لکنت زبانی در بزرگسالان

به گزارش جملات زیبا، بسیاری از افراد از درمان لکنت زبان در بزرگسالی ناامید شده و پیامدهای آن را می پذیرند. لکنت زبان یکی از اختلالات گفتاری است که اغلب ریشه در اضطراب و استرس های کودکی دارد. بسیاری از بزرگسالان مبتلا به لکنت زبان، آن را به عنوان یک ویژگی یا نقص ثابت در وجود خود در نظر گرفته و آن را درمان ناپذیر می دانند. لکنت زبان فرد را محدود کرده و عملکرد شغلی، تحصیلی و حتی ارتباطات میان فردی او را تحت تاثیر قرار می دهد.

لکنت زبانی در بزرگسالان

گرفتگی زبان ناگهانی در بزرگسالان

علت لکنت زبان یا گرفتگی زبان در بچه ها معمولاً ناشی از شکل نگرفتن مسیرهای عصبی مغز است که با بزرگ شدن کودک به تدریج درمان می شود. ولی بزرگسالان هم در مواردی به لکنت زبان دچار میشوند که لکنت اکتسابی یا دیررس می گویند. این نوع لکنت اغلب در اثر سکته های مغزی ایجاد می شود ، حتی عواملی مانند ضربه به سر و مسائل عاطفی منجر به ایجاد لکنت زبان ناگهانی در بزرگسالان می شود.

از عوامل مهمی که باعث ایجاد لکنت زبان ناگهانی در بزرگسالان می شود میتوان به فشارهای عصبی، کم بودن میزان اعتماد به نفس، خجالتی بودن فرد؛ عدم تمرکز و عدم توانایی برقراری روابط با دوستان را نام برد.

بررسی ها نشان می دهد که افراد بالغی که عصبی، خجالتی، پرخاشگر، احساساتی و ناپایدار هستند، بیش تر به لکنت دچار می شوند. این مورد به همین ترتیب در میزان خویش دوستی و اعتماد به نفسشان هم دچار مشکل می شوند. بنابرین برای از بین بردن آن باید فرد از نظر ذهنی و درونی خود را به سطح خوبی برساند تا بتواند این موانع را که بر گرفتگی زبان می افزایند، از میان بردارد.

پیش بینی این که آیا لکنت زبان در کودک برای مدت طولانی ادامه دارد، خیلی حیاتی و ضروری است. این کار را بصورت دقیق با استفاده از ازمایش، مشاهده و مصاحبه انجام می دهند. ولی پیش بینی احتمال این که لکنت زبان در یک کودک بزرگتر یا بزرگ سال برای طولانی مدت بصورت مداوم ادامه دارد، آنچنان اهمیتی ندارد زیرا به احتمال زیاد مشکل به میزان ای طولانی بوده است که دیگر نیازی به پیش بینی نیست و شخص باید در اولین فرصت به درمان اقدام کند.1

علل و اشکال لکنت زبان

لکنت زبان، دو شکل اصلی و عمده دارد. لکنت کلونیک که شامل تکرار حرف اول کلمه (پ...پ...پ...پدر) و یا کشیدن یک صدا برای زمان طولانی می باشد و لکنت تونیک شامل توقف در تلفظ می باشد. بر اساس تحقیقات محققان علاوه بر استرس در کودکی دو علت اصلی برای لکنت زبان بیان کرده اند:

- اختلال در کنترل حرکتی گفتار و زبان مانند زمانبندی، حس و عضلاتی که درگیر است.

- ژنتیک نیز یکی دیگر از علل اصلی لکنت زبان می باشد.2

علائم لکنت زبان چیست؟

علائم لکنت زبان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سختی در شروع یک کلمه، عبارت یا جمله

طولانی کردن یک حرف یا صدا در یک کلمه

تکرار کردن یک صدا، بخش یا کلمه

سکوت مختصر برای هجا یا کلمات خاص، یا مکث در یک کلمه

اضافه کردن کلماتی مانند um هنگامی که گفتن کلمه بعد سخت است

تنش بیش از حد و حرکت صورت و اندام فوقانی برای فهماندن کلمه

اضطراب به هنگام صحبت کردن

ناتوانی در برقراری ارتباطی موثر

مسائل گفتاری لکنت زبان ممکن است همراه با هر کدام از علائم زیر دیده شود:

چشمک زدن سریع

لرزش لب ها و فک

تیک صورت

تکان خوردن سر

قفل کردن مشت ها

فرد در شرایطی مانند هیجان زدگی، خستگی، استرس و عجله یا تحت فشار بودن ممکن است لکنت زبانش بدتر شود. همچنین قرار گرفتن در موقعیت هایی مانند صحبت کردن در جمع یا پشت تلفن برای فردی که دچار لکنت زبان است سخت است. با این حال این افراد هنگامی که با خودشان حرف می زنند آواز می خوانند یا به صورت هم صدا با دیگران می خوانند لکنت زبان ندارند. بچه ها مبتلا به لکنت زبان خفیف نیز، اغلب از لکنت زبان خود بی اطلاع هستند مگر آنکه در شرایط سخت قرار بگیرند. حرکات صورت، اضطراب و لکنت زبان زمانی ایجاد می شود که از آن ها خواسته می شود صحبت کنند.3

راه های درمان لکنت زبان در بزرگسالان

برای درمان لکنت زبان بزرگسالان می توان از روانشناس، گفتار درمانگر و آسیب شناس بافت و ساختار زبان کسانی کمک گرفت. ممکن است یک روش یا یک درمان برای فردی مفید و برای فرد دیگر مفید نباشد. درمان لکنت زبان، می تواند باعث بازگشت افراد به دنیا و توانمند کردن آنها شود.

درمان لکنت زبان شاید باعث حذف کامل لکنت زبان نشوند، اما می تواند مهارت هایی برای بهبود و برطرف لکنت زبان به شما آموزش دهد. شما در سرانجام درمان قادر به صحبت کردن به میزان بیشتر، توسعه ارتباطات و مشارکت کامل در تمام فعالیت های اجتماعی خواهید بود. در ادامه به برخی روش های درمان لکنت زبان در بزرگسالی پرداخته ایم. به یاد داشته باشید که برای درمان در بزرگسالی نیاز به صرف زمان و وقت بیشتری خواهید بود.

سخنرانی درمانی
درمان با سخنرانی به شما آموزش می دهد که چگونه سرعت صحبت کردن خود را کنترل کنید مخصوصا در شرایط و موقعیت هایی که دچار لکنت زبان می شوید. با کمک درمانگر به مرور زمان می توانید لکنت خود را به طور کامل برطرف کنید.
لوازم الکتریکی
چندین وسیله الکترونیکی برای افزایش مهارت کلامی و روان شدن کلام وجود دارد. دستگاه هایی که بازخورد صوتی شما را به تاخیر می اندازد و آن را به شکل تغییر یافته برای خودتان پخش می کند. گویا در حال گوش دادن به سخنرانی فرد دیگری هستید. این روش به شما کمک می کند تا بتوانید مسائل حرف زدن تان را بهتر درک کنید.
درمان شناختی رفتاری (CBT)
روش درمانی شناختی رفتاری می تواند به شما کمک کند تا روش ها و الگو های مخرب شناختی و تفکر خود را از بین برده و آن ها را با الگوهای سالم جایگزین کنید. همچنین به شما در حل اختلالات اضطرابی، افزایش اعتماد به نفس و ترمیم خودباوری که با لکنت زبان رابطه دارند نیز کمک می کند. از آن جا که ریشه علائم اضطراب در کودکی است، حضور روانشناس ضروری می باشد.
دارو درمانی
در صورتی که مسائل روانی و اضطراب ها در حدی باشند که در فرایند درمان اختلال ایجاد کنند، از درمان های دارویی نیز استفاده خواهد شد. داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی و یا آرامبخش ها از جمله داروهایی هستند که به همراه روان دردمانی استفاده می شوند. به یاد داشته باشید که این داروها تنها برای تسریع درمان بوده و خودشان به تنهایی قادر به از بین بردن لکنت زبان و حتی اضطراب به طور کامل نیستند.
اصلاح سد ها
در روش اصلاح سدها هدف درمان کامل لکنت نیست، اما به مراجع لکنتی کمک می کند که بهتر و راحت تر صحبت کند. این روش با مشارکت در تغییر نگرش و ساختار های ارتباطی ایفای نقش می کند.
درمان کاهش اجتناب
بسکمک از افرادی که لکنت زبان دارند، خود را از بسکمک از مجامعی که دوست دارند محروم می کنند. رواندرمانگر به آنها کمک می کند تا خود و مشکلشان را به رسمیت شناخته و به جای اجتناب، حرف بزنند.
تکنیک اصلاحی برای روانی کلام
تکنیک های اصلاحی روانی کلام شامل تمرین برای آهسته صحبت کردن، سخنرانی های طولانی مدت و روایی در محیط تخصصی می باشد. با تمرین این تکنیک ها با درمانگر، مراجع برای انتقال این مهارت ها به محیط بیرونی آماده می شود.2

پینوشتها

1. www.beytoote.com

2.www.honarehzendegi.com

3.www.doctoreto.com

منبع: راسخون
انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 1343

به "لکنت زبانی در بزرگسالان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لکنت زبانی در بزرگسالان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید