خبرنگاران تولد رُند، چشم هم چشمی از نوع دیگر

به گزارش جملات زیبا، تهران - خبرنگاران - جمعیت شناس و پژوهشگر اجتماعی تولد فرایند را نوعی چشم و هم چشمی از نوع جدید برشمرد و گفت، این کار هیچ ارجحیتی برای فرد ایجاد نمی کند.

خبرنگاران تولد رُند، چشم هم چشمی از نوع دیگر

به گزارش روز یکشنبه خبرنگاران، سال های دور، تولد فرزند بر اساس چشم هم چشمی با سایر زنان فامیل صورت می گرفت و رقابت در داشتن فرزندان زیاد بود. نامگذاری آن ها هم هر یک بنا به روزی که به جهان می آمد یا سلیقه پدر یا مادر یا بستگان صورت می گرفت.

کم کم نامگذاری فرزندان مورد توجه نهاده شد و نامگذاری هر تعداد فرزند با یکی از حروف الفبا یا بر مبنای نام های مذهبی یا نامهای تاریخی مرسوم شد.

فرایند فرزندآوری به نامگذاری آنان ختم نشد و در دهه اخیر به تاریخ تولد کشیده شد تا آنجا که برای ثبت تاریخ تولد رُند فرزند به پرداخت هزینه زیاد تن می دهند. شاهد مدعا رقابت بر سر ثبت تاریخ تولد 9 / 9 / 99 است که تقاضای آن از تقاضا برای دریافت واکسن آنفلوآنزا یا مایحتاج زندگی بیشتر است و بنا بر توئیت یک خبرنگار از گفته های یکی از پرستاران، خانواده ای برای تولد فرزندشان در ساعت 09:09 روز 9.9.99، صد و 30 میلیون تومان پول رزرو اتاق عمل داده اند!

گزارش سازمان ثبت احوال از نرخ تولد در تاریخ های رند هم حکایت از دو برابر شدن زایمان ها در این تاریخ ها دارد، آنجا که می بینیم در تاریخ 98.8.8 تولد 5242 نوزاد، 97.7.7 تولد 2187 نوزاد، 96.6.6 تولد5680 نوزاد، 95.5.5 تولد 6013 و 88.8.8 تولد 4195 نوزاد در سازمان ثبت احوال ثبت شده است.

چرایی توجه به ثبت تاریخ تولد رند برای فرزند تا آنجا که فرایند بارداری را دستخوش تغییر و به گفته ناهید خداکرمی رئیس انجمن مامایی کشور، با سزارین و استفاده از بعضی داروها بدون دلیل پزشکی و علمی، زندگی آینده نوزاد را آسیب زا کند، پرسشی است که این روزها محافل عام و خاص به دنبال پاسخ آن می گردند.

همین پرسش ها و نیافتن پاسخ ها موضوعی بود که خبرنگار حوزه زنان و خانواده خبرنگاران را بر آن داشت تا با شهلا کاظمی پور جمعیت شناس به گفت و گو بنشیند.

پیروی از مُد اجتماعی عامل بوجود آمدن مناسبت های لاکچری

این جمعیت شناس با تاکید بر اینکه مُد اجتماعی باعث شده تا مادران جوان بیشتر به سمت داشته های لاکچری کشیده شوند، شرح داد: مُد اجتماعی به موارد و مسایلی هر چند نادرست گفته می گردد که در جامعه رایج می گردد و به صورت مد درمی آید.

وی اضافه کرد: دیر زمانی خانواده ها برای نامگذاری فرزندان هر اسمی را انتخاب می کردند اما بعدها مُد شد که نام فرزند به ترتیب حروف الفبا باشد؛ مُدهای اجتماعی که در مقطعی از زمان رایج و سپس کمرنگ شده و جای خود را به مُدهای جدید داده است.

کاظمی پور با بیان اینکه در 10 سال اخیر هم گرفتار مُد اجتماعی تاریخ تولد رند هستیم، توضیح داد: به طور قطع این مُد به مرور زمان فروکش می نماید و جای خود را به موضوع دیگر می دهد. اما باید توجه داشت این مُد اجتماعی تاریخ تولد رند یک نتیجه فاسد به دنبال دارد که آن در حال حاضر مساله اجتماعی شده است.

این جمعیت شناس شرح داد: زیرا تولد فرزند دست افراد نیست و بسته به فیزیولوژی بدن مادر تاریخ و زمان مشخص می گردد. بر همین اساس نمی توان تولد فرزند را عقب و جلو انداخت کاری که هم به مادر و هم به فرزند لطمه می زند.

کاظمی پور با ابراز تاسف از اینکه در جامعه امروز، خانواده ها سلامت خود را فدای چشم و هم چشمی می نمایند، اعلام کرد: متاسفانه این تبی است که جامعه را فراگرفته و گروهی برای خودنمایی یا جذب فالوور در شبکه های مجازی به این کار متظاهرانه دست می زنند در غیر این صورت این موضوع نه خوشبختی برای فرد به دنبال دارد و نه او را در آینده حمایت خواهد نمود.

وی ادامه داد: عده ای با این عقیده که تاریخ رند خوش اقبالی برای فرزند می آورد به دنبال این مُد اجتماعی می فرایند اما فراموش ننمایند اگر هم این ایده صحیح باشد در صورت طبیعی بودن و نه بر اساس تصنعی شدن رخ می دهد.

سطحی نگری بسترساز مُد اجتماعی

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه تاریخ تولد رند هیچ ارجحیتی برای افراد ایجاد نمی نماید، توضیح داد: مردم بجای عمیق تر و متفکرتر شدن و توجه به معیارهای درونی خود، متاسفانه به سطحی نگری روی آورده اند.

وی اضافه کرد: در جامعه امروز ما، سطحی نگری به شدت اشاعه پیدا نموده و شبکه های اجتماعی بر دامنه آن اضافه نموده اند.

رسانه ها نقش زیادی در تشدید این پدیده نوظهور دارند

این جمعیت شناس، نقش رسانه و فضای مجازی را در سر زبان ها انداختن این تاریخ تولدهای لاکچری برجسته بیان کرد و گفت: وقتی منحصر به این تاریخ ها مطلبی چاپ می گردد این تاریخ برجسته می گردد. این مشکل مربوط به زمان حال نیست بلکه در سال های گذشته هم شاهد بودیم که با شایع شدن یک پدیده یا رفتار اجتماعی، وسایل ارتباط جمعی هم با گزارش های خود این موضوع را تشدید می نمایند.

کاظمی پور یادآور شد: با در نظر دریافت اینکه فناوری ارتباطی و شبکه های اجتماعی در دو دهه اخیر گسترده تر شده، این رفتار های اجتماعی که بعضی واقعی و بعضی تصنعی هستند هم بیشتر تشدید شده اند.

وی، تصمیم سازمان ثبت احوال مبنی بر اینکه تاریخ تولد نوزادان متولد یکم تا پانزدهم آذر ماه به تاریخ 9.9.99 قابل ثبت است، را هم اشاعه دهنده این مُد اجتماعی دانست و توضیح داد: تصمیم ثبت احوال برای کاهش هجوم مادران باردار برای تاریخ تولد رند است اما غافل از اینکه همین کار به اشاعه این مُد اجتماعی دامن می زند و اشتباه است.

برجسته شدن انسان ها ربطی به تاریخ تولد آنان ندارد

کاظمی پور، راه چاره مناسب برای از بین بردن این پدیده نوظهور را الگوپروری از نسل فرهیخته برای نسل جوان بیان کرد و گفت: شناخت و معرفی انسان های خودساخته و تلاشگر را پیشه خود قرار دهیم نه دانش آموز یا فردی که فلان تاریخ تولد را دارد.

وی اضافه کرد: به طور معمول مسائل فرهنگی در درازمدت ایجاد می شوند و در درازمدت هم از بین می فرایند پس یک شبه یا یک روزه نمی توان یک رفتار اجتماعی را از بین برد.

این جمعیت شناس اعلام کرد: این امر در صورتی امکان پذیر است که طی سال پیامدها و آسیب های این رفتار اجتماعی تذکر داده و در رسانه ها به آن پرداخته گردد تا نسل جوان جویای نام و تنوع طلب، راستا خود را پیدا کند نه اینکه مختص همان روز یک مطلبی هشدارگونه منتشر گردد و تمام.

کاظمی پور تاکید نمود: باید در میان این نسل، مسایل علمی، اخلاقی و مذهبی را اشاعه داد.

از: فاطمه دهقان نیری

منبع: ایرنا
انتشار: 8 دی 1399 بروزرسانی: 8 دی 1399 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 818

به "خبرنگاران تولد رُند، چشم هم چشمی از نوع دیگر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تولد رُند، چشم هم چشمی از نوع دیگر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید