سی توصیه به مسافران

به گزارش جملات زیبا، رعایت کردن موارد بهداشتی و ایمنی در طول سفر باعث می گردد خاطره خوبی از سفرهای نوروزی در خاطر گردشگران باقی بماند به همین منظور همه ساله نزدیک ایام نوروز مراکز درمانی، بهداشتی و گردشگری و امنیتی به مسافران و گردشگران توصیه هایی را به گردشگران اعلام می نمایند.

سی توصیه به مسافران

سی توصیه به مسافران

همه ساله با آغاز سال نو و فرارسیدن تعطیلات دو هفته ای ایام نوروز، وزارت بهداشت و درمان و اداره های هدایت و رانندگی و نیروی انتظامی توصیه هایی به گردشگران می نماید که بخشی از آنها در ادامه آمده است:

1- توصیه می گردد مسافران و گردشگران پیش از آغاز سفر از محل اقامت خود مطمئن گردد و آن را از قبل رزرو نمایند.

2- چادر زدن و بازی کردن در کنار جاده و محل هایی که احتمال ریزش کوه وجود دارد و بعلاوه از همراه بردن سیلندرهای گاز پیک نیکی در خودرو، قطار و اتوبوس خودداری کنید.

3- قبل از انجام سفر نسبت به شرایط مقصد از هر نظر اطلاعات کافی کسب کنید، این اطلاعات در سفرهای داخلی و خارجی شامل شرایط آب و هوایی، مقرارت گمرکی، نیروهای خدماتی، انتظامی، بهداشتی و سایر امکانات است.

4- برای انتخاب مقصد و شرایط مسافرت از مشورت کارکنان مجرب و صدیق دفاتر خدمات مسافرتی معتبر و مدیران مراکز اقامتی که دارای مجوز رسمی هستند بهره مند شوید.

5- در صورتی که با وسایل نقلیه عمومی مانند قطار، هواپیما، اتوبوس و یا کشتی مسافرت می کنید حتماً بلیط رفت و برگشت تهیه کنید.

6- برای خرید بلیط، دریافت ویزا، خرید تور در داخل و خارج از کشور به دفاتر هوایی و مسافرتی مجاز مراجعه نموده و از مراجعه به واسطه خودداری کنید، به خاطر داشته باشید که حضور واسطه باعث عدم انتقال اطلاعات صحیح و کامل در نهایت گرانتر شدن خدمات ارائه شده خواهد شد.

7- طبق دستورالعمل سازمان میراث فرهنگی، نرخ گشت های داخلی و خارجی براساس نوع خدمات و توافق فی مابین مسافر و دفتر اعمال می گردد و شایسته است مسافران پس از کسب اطلاعات کامل و با در نظرگرفتن تمامی جوانب نسبت به انتخاب خود اقدام نمایند.

8- نظر به این که بیشتر هتل های معتبر دارای سایت اینترنتی می باشند توصیه می گردد در صورت امکان با مراجعه به سایت های مربوط اطلاعات کافی از امکانات و خدمات هتل یا مراکز اقامتی مورد نظر کسب کنید.

9- به هنگام ترک محل اقامت مدارک شناسایی شخصی و شماره تلفن و آدرس محل اقامت یا هتل را همراه داشته باشید.

10- مشخصات خود را علاوه بر روی چمدان در محل مناسبی در داخل چمدان نیز بچسبانید.

11- چنانچه قصد سفر با اتومبیل شخصی دارید، اتومبیل خود را قبل از سفر از نظر فنی و ایمنی تحت معاینه دقیق قرار دهید.

12- در سفرهای زمینی داخلی برای صرف غذا توصیه می گردد از رستوران های بین راهی دارای مجوز بهره ببرید.

13- توصیه می گردد از اقامت در منازل شخصی افراد بیگانه که بیشتر از نظر بهداشتی و سایر امور ایمنی در شرایط مطلوبی نیست خودداری کنید و تنها از منازل استیجاری دارای مجوز بهره ببرید.

14- از مشارکت در حمل اثاثیه و چمدان افرادی که نمی شناسید خودداری نمایند.

15- به اشخاص بدون اونیفورم و کارت شناسایی در فرودگاه ها و ترمینال ها و سایر اماکن که در ظاهر به قصد یاری یا کنترل مدارک و در باطن با نیت دیگری به شما نزدیک می شوند اعتماد ننموده و از ارایه وسایل همراه خود به خصوص گذرنامه و مدارک شخصی جدا خودداری کنید.

توصیه های غذایی

موسسه سلامت و بهبود تغذیه کشور نیز توصیه هایی به مسافران نوروزی دارد که از آن جمله پرهیز از مصرف تخم مرغ، سوسیس و کالباس در طول سفر است.

16- این موسسه پیشنهاد داد که مسافران نوروزی برای پیشگیری از مسمومیت و تب شدید، تخم مرغ، سوسیس و کالباس را که حدود 12 ساعت در هوای آزاد و خارج یخچال نگه داشته شده است، مصرف ننمایند.

17- مصرف مواد غذایی مانند سالاد الویه، همبرگر، کباب کوبیده و پیاز در اماکن عمومی خطرزاست به نحوی که مسمومیت های غذایی در بچه ها می تواند با خطر مرگ همراه باشد.

18- مصرف آب سالم و نوشیدنی های سالم بدون گاز به ویژه دوغ شیوه مناسبی برای حفظ سلامت درمسافرت های نوروزی است.

19- میوه ها و سبزیجاتی مانند هویج، گوجه فرنگی و ساقه کرفس در طول مسافرت برترین میان وعده است زیرا این مواد حاوی آب، املاح و ویتامین های مورد احتیاج بدن هستند.

توصیه های رانندگی

اداره هدایت و رانندگی نیز از فرصت مانده به تعطیلات استفاده نموده و به وسیله کارشناسان و اطلاعیه ها موارد لازم را به مسافران گوشزد می نماید.

20- هر عاملی که باعث کاهش سطح هوشیاری یا تمرکز راننده گردد ممکن است منجر به بروز تصادفات جاده ای مرگبار گردد، این عامل می تواند بحثی کوچک در داخل خودرو تا صحبت کردن با تلفن همراه و حتی استفاده از مواد روانگردان و دارو باشد.

21- معمولا خانواده ها شب پیش از سفر دیر می خوابند و صبح زود از خواب بلند می شوند، همین عامل موجب خواب آلوده بودن راننده هنگام رانندگی می گردد.

22- پس مسافران بهتر است شب قبل از سفر به خوبی استراحت و هنگام رانندگی هر دو ساعت یک بار 10 دقیقه کنار جاده توقف نمایند و چای یا قهوه بنوشند.

23- حتی اگر هرگاه هنگام رانندگی احساس خواب آلودگی کردید شیشه پنجره خودرو را پایین بکشید چون گرما باعث خواب آلودگی می گردد.

24- سرنشینان خودرو به راننده توجه کافی داشته و هر از چند گاهی گفتگوی کوتاهی با راننده داشته باشند تا وی دچار احساس خواب آلودگی نکند.

توصیه به مسافران قطار

اما در هنگام استفاده از قطار برای رفتن و یا برگشتن از مسافرت نیز با ید به چند نکته توجه کرد.

25- با توجه به سنگینی ترافیک خودروها در تهران به ویژه در مسیرهای منتهی به ایستگاه راه آهن در روزهای پایانی سال ضروری است مسافران برای رسیدن به موقع به ایستگاه زمان بیشتری در نظر بگیرند تا از حرکت قطارها جا نمانند.

26- برای کنترل بلیت و بازرسی اثاثیه، ضروری است مسافران یک ساعت قبل از حرکت در ایستگاه راه آهن حضور داشته باشند.

27- بعلاوه مسافران باید در طول سفر با قطار، شناسنامه یا کارت شناسایی معتبر همراه داشته باشند و در صورت درخواست مأموران شرکت ارائه دهند.

28- در صورت مفقود شدن بلیت مسافران، به شرط حضور بموقع در ایستگاه ، با دریافت گواهی شناسایی مسافر، برای وی بلیت المثنی صادر می گردد.

29- مسافران قطار برای اعلام گزارش ها، پیشنهادها و شکایات خود را با تلفن 139 تماس بگیرند یا به 3000139 پیامک ارسال نمایند.

30- شماره تلفن سامانه گردشگری ازجمله شماره هایی است که می تواند در طول سفر بسیاری از اطلاعات مورد احتیاج همانند اطلاعات هتل ها، جاده ها، آژانس های مسافرتی، اماکن تاریخی و گردشگری شهرها و شرایط راه ها را بصورت شبانه روزی در اختیار مسافران قرار دهد. این سامانه با شماره تلفن 09669 ، بعلاوه در صورت بروز هرگونه مشکل، وظیفه رسیدگی به شکایات و برطرف مسائل مسافران را نیز برعهده دارد.

منبع:pezeshki.net

ارسال به وسیله کاربر محترم سایت :omid-a98

منبع: راسخون
انتشار: 15 آذر 1400 بروزرسانی: 15 آذر 1400 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 1365

به "سی توصیه به مسافران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سی توصیه به مسافران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید