معرفی ویلیام برنز به عنوان رئیس سازمان سیا چه پیامی دارد؟

به گزارش جملات زیبا، پایان همان گونه که پیش بینی می شد، جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا، ویلیام برنز را به عنوان گزینه رئیس سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده انتخاب کرد. اکنون کنگره آمریکا که زیر کنترل حزب دموکرات قرار گرفته است، باید درباره انتصاب تازه رأی گیری کند. برنز در زمان زمامداری باراک اوباما، رئیس جمهوری اسبق، معاون وزیر خارجه بود.جو بایدن در جریان کارزار انتخاباتی خود اعلام نموده بود که میخواهد برنز را به ریاست سازمان سیا برگزیند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده، سال 2018 جینا هسپل را به سمت ریاست سیا برگزیده بود. از زمان شروع کار دولت تازه آمریکا در کاخ سفید در 20 ژانویه سال جاری، دیوید کوهن ریاست موقت سیا را به عهده داشت.

معرفی ویلیام برنز به عنوان رئیس سازمان سیا چه پیامی دارد؟

ویلیام برنز کیست؟

ویلیام برنز(64 ساله) قبلا سفیر آمریکا در روسیه و اردن بود. او دارای مدرک دکترای روابط بین الملل از دانشگاه آکسفورد است که در قالب بورسیه مارشال آن را دریافت نموده است. به جز این، او سه مدرک دکترای افتخاری هم کسب نموده است. وی در مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1 + 5 ایفای نقش نموده است. او بنا داشت خیلی زودتر از این، خود را بازنشسته کند ولی به خواست باراک اوباما این تصمیمش را عقب انداخت تا تکلیف مذاکرات ایران معلوم گردد. بعد از کناره گیری اش هم اعلام شد او همچنان به عنوان مشاور با دولت آمریکا در زمینه مذاکرات ایران و موارد دیگر همکاری می نماید.

وی در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما قائم مقامی وزارت خارجه آمریکا را به عهده داشت و از جمله کسانی بود که نقشی به سزا در پروژه انعقاد برجام ایفا کرد. فراتر از آن، ویلیام برنز در بسیاری از پفراینده های مربوط به حوزه امنیت بین الملل در دولت اوباما، صاحب نظر بوده است. ویلیام برنز سابقه بیش از 33سال فعالیت در وزارت خارجه آمریکا را دارد و پیش از این سفیر ایالات متحده در روسیه و اردن بوده است.

نکته جالب توجه این که وی پس از ریاست جمهوری دونالد ترامپ و در اعتراض به سیاست خارجی جنجالی دولت وی، خود را بازنشسته کرد. برنز در سال 2017 نامه ای انتقادآمیز درباره سیاست خارجی دولت به دونالد ترامپ نوشت و از سمت خود استعفا داد. جو بایدن در بیانیه خود ویلیام برنز را دیپلماتی کارکشته خواند که برای ده ها سال در خدمت امنیت آمریکا و مردمش بوده است. وی همچنین گفت که تجربیات و دانش برنز چیزی است که آمریکا برای جلوگیری از تهدیدها، پیش از آن که به خاک ما برسد، نیاز دارد. او یکی از جدی ترین گزینه های جو بایدن برای وزارت خارجه آمریکا بود.

دردسرهای ویلیام برنز در سازمان سیا

طی سال های 2016 تا 2020 یعنی از زمانی که ترامپ رئیس جمهوری آمریکا شد بسیاری از قواعد امنیت داخلی در آمریکا تغییر کرد و آمریکا به صورت آشکارا در نظام بین الملل، رویکرد یکجانبه گرایانه ای را در دستور کار خود قرار داد یعنی با کشورهای اروپایی دچار چالش شد، در سازمان ناتو بین آمریکا و متحدان اروپایی اش اختلافات مزمنی بروز کرد، جنگ تجاری بین آمریکا و چین شکل گرفت و حتی در ماه های آخر ریاست جمهوری ترامپ، این مساله به حیاط خلوت چین کشیده شد یعنی آمریکا تحرکات نظامی خود را به وسیله فروش تسلیحات به این کشورها در دریای چین، هنگ کنگ، تایوان و... تشدید کرد.

با این حال، سوال اصلی اینجاست که آیا ویلیام برنز به عنوان کسی که خود را در حوزه امنیت بین الملل صاحب نظر می داند، می تواند چشمان خود را روی شرایط و بحران های داخلی در آمریکا ببندد؟

به عبارت بهتر، باید به این سوال اساسی پاسخ داد که بحران های حوزه داخلی آمریکا تا چه اندازه ای می تواند ویلیام برنز و قدرت وی در سازمان سیا را محدود کند؟ واقعیت امر این است که ویلیام برنز و حتی جو بایدن، بین سال های 2021 تا 2024 چاره ای جز تمرکز مستمر بر بحران های داخلی کشورشان ندارند.

درصورتی که بایدن نتواند میان حوزه سیاست داخلی و خارجی کشورش توازنی ایجاد کند، قطعا با ریزش هواداران خود در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 روبرو خواهد شد. تحرکات خاص ضدامنیتی ملی گرایان افراطی(هواداران ترامپ) و دوقطبی ایجاد شده در آمریکا، این فرایند را تقویت خواهد نمود.

ظاهرسازی بایدن با انتخاب برنز

هدف اصلی جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا از انتصاب ویلیام برنز چیست؟ دیوید ایگناتیوس، نویسنده روزنامه واشنگتن پست درباره انتخاب برنز برای ریاست سازمان سیا در دولت آینده آمریکا نوشت: انتخاب این دیپلمات حرفه ای برای ریاست سیا به این معناست که بایدن شخصی را انتخاب کرد تا بتواند قضاوتی مستقل در نحوه مدیریت این دستگاه عظیم اطلاعاتی آمریکا داشته باشد. احتمالا یکی از دلایل انتخاب برنز این بوده که وی به عنوان یک شخصیتی غیرحزبی شناخته شده باشد که قبلا در جاهای سخت مانند روسیه و منطقه غرب آسیا فعالیت می کرد و روابط نزدیکی با کشورهایی داشته که از نزدیک ترین شرکای سیا بوده اند.

نشریه فارین پالیسی، انتصاب ویلیام برنز را از منظر دیگری مورد ارزیابی و تحلیل قرار می دهد. بعضی اعضای حزب دموکرات، بایدن را برای انتخاب برنز تحت فشار قرار داده اند. برنز اولین شخصیت دیپلماتی خواهد بود که رهبری سیا را به عهده خواهد گرفت و این انتخاب یعنی بایدن می خواهد نسخه اقدامات سیا در طول تاریخ معاصر را بپیچد. این افراد بایدن را تحت فشار قرار دادند تا فردی را که در شکنجه ها یا حملات هواپیماهای بدون سرنشین نقش دارد (مانند جینا هاسپیل، شکنجه گر معروفی که در دوران ترامپ ریاست سیا را بر عهده داشت)، انتخاب نکند.

ارتباط برنز با آوریل هاینز

موضوع دیگری که مورد توجه تحلیلگران مسائل امنیتی آمریکا قرار گرفته، ارتباط ویلیام برنز با آوریل هاینز، رئیس سازمان امنیت ملی این کشور در دولت بایدن است. جو بایدن، رسما آوریل هاینز را برای ریاست اداره اطلاعات ملی معرفی نموده است. این برای اولین بار است که یک زن برای این پست انتخاب می گردد. اداره اطلاعات ملی، هماهنگ کننده تمامی سازمان های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا را به عهده دارد. همچنین حفاظت از ارتباطات و زیرساخت های حساس مخابراتی دولت آمریکا و حفاظت از سیستم های اطلاعاتی که شامل امنیت اطلاعات و تجزیه و تحلیل رمزگشایی و رمزنگاری است را به عهده دارد. آژانس امنیت ملی یکی از اعضای کلیدی در جامعه اطلاعاتی ایالات متحده، متشکل از 16سازمان امنیتی - اطلاعاتی است. آوریل هاینز در دوران اوباما، معاون رئیس سازمان سیا بوده است. با این حال، آوریل هاینز هرگز رویکردی دیپلماتیک در قبال بحران های بین المللی نداشته و حتی هوادار رویکرد سخت واشنگتن در روبروه با بسیاری از موارد بوده است. سوال اصلی اینجاست آیا در چنین شرایطی میان زوج هاینز- برنز در راس معادلات امنیتی آمریکا هماهنگی لازم وجود خواهد داشت؟ بعضی تحلیلگران معتقدند با توجه به تشدید بحران های داخلی در آمریکا و کاهش قدرت مانور این کشور در نظام بین الملل، واشنگتن در نقطه کور امنیتی قرار گرفته است.گذار از این نقطه، کار بسیار سختی است که ویلیام برنز نیز از عهده آن بر نخواهد آمد.

منبع: سعید سبحانی - بین الملل / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 26 اسفند 1399 بروزرسانی: 26 اسفند 1399 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 967

به "معرفی ویلیام برنز به عنوان رئیس سازمان سیا چه پیامی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی ویلیام برنز به عنوان رئیس سازمان سیا چه پیامی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید