مقام اروپایی: طرف های برجام با نظر آمریکا درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران مخالف هستند

به گزارش جملات زیبا، یک دیپلمات ارشد اروپایی بر مخالفت 3 کشور اروپایی امضا کننده برجام با پیشنهاد آمریکا برای عدم لغو تحریم تسلیحاتی ایران تاکید نموده است.

مقام اروپایی: طرف های برجام با نظر آمریکا درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران مخالف هستند

با ما سفر کنید و با تور اروپا ارزان از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، نیویورک تایمز روز یکشنبه در گزارشی فاش کرد که مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا میخواهد با استفاده از یکی از بندهای توافق هسته ای برجام، تحریم های تسلیحاتی علیه ایران را تمدید و یا شورای امنیت سازمان ملل متحد را به اعمال تحریم هایی دیگر علیه ایران وادار کند.

روزنامه نیویورک تایمز نوشته طرح وزیر امور خارجه آمریکا بر کوشش برای پیشبرد یک استدلال حقوقی مبنی بر اینکه آمریکا علی رغم خروج از برجام همچنان یکی از طرف های مشارکت نماینده در این توافق چندجانبه است، راسخ است.

مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در یک نشست خبری اعلام نمود که کشورش همه کوشش خود را انجام خواهد داد تا تحریم های تسلیحاتی علیه ایران برداشته نگردد.

وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره کوشش های این کشور برای تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران گفت: شما درباره اینکه ایران از روز 23 اکتبر سال جاری می تواند سلاح های متعارف خریداری کند، سؤال پرسیدید، ما اجازه نمی دهیم که این اتفاق رخ دهد.

وی اضافه نمود: نواقص جدی توافق هسته ای دیگر آشکار شده است و یکی از آنها اکنون پیشِ روی ماست. چین، روسیه و دیگر کشورها می توانند از ماه اکتبر همین سال جاری حجم عظیمی از سلاح های متعارف به ایران بفروشند، این زمان زیادی نیست.

در همین رابطه، پیتر استانو سخنگوی امور خارجی و سیاست امنیتی کمیسیون اروپا در اظهاراتی در واکنش به طرح آمریکا برای جلوگیری از لغو تحریم های تسلیحاتی ایران در اکتبر آینده، گفت: شما شاهد این مساله نخواهید بود که 3 کشور اروپایی امضا نماینده برجام با پیشنهاد آمریکا موافقت نمایند چرا که خاتمه تحریم تسلیحاتی بخشی از توافقنامه است.

وی در بیانیه ای تاکید نمود: آمریکا از زمان خروج از برجام در هیچ جلسه ای درباره این توافقنامه شرکت ننموده است. البته من درباره مواضعی که ممکن است آمریکا یا دیگر کشورها در قبال برجام اتخاذ نمایند، اظهار نظر نمی کنم.

شبکه سی ان ان به نقل از یک منبع اروپایی دیگر که اشاره ای به نامش نشده، اعلام نمود: خاتمه تحریم تسلیحاتی موجب نگرانی است ولی کشورهایی که هنوز در توافق هستند نمی توانند از پیشنهاد ایالات متحده حمایت نمایند چرا که خاتمه این تحریم ها بخش رسمی و قانونی از برجام است.

یک مقام ایرانی نیز به سی ان ان گفت: هرگونه ادعای آمریکا درباره اینکه عضو برجام است از پایه و اساس از سوی جامعه بین المللی مردود است. حتی یک دانشجوی تازه کار رشته حقوق یا روابط بین الملل نیز موضع ادعایی ایالات متحده را نمی پذیرد.

سی ان ان اضافه نمود: سایر طرف های برجام مثل روسیه و چین هنوز درباره این مساله اظهارنظر ننموده اند ولی بسیاری از دیپلمات ها که خواستند نامشان فاش نگردد مخالفت موضع آمریکا هستند.

یک دیپلمات اروپایی در این باره گفت: آمریکا از برجام خارج شده است. شما یا داخل توافق هستید یا خارج آن. نمی توانید به دلخواه انتخاب کنید. یا آن را اجرا می کنید یا اجرا نمی کنید.

یک منبع مطلع و آشنا به مسائل مربوط به ایران در دولت آمریکا نیز گفت: وکلای وزارت خارجه آمریکا یک استدلال حقوقی را تهیه نموده اند که بر اساس آن ادبیات توافق هسته ای و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل که توافق را تایید نموده، فضا را برای آمریکایی ها بازگذاشته است تا بگویند با آنکه از توافق خارج شده اند ولی هنوز طرف توافق خواهند بود.

این تفسیر به آمریکایی ها اجازه خواهد داد تا بگویند اگر تحریم ها تمدید نگردد، واشنگتن خواهد توانست از سازوکاری که در توافق هسته ای موجب بازگشت اتوماتیک تحریم ها می گردد، استفاده کند.

یک دیپلمات اروپایی با رد این مساله تاکید نمود: شما همواره می توانید وکیلی را پیدا کنید که چیزی را که دوست دارید از او بشنوید.

بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت، تحریم های تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر (مهرماه) لغو خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 469

به "مقام اروپایی: طرف های برجام با نظر آمریکا درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران مخالف هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقام اروپایی: طرف های برجام با نظر آمریکا درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران مخالف هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید