماید. به همین علت در سال های اخیر این شهر فرودگاه تازه خود را راه اندازی کرد تا به یکی از زیباترین و پیشرفته ترین فرودگاه های جهان تبدیل گردد. برای آشنایی بیشتر با فرودگاه تازه استانبول و راه های دسترسی به این فرودگاه با خبرنگاران همراه باشید.

معرفی فرودگاه تازه استانبول

شهر استانبول به علت قرار گرفتن در بین قاره های آسیا و اروپا از نظر ترانزیت از اهمیت بالایی برخوردار است و برای پروازهایی که در دو مسیر توقف می نمایند، مناسب است. فرودگاه استانبول پس از فرودگاه های معروف آتاتورک و صبیحا سومین فرودگاه این شهر است و با افتتاح این فرودگاه بیشتر پروازهای فرودگاه های صبیحا و آتاتورک به این فرودگاه منتقل شدند.

فاز اول فرودگاه تازه استانبول در اکتبر 2018 آغاز شد و بدیگر فازهای این فرودگاه پس از تکمیل آغاز به کار کردند. این فرودگاه قرار است با برنامه ریزی های اجرا شده به عنوان بزرگترین فرودگاه جهان به مردم خدمات رسانی کند و سالانه حدود 200 میلیون مسافر را در نقاط مختلف جهان جابه جا کند.

بعلاوه فرودگاه تازه و بین المللی استانبول دارای معماری منحصربه فرد و خاص با سیستم حمل ونقل متنوع و نورپردازی کامل و زیبا بر روی باند فرودگاه است که قادر به جابه جایی مسافران از 350 مقصد مختلف در جهان است.

مشخصات فرودگاه تازه استانبول

فاز 1 فرودگاه تازه استانبول شامل ساختمان ترمینال اصلی با مساحت 1.4 میلیون مترمربع، 2 باند، یک برج مراقبت و ساختمان های پشتیبانی و امنیتی است. فرودگاه بین المللی تازه استانبول در تقاطع جاده های Arnavutkoy، Gokturk و Catalca در شمال استانبول و در ساحل دریای سیاه بین شهرهای ساحلی Yenikoy و Akpinar ساخته شده است.

طراحی داخلی بزرگ ترین فرودگاه جهان به سبک ترکی و اسلامی است و برج مراقبت لاله ای شکل آن برنده جایزه برترین طراحی و معماری در سال 2016 شد.

کسانی که به شهر استانبول سفر نموده اند می دانند که مساجد و معماری باشکوه عثمانی اسلامی از نمادهای استانبول است. به همین منظور در طراحی فرودگاه تازه استانبول به این موضوع توجه شده و مسجدی با معماری اسلامی-ترکی با الهام از مساجد معروف استانبول مثل ایاصوفیه در این مکان ساخته شده است.

معماری منحصر به فرد فرودگاه استانبول

فرودگاه استانبول (Istanbul Yeni Havalimani) در مقایسه با سایر فرودگاه های ترکیه دارای ویژگی های منحصربه فردی است. این فرودگاه به عنوان بزرگ ترین و هوشمندترین فرودگاه ترکیه و جهان معرفی شده و از برترین ویژگی های آن می توان به معماری خاص و مجذوب کننده و ظرفیت بالای فرودگاه اشاره نمود.

معماری این فرودگاه از دو نوع سنتی و مدرن تشکیل شده و به گونه ای طراحی شده که اگر روی صندلی بنشینید و به سقف فرودگاه نگاه کنید، تلفیقی از معماری عثمانی را خواهید دید.

استفاده از فناوری های پیشرفته در فرودگاه تازه استانبول

این فرودگاه از اپلیکیشن های موبایل و هوش مصنوعی برای خدمات رسانی به مسافران استفاده می نماید که از نظر مصرف انرژی بسیار بهینه و دارای سیستم امنیتی فوق پیشرفته است. از جمله این فناوری ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

فناوری های هوشمند و مدرن مثل تشخیص هویت بیومتریک، مراکز کنترل پیشرفته و هوشمند گذرنامه، مراکز اتوماتیک تحویل بار و بار و فناوری های مسیریابی که به مسافران امکان می دهد تا خود را پیدا نمایند.

فرودگاه تازه استانبول قرار است در بسیاری از زمینه ها رکورد بزند. یکی دیگر از این موارد، بزرگترین فروشگاه فری شاپ است که محصولاتی با بیش از 400 برند ترکی و بین المللی را در زمینی به مساحت 53000 متر مربع به مسافران عرضه می نماید. علاوه بر این، مسافران می توانند از فناوری های تازه خرید و اپلیکیشن های مختلف استفاده نمایند که به کاربران اجازه می دهد لباس ها و آرایش های مختلف را به صورت مجازی امتحان و با خیال راحت خرید نمایند.

امکانات فرودگاه استانبول

فرودگاه بین المللی و تازه استانبول به علت وسعت زیاد و جابه جایی میلیون ها مسافر از سراسر جهان از امکانات پیشرفته و منحصربه فردی برخوردار است و پس از اتمام همه مراحل آن، از سوی این فرودگاه پیشرفته ترین و هوشمندترین فرودگاه جهان لقب خواهد گرفت. از جمله امکانات موجود در فرودگاه تازه استانبول می توان به موارد زیر اشاره نمود:

سالن VIP

پارکینگ سرپوشیده با ظرفیت 12000 خودرو

برج کنترل ترافیک هوایی

2 باند فرودگاه مستقل با ظرفیت 500 هواپیما

منطقه ای بزرگ با ظرفیت حدود 250 هزار خودرو

دو پایانه مسافربری با ظرفیت 90 میلیون مسافر در مساحت یک میلیون و 300 هزار مترمربع و دیگری در مساحت 170 هزار مترمربع.

9 هزار دوربین هوشمند در سراسر فرودگاه

88 هواپیمای جت

مجهز به انبار چمدان برای زمانی که قصد کاوش در شهر را دارید

ترمینال بار و حمل ونقل هوایی

هتل فرودگاهی با 451 اتاق برای استراحت مسافران

بیمارستان و عبادتگاه

228 باجه برای کنترل پاسپورت

مرکز کنوانسیون

اتاق کودک و مکان برای نوزادان

داشتن امکانات مالی؛ مانند خودپرداز، بانک و دفاتر پست

اینترنت رایگان شبانه روزی

واکر برقی هوشمند

فضای فروشگاهی بزرگ با فروشگاه های برندهای بدون عوارض

امکان رزرو و کرایه ماشین

شارژر گوشی موبایل

محل استراحت هوشمند

دوربین سنسور حرکت در ترمینال مسافربری و پارکینگ

8 تاکسی وی موازی

کافی شاپ و رستوران

با تکمیل 4 فاز این فرودگاه در سال 2028، امکاناتی مثل پل مسافربری، 8 برج مراقبت، تاکسی هواپیما و سایر امکانات به این فرودگاه اضافه خواهد شد.

هتل یوال فرودگاه تازه استانبول

اگر برنامه سفر شما شامل یک توقف کوتاه در فرودگاه استانبول است، احتمالاً در پی یک استراحت کوتاه برای انرژی مجدد هستید. در این صورت اقامت در یکی از اتاق های هتل زنجیره ای یوتل واقع در فرودگاه می تواند گزینه مناسبی باشد.

این هتل امکان رزرو اتاق به صورت ساعتی را دارد، بنابراین نیازی به ترک فرودگاه نیست. امکانات اتاق شامل تخت، تلویزیون و میزتحریر و دسترسی به حمام و توالت است.

علاوه بر این، می توانید از امکانات عمومی هتل مثل رستوران و کافی شاپ که دستگاه های فروش غذا و نوشیدنی را ارائه می دهد و مرکز تناسب اندام 24 ساعته بهره ببرید.

برای رزرو اتاق و یا مشاهده قیمت ها بهتر است از وب سایت هتل بهره ببرید.

چگونه از فرودگاه تازه استانبول به مرکز شهر برویم؟

بدون شک هیجان انگیزترین قسمت یک سفر، پیاده شدن از هواپیما و رفتن به هتل است، به همین علت مشخص مسیر رفتن به هتل و مرکز شهر بسیار مهم است.

فرودگاه تازه و بین المللی استانبول درست در کنار دریای سیاه و در قسمت اروپایی این شهر واقع شده است. این فرودگاه تا میدان تقسیم 40 کیلومتر و تا میدان سلطان احمد 45 کیلومتر فاصله دارد، اما جای نگرانی نیست، چون حمل و نقل فرودگاه تازه استانبول به سرعت و با نظم قابل پیش بینی انجام می گردد.

ناگفته نماند که در سفر به استانبول و طی مسافت بین هتل تا مرکز شهر از فرودگاه، گزینه های زیادی برای حمل ونقل از این فرودگاه پیش روی شماست.

به عبارتی سیستم حمل ونقل فرودگاهی این گزینه ها را در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید باتوجه به شرایط خود برترین گزینه را انتخاب کنید و به راحتی خود را به مرکز شهر برسانید.

راه های دسترسی به فرودگاه تازه استانبول

فرودگاه استانبول در بخش اروپایی استانبول واقع شده و شما می توانید به وسیله شبکه ریلی شهر مثل خطوط مترو Gayrettepe و Halkali به این فرودگاه دسترسی داشته باشید. بعلاوه از مرکز شهر و میدان تقسیم با استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی دیگر مثل تاکسی، شاتل خصوصی، اتوبوس یا شاتل فرودگاهی به فرودگاه تازه استانبول بروید.

اگر قصد سفر مالی از فرودگاه به مرکز شهر را دارید، بهتر است از شاتل خصوصی حمل ونقل فرودگاهی بهره ببرید. چون می توانید در زمان و هزینه خود صرفه جویی کنید.

حمل و نقل با تاکسی

بدون شک اولین گزینه ای که برای حمل ونقل از این فرودگاه به فکرتان می رسد، رفتن به مرکز استانبول با استفاده از تاکسی است. اما قبلاً اشاره نمودیم که فرودگاه استانبول تقریباً 40 کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد و با توجه به هزینه ها، احتمالا تاکسی اولین گزینه مناسبی است که در فکر شما به چشم می خورد.

بهتر است بدانید که اگر تصمیم دارید از فرودگاه به مرکز شهر استانبول حرکت کنید، کرایه تاکسی از فرودگاه تازه استانبول تا میدان تقسیم حدود 600 تا 700 لیر خواهد بود که تقریبا با خدمات شاتل خصوصی هزینه مشابهی دارد.

البته این نکته هم قابل توجه است که در صورت وجود ترافیک سنگین در مسیر، تاکسی ها از مسیرهایی تردد می نمایند که دارای عوارضی هستند و این باعث افزایش کرایه شما می گردد. اگر تصمیم به استفاده از تاکسی برای حمل ونقل از فرودگاه تازه استانبول دارید، کافی است به باجه های رسمی تاکسی واقع در محدوده فرودگاه بروید و به راحتی به هتل برسید.

از قلم نیاندازید که هرگز از تاکسی های غیررسمی یا فاقد پلاک عمومی استفاده نکنید و از راننده بخواهید که در همان ابتدا تاکسی متر را روشن کند. در بین تاکسی ها، خودروهای زردرنگ مقرون به صرفه ترین نوع تاکسی هستند.

حمل و نقل فرودگاهی با شاتل Havaist

یکی دیگر از گزینه های حمل و نقل از فرودگاه تازه استانبول استفاده از شاتل فرودگاهیHavaist است که فرودگاه شهر استانبول را به راحتی با پنج اتوبوس به نقاط مختلف پوشش می دهد. شاتل می تواند به راحتی شما را از فرودگاه به مرکز شهر برساند، فقط کافی است خط 19 IST استانبول-بشیکتاش-فرودگاه تکسیم را انتخاب کنید و در میدان تکسیم پیاده شوید.

بعد از آن می توانید با تاکسی، مترو یا پیاده فاصله بین میدان تکسیم و هتل خود را طی کنید. اگر قصد رفتن به میدان سلطان احمد را دارید، خدمات شاتل شما را از فرودگاه استانبول می برد.

خدمات حمل و نقل عمومی فرودگاه استانبول

گزینه های حمل ونقل از فرودگاه تازه استانبول تا مرکز شهرکم نیستند و یکی از برترین تجهیزات که همان وسایل حمل ونقل عمومی است به راحتی می تواند شما را از این فرودگاه جابه جا کند. این خدمات حمل ونقل عمومی هزینه کمتری دارند؛ اما ممکن است در ساعات شلوغی کمی شما را خسته نمایند.

ضروری است بدانید تنها خطی که می تواند برای حمل ونقل از این فرودگاه مناسب باشد، خط H2 است که شما را از فرودگاه به Mecidiyekoy می رساند. پس از پیاده شدن از این خط، باید با مترو یا تاکسی به هتل خود بروید. ساعت کار این سیستم حمل ونقل عمومی از ساعت 6 صبح تا 12 شب است که به راحتی مسافران را تا رسیدن به مقصد جابه جا می نماید.

حرف آخر

فرودگاه تازه استانبول یکی از پیشرفته ترین و زیباترین فرودگاه های جهان است که به علت توریستی بودن استانبول در سال 2019 به بهره برداری رسید. در حال حاضر روزانه ایرلاین های زیادی از سراسر جهان به این فرودگاه پرواز می نمایند و به همین علت پیروز شده به یکی از فرودگاه های معروف جهان تبدیل گردد. در این مطلب سعی کردیم به معرفی فرودگاه و امکانات و دسترسی آن به مرکز شهر استانبول بپردازیم تا با کمترین هزینه و در کوتاه ترین زمان بتوانید به راحتی به مقصد برسید.

منبع: الی گشت
انتشار: 9 شهریور 1403 بروزرسانی: 9 شهریور 1403 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 1804

به "معرفی کامل فرودگاه نو استانبول ، راه های دسترسی و امکانات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی کامل فرودگاه نو استانبول ، راه های دسترسی و امکانات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید