10 مزیت کار گروهی نسبت به کار انفرادی

به گزارش جملات زیبا، کارگروهی (teamwork) کاری است که چند نفر با هدف مشترک هر کدام قسمتی از آن را انجام دهند و شامل مزایایی چون کاهش استرس و افزایش کارآمدی می باشد.

10 مزیت کار گروهی نسبت به کار انفرادی

می دانیم که یک کار گروهی به احتمال زیادتری به پیروزیت منجر می گردد. در عین حال، تشکیل یک تیم موثر نیز سخت است و شاید بتوان درک کرد که چرا مردم ترجیح می دهند کار انفرادی را انتخاب نمایند، حتی اگر کمتر موثر و کارا باشد. اما با آگاهی بیشتر از مزایای کار تیمی احتمالا سختی تشکیل گروه و مسائل کارگروهی را نادیده خواهید گرفت.

کار گروهی چیست؟

همکاری یا کارگروهی ( (teamwork به کاری گویند که دو یا چند نفر با هدف مشترک هر کدام قسمتی از آن را انجام دهند. به عبارت دیگر وقتی دو نفر یا بیش از دو نفر در کنار یکدیگر قرار می گیرند و خواسته ها، ویژگی ها، انتظارات یا اهدافشان به هم گره می خورد، عملا با گروه روبرو هستیم. حقیقت این است که کار گروهی بارها موثرتر از کار انفرادی است. حتی اگر به پیروزیت خود ایمان کامل داشته باشید بازهم شما تمام جواب ها را ندارید، از تمام مهارت های لازم برخوردار نیستید و حتی اگر تمام پاسخ ها و مهارت های لازم را داشته باشید، وقت کافی برای انجام تمام کارها نخواهید داشت. کسانی که قابلیت قراردریافت در کنار ما و در یک گروه را دارند، با توانایی های مختلف خود، هر یک سرمایه بالقوه ای هستند که بی توجهی به آن ها عقلایی نیست.

مزایای کار گروهی

1- شما چندین برابر زمان خواهید داشت

مهم نیست که توانایی و هوش شما چقدر است، وقتی شما افراد متعددی برای کار بر روی یک پروژه دارید، کار شما نیز سریع تر و مؤثرتر به پایان خواهد رسید و خیلی زودتر به نتیجه خواهید رسید. در آغاز کار ممکن است اطمینان یافتن از صحت انجام کار کمی طول بکشد، اما اگر کارتان را با همان گروه ادامه دهید، خواهید دید که کم کم سرعت کار بیشتر و بیشتر شده و زودتر نتیجه می گیرید.

2- چندین ایده قدرتمندتر از یک ایده

اگر شما ایده های خود را با ایده های دیگران ترکیب کنید، به طور قابل توجهی به آن ها قدرت داده اید. وقتی ایده ها با یکدیگر مخلوط شوند به قدرتی فراتر از آنچه هر کس به تنهایی قادر به تصورش است دست می یابند. وقتی افراد با هم در یک تیم کار می نمایند، خلاقیت رشد می کند. ایده های ناب، زمانی به وجود می آیند که افراد به عنوان یک گروه، دیدگاه حرفه ای انفرادی، را کنار بگذارند. کار گروهی، دانش به اشتراک گذاشته در محل کار را به حداکثر رسانده و در یادگیری مهارت های جدید به شما کمک می کند. همکاری در یک پروژه، شور و شوقی برای یادگیری ایجاد می کند که معمولا کار انفرادی فاقد آن است. فرصت اشتراک گذاری کشفیات و یافته ها با بقیه تیم، برای کارکنان هیجان انگیز بوده و منجر به پرورش دانش فردی و تیمی می گردد.

3- یک گروه قدرتمندتر از یک فرد

کار گروهی به افراد اجازه می دهد روی استعدادهای هم گروهی های خود تکیه نمایند. در حالی که نقطه قدرت شما تفکر خلاق است، همکار شما ممکن است در کار سازمان دهی و برنامه ریزی خوب باشد. افراد تیم با مشاهده فرایندها ورای مهارت های فردی، یاد می گیرند که چگونه استعدادهای خود را ترکیب کرده و به تیمی قوی تر تبدیل شوند. همچنین شما با نگاه به نحوه کار هم تیمی های خود، شانسی به دست می آورید که روش خودتان را تنظیم و یا بهبود ببخشید. به هر حال، اگر شما تیمی را تشکیل دهید که در آن هر فرد مهارت خاصی را بر روی میز بگذارد، هر فرد تنها بر روی نقاط قوت خود تمرکز کند، در نهایت کار خیلی قوی تر و کاراتر انجام خواهد شد.

4- تقویت روحیه و دلگرمی در گروه

یک تیم هم چنین پشتیبانی عالی از لحاظ روحی است. بهتر است ارزش های مشترکی داشته باشید و همگی برای یک هدف تلاش کنید، یعنی تمام افراد گروه باید یکدیگر را دلگرمی داده تا هر کس بتواند بهترین کار ممکن را انجام دهد. در یک کار انفرادی سخت شما تنها کسی هستید که باید در مقابل مسائل ایستادگی کرده و به خود دلگرمی دهید. در عوض، تیمی تشکیل دهید تا پیوسته شما را به چالش بکشند و برای انجام کارهای بزرگ تشویقتان نمایند.

5- ایجاد اعتماد و ارتباط پیروز

اگر به دیگران اعتماد کنید، آنها هم به شما اعتماد خواهند کرد. این همان قانون طلایی در ارتباطات شرکت است. کارگروهی مستلزم اعتماد به توانایی های متمایز یکدیگر است. در یک کار گروهی شما به همکاران یا کارمندان خود نشان می دهید که به آنها و کیفیت کارشان ایمان دارید. اعتماد اولین قدم در ایجاد رابطه است و شما را قادر خواهد ساخت که آگاهی بیشتری از فرایند انجام کارها پیدا کنید. زمانی که شما به همکار خود اعتماد می کنید، پایه و اساس یک رابطه پی ریزی شده و باعث می گردد که درگیری های جزئی را تحمل کنید. اعتماد به هم تیمی ها، در شما احساس امنیت ایجاد می کند که باعث می گردد، ایده ها ظهور نمایند. اعتماد باعث می گردد که کارکنان با هم راحت باشند و یکدیگر را تشویق نمایند. به هنگام کار در یک تیم، ارتباطات باز، کلیدی است که منجر به تولید راه حل های موثر در پروژه های گروهی سخت می گردد.

6- از تجربیات دیگران بهره خواهید برد

به احتمال زیاد در گروه کسی وجود دارد که از شما پیرتر و باتجربه تر باشد و شما می توانید از تجربیات و آموزش های دیگران بهره ببرید. زندگی فرایند یادگیری است و ایجاد مهارتهای جدید می تواند با کمک تجربیات دیگران پنجره ای از فرصت های جدید به رویتان بگشاید.

7- کاهش فشار و استرس

استرس ناشی از تلاش برای تحت کنترل درآوردن همه چیز می تواند تاثیر منفی بر سلامتی و قدرت ذهنی شما بگذارد. در یک کار گروهی تقسیم شدن مسئولیت ها بین افراد فشار را کم خواهد کرد. همچنین هر کدام از اعضای گروه این فرصت را خواهند داشت که زمانی را برای استراحت خود اختصاص دهند و میزان استرس شغلی خود را کاهش دهند.

8- گروه مهارت حل اختلاف را در شما تقویت می کند

زمانی که با همدیگر یک گروه از افراد منحصر به فرد را تشکیل می دهید، وجود اختلاف، اجتناب ناپذیر است. افراد با زمینه ها و سبک کار و عادات مختلف هستند. اگر چه این دیدگاه های متفاوت، موجب کارآمدی می گردد، اما ممکن است رنجش هایی را هم به وجود آید و به سرعت به درگیری تبدیل گردد. هنگامی که در شرایط کار گروهی، تعارضی پیش آید، کارکنان مجبور هستند این موارد را بین خودشان حل و فصل نمایند. یادگیری حل اختلافات، اولین مهارتی است که افراد یک گروه می توانند برای تبدیل شدن به اشخاصی کارآمد به کار گیرند.

9- افزایش احساس تعلق

پروژه های تیمی، کارکنان را تشویق می کند که از مشارکت خود احساس غرور نمایند. مقابله با موانع و اجرای کاری موثر، باعث می گردد اعضای تیم احساس رضایت نمایند. تلاش گروهی در جهت دستیابی به اهداف، باعث می گردد افراد نسبت به آن کار احساس تعلق داشته باشند. این امر وفاداری به وجود می آورد، و همچنین در شرایط کاری منجر به رضایت شغلی بیشتر در میان کارکنان می گردد.

10- افزایش جرئت ریسک کردن

کسی که به تنهایی مشغول کار روی پروژه است، احتمالا به ایده های خارج از عرف، گردن نمی دهد. برای مثال اگر کارمندی در پروژه ای با کار انفرادی، پیروز نگردد، مورد سرزنش قرار خواهد گرفت. کار کردن به عنوان یک تیم باعث می گردد اعضای تیم ریسک پذیری بیشتری داشته باشند، زیرا آنها در صورت شکست، به حمایت کل گروه ایمان دارند. در بسکمک از موارد، پرخطرترین ایده ها به بهترین ایده تبدیل می گردد. کار گروهی اجازه می دهد کارکنان با آزادی بیشتری فکر نمایند.

هنگامی که افراد متخصص و مناسب را کنار خود داشته باشید، اوج دریافت تا بالاترین قله های پیروزیت نیز امری سهل و آسان است. بهتر است کار گروهی بخشی از تمام جوانب زندگی شما باشد.

گروه روانشناسی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 26 آذر 1399 بروزرسانی: 26 آذر 1399 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 793

به "10 مزیت کار گروهی نسبت به کار انفرادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 مزیت کار گروهی نسبت به کار انفرادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید