مشکل مسکن 4 ساله حل می گردد ، پیشنهاد تسهیلات 400 میلیون تومانی مسکن

به گزارش جملات زیبا، به گزارش خبرنگاران، رستم قاسمی صبح امروز در جمع نمایندگان مردم شیراز با بیان اینکه در حوزه راه و شهرسازی اعتبارات خوبی در نظر گرفته شده است تا مسائل اساسی این حوزه در استان فارس به ویژه آزادراه شیراز ـ اصفهان حل گردد، گفت: مسائل بزرگراه کمربندی فارس هم رفع می گردد و باند دوم شیراز ـ عسلویه استارت می خورد علاوه بر آن راه آهن فارس به بندر و منطقه عسلویه که در سفر بوشهر مطرح شده در این سفر هم جزو مصوبات است.

مشکل مسکن 4 ساله حل می گردد ، پیشنهاد تسهیلات 400 میلیون تومانی مسکن

وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه از پروژه های مسکن به ویژه مسکن مهر هم بازدید می گردد تا مسائلی که اشاره شده است برای ساخت مسکن و پروژه های مسکن مهر آنالیز و نواقص را برطرف کنیم، افزود: اقدامی که دولت برای ساخت مسکن در 4 سال آینده در نظر گرفته است می تواند مسائل کسانی را که مسکن ندارند برطرف کند.

وی در خصوص حل مشکل مسکن گفت: قانون جهش فراوری مسکن می تواند موضوع مسکن را که بخشی از سبد عایدی خانوار است تحت تأثیر قرار دهد و کسانی که مسکن ندارند در این اقدام تازه شرکت نمایند چون مزیت های این قانون متفاوت تر از گذشته است.

وعده ساخت 2 ساله 100 هزار مسکن در فارس

قاسمی با بیان اینکه شرایط و اصلاحات تازه در حوزه مسکن را در دستور کار قرار دادیم، اعلام کرد: پیش بینی شده است که در 2 سال اول دولت بیش از 100هزار واحد مسکن در کل استان داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه مزیت هایی که در قانون جهش فراوری پیش بینی شده است برای کسانی که مسکن ندارند جذابیت ایجاد می نماید، گفت: این فرایند باید ادامه پیدا کند تا مشکل کمبود مسکن نداشته باشیم و نگاه های تازه این است که کمتر به سمت ارتفاع سازی برویم به ویژه در روستاها و شهرهای کوچک به عنوان یک اقدام اساسی دولت سیزدهم در کل کشور ایجاد شده است و در همه استان ها انجام می گردد.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: کوشش می کنیم عقب ماندگی استان فارس را برطرف و شرایط بهتری را برای حل مشکل مسکن ایجاد کنیم (تسنیم)

پیشنهاد سقف تسهیلات 400 میلیون تومانی مسکن

وی بعلاوه با بیان اینکه اندازه تسهیلات مسکن هفته آینده معین می گردد، گفت: پیشنهاد ما برای سقف تسهیلات 400 میلیون تومان در شهرهای بزرگ است.

قاسمی، در نشست شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان فارس اعلام کرد: ما تعهد کردیم که سالی یک میلیون مسکن در کشور بسازیم، هرچند کشور به بیش از این میزان احتیاج دارد. خیلی ها فکر می نمایند که این کار شدنی نیست، اما حتما شدنی است.

وی اضافه نمود: اکنون سالی 300 تا 350 هزار واحد مسکونی در کشور ساخته می گردد. این بخشی از احتیاج کشور است. بخشی از این احتیاج در روستاهای کشور است و بنیاد مسکن برای برطرف آن تعهد دارد. بخش به جای مانده را ما باید بسازیم.

زمین مجانی برای 5 دهک

رستمی گفت: در قانون جهش فراوری مسکن برای دهک های یک تا 5 زمین مجانی است و قطعا این مساله اجرا می گردد. قانون جهش فراوری مسکن که قانون بسیار خوبی است، اما الحاقیه ای احتیاج است که یا به عنوان متمم قانون یا قانون بودجه 1401 به مجلس ارائه خواهد شد. این قانون امکان مسکن دار شدن مردم را فراهم نموده است.

وی ادامه داد: نباید برای ساخت مسکن در استان سقف معین کنیم. عددی که معین می گردد، احتیاج مردم است. هرچه قدر مردم احتیاج داشته باشند باید مسکن بسازیم. اگر بخواهیم به برنامه زمانبندی برسیم، باید احداث 2 میلیون واحد مسکونی را آغاز کنیم چون ساخت مسکن یک سال و نیم تا 2 سال طول می کشد.

رستمی اضافه نمود: حدود 600 هزار واحد مسکونی را مردم می سازند و حدود 1400 هزار واحد مسکونی باید از سوی ما ساخته گردد. در قانون به ما اجازه داده شده است که از زمین های متعلق به راه و شهرسازی در درون و برون شهرها استفاده کنیم. بنابراین زمین هایی که در مجاورت شهرها هستند را الحاق شده در نظر بگیرید و ثبت نام برای احداث واحد مسکونی در این زمین ها را آغاز کنید.

وی گفت: زمین های متعلق به دستگاه های دولتی و عمومی هم باید شناسایی گردد. دستگاه ها موظفند این زمین ها را در اختیار بگذارند و اگر این کار را ننمایند ظرف دوماه اداره ثبت مالکیت این زمین ها را به وزارت راه و شهرسازی منتقل می نماید.

اندازه تسهیلات هفته آینده معین می گردد

وزیر راه و شهرسازی گفت: در بعضی شهرها 50 درصد از قیمت مسکن برای زمین است که در این طرح مجانی در اختیار مردم قرار می گیرد که جاذبه بسیار بزرگی است. تسهیلات در نظر گرفته شده در سال 360 هزار میلیار د تومان است و این عدد متناسب با تورم در سال های آینده افزایش پیدا می نماید.

رستمی اضافه نمود: هفته آینده در شورای عالی پول و اعتبار سقف وام تصویب خواهد شد. پیشنهاد ما در شهرها تا 400 میلیون تومان و در روستاها تا 250 میلیون تومان تسهیلات مقرون به صرفه قیمت است. این مساله کاملا محاسبه شده و از هفته آینده به بانک ها ابلاغ خواهد شد.

وزیر راه اعلام کرد: برای اقشار ضعیف هم سود کاهش یافته و هر سال بازپرداخت افزایش خواهد یافت. دولت به این اقشار به وسیله صندوقی که پیش بینی می گردد، یاری خواهد نمود.

خدمات مجانی به مردم در قانون جهش فراوری مسکن

وی ادامه داد: ما وظیفه داریم بنا بر قانون جهش فراوری مسکن خدمات مجانی به مردم ارائه دهیم. از محل منابع خودمان زیرساخت ها را ایجاد خواهیم کرد و برای اخذ پروانه و اقتصادیات تخفیف خواهیم داد.

وزیر راه گفت: اکنون 40 میلیون تومان اقتصادیات یک واحد مسکونی است که در این قانون این اقتصادیات یک میلیون تومان پیش بینی شده است. هزینه پروانه ساخت را هم دولت تقبل می نماید. این برترین شرایط برای توسعه احداث مسکن در کشور است.

وی اضافه نمود: بخش مسکن پیشران اقتصاد هم هست. با آغاز احداث این واحدها همه کارخانه ها فعال شده و اشتغال ایجاد می گردد. از سوی دیگر، بخش قابل توجهی از هزینه سبد خانوار متعلق به مسکن است. بنابراین این طرح می تواند معیشت مردم را نجات دهد. مسکن اولویتدارترین اقدام دولت است و در حال ایجاد ساختار هستیم که به صورت آنلاین احداث مسکن را پایش کنیم.

ضرورت پرهیز از بلندمرتبه سازی

قاسمی با اشاره به ضرورت پرهیز از بلندمرتبه سازی در شهرهای کوچک گفت:در شهرهای کوچک در پی ایجاد ارتفاع نیسیتم و زمین باید به صورت ویلایی به مردم واگذار گردد. در شهرهایی که زمین کم نیست و کوچک است نباید اصلا به سمت ارتفاع سازی برویم که مردم راحت زندگی نمایند.

وی اضافه نمود: نشانی سامانه تازه ثبت نام مسکن هفته آینده پس از معین عدد تسهیلات اعلام می گردد که مردم بتوانند به صورت معین در آن ثبت نام نمایند. احتیاج به تغییراتی در فرم ج هست که در پی آن تغییرات هستیم. اگر کسی پیشتر خانه داشته و اکنون ندارد و اگر کسی ازدواج ننموده اما قصد ازدواج دارد هم باید بتواند از تهسلات بهره مند گردد چراکه هدف ما این است که مردم صاحب خانه شوند. بنابراین باید حداقل 100 هزار واحد مسکنونی در استان فارس احداث گردد.

احداث بحشی از واحدها به صورت خود مالکی

وزیر راه و شهرسازی گفت: احداث بحشی از واحدهای مسکونی به صورت خود مالکی است که زمین و تسهیلات در اختیاز مردم قرار می گیرد تا خود واحدهای مسکونی خود را بسازند. یک بخش از این واحدها هم به وسیله پیمانکاران و انبوه سازان احداث می گردد.

رستمی اضافه نمود: از این فرصت باید استفاده نموده و دانش و فناوری نوین ساخت مسکن را هم وارد کشور کنیم. اکنون در رده سوم فناوری قرار داریم و در دنیا رده ششم و هفتم فناوری هم وجود دارد. با بعضی کشورها مذاکره کردیم که فناوری تازه ساخت مسکن را وارد کشور کنیم و اکنون نمایندگان این کشورها در تهران حضور دارند.

وی ادامه داد: در پی آن هستیم که مسائل مالکیت واحدهایی که مشکل مالکیت دارند را هم حل کنیم تا کسانی که چندین سال است در این واحدها زندگی می نمایند به زندگی در واحدهای خود ادامه دهند و واحدهای آن ها تخزیب نگردد. ما خادمان مردمیم و باید مسائل مردم را حل کنیم.

قاسمی گفت: حمل و نقل زیرساخت توسعه کشور است. در بعضی کشورها 20 درصد از فراوری ناخالص داخلی را بخش حمل ونقل تشکیل می دهد. کشور ما که ژئوپلتیک خاص دارد و کریدورهای متعددی در آن واقع شده است باید از این ظرفیت استفاده کند. روش های تامین اقتصادی باید متنوع گردد تا طرح های بزرگ به اجرا در آید و باید از سرمایه خصوصی، چه داخلی و چه خارجی در این زمینه استفاده گردد (ایسنا).

مطالعه گزارش طرح جهش مسکن یا جهش تورم؟ پیشنهاد می گردد.

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه مسکن خبرنگاران بخوانید.

(عکس تزئینی است.)

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 12 آبان 1400 بروزرسانی: 12 آبان 1400 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 1324

به "مشکل مسکن 4 ساله حل می گردد ، پیشنهاد تسهیلات 400 میلیون تومانی مسکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشکل مسکن 4 ساله حل می گردد ، پیشنهاد تسهیلات 400 میلیون تومانی مسکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید