نشست محرمانه سرویس های اطلاعاتی ژاپن و کره شمالی

به گزارش جملات زیبا، منابع مطلع به خبرگزاری کیودو اعلام نموده اند یک مقام ارشد اطلاعاتی ژاپنی نزدیک به شینزو آبه نخست وزیر این کشور ابتدای ماه اکتبر (مهر) در مغولستان با همتای کره شمالی خود به صورت محرمانه ملاقات نموده است.

نشست محرمانه سرویس های اطلاعاتی ژاپن و کره شمالی

به گزارش ایرنا کیودو روز آدینه اعلام نمود این نشست می تواند در خصوص فراهم کردن زمینه های ملاقات شینزو آبه نخست ژاپن با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی با موضوع خانواده های ربوده شده ژاپنی در دهه های 70 و 80 میلادی توسط پیونگ یانگ باشد.

در میان کشور های مرتبط با مساله هسته ای کره شمالی، ژاپن تنها کشوری است که تا کنون نشستی با کره شمالی نداشته است، سران چین، کره جنوبی و آمریکا تا کنون با رهبر کره شمالی ملاقات نموده اند، کیم جونگ اون همچنین قرار است به زودی راهی روسیه گردد تا با ولادیمیر پوتین نیز نشست داشته باشد.

شیگرو کیتامورا رییس دفتر اطلاعات و تحقیقات کابینه دولت ژاپن در جریان سفری که 6 تا 8 اکتبر به مغولستان داشت با یکی از مقامات ارشد سرویس اطلاعاتی حزب کارگران کره شمالی که موضوع کره جنوبی را زیر نظر دارد ملاقات و تبادل نظر نموده است.

در همین حال یک مقام ارشد دولتی ژاپن به خبرگزاری کیودو گفته است من شنیده ام آن ها درباره چگونگی حل مسئله ربوده شدگان ژاپنی بحث نموده اند.

براورد می گردد سرویس های اطلاعاتی دو کشور، دستکم از سه ماه پیش تا کنون با یکدیگر در ارتباط بوده اند کیتامورا قبلا نیز اواسط ماه جولای در ویتنام با کیم سونگ هیو یکی از مقامات ارشد سرویس اطلاعاتی کره شمالی ملاقات و تبادل نظر نموده بود.

تحلیلگران معتقدند نخست وزیر ژاپن نیز همانند دونالد ترامپ به دنبال حل مساله روابط توکیو و پیونگ یانگ به وسیله سرویس های اطلاعاتی است و در این زمینه به وسیله وزارت امور خارجه ورود ننموده است.

ژاپن معتقد است کره شمالی 17 شهروند این کشور را ربوده است توکیو همچنین پیونگ یانگ را به دست داشتن در ناپدید شدن شماری از اتباع این کشور متهم نموده است.

از 17 شهروند ربوده شده ژاپنی 5 نفر آن ها در نخستین گفت و گوی کویزومی نخست وزیر وقت ژاپن در سال 2002 میلادی با کره شمالی، آزاد شده و به ژاپن برگشتند.

اما کره شمالی می گوید 8 نفر از ربوده شدگان نیز فوت شده اند، ولی از 4 نفر دیگر خبر ندارد و معتقد است این افراد اصلا وارد کره شمالی نشده اند.

منبع: انتخاب
انتشار: 12 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 29

به "نشست محرمانه سرویس های اطلاعاتی ژاپن و کره شمالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست محرمانه سرویس های اطلاعاتی ژاپن و کره شمالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید