جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز شنبه 15 آذر 99

به گزارش جملات زیبا، شاخص کل بورس امروز هم مثل روز های کاری قبل در ابتدای معاملات نوسانات عجیبی از خود نشان داد. طوری که در 10 دقیقه تا شش هزار واحدی کاهش پیدا کرد و بعد از به لطف رشد شرکت های کوچک به فرایند صعودی برگشت. بعد از گذشته 30 دقیقه از معاملات، شاخص کل سه هزار و 200 واحد معادل 22 صدم درصد کاهش داشته و در طرف مقابل شاهد رشد 59 صدم درصدی شاخص هم وزن هستیم. امروز نماد های شستا، شپنا، شتران، وبملت و شبندر بیشترین تاثیر منفی را روی شاخص کل گذاشته اند ونماد ها فارس و رمپنا در برابر آن ها مقاومت می نمایند.

جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز شنبه 15 آذر 99

بازار سبز در کنار شاخص قرمز

به گزارش خبرنگاران، در ابتدای معاملات امروز از مجموع 319 نماد بورسی معامله شده شاهد افزایش قیمت سهام در 204 نماد هستیم و 115 نماد با رنگ قرمز روی تابلو ظاهر شده اند. همچنان در بازار فرابورس از مجموع 237 نماد معامله شده در ساعات اولیه، 151 نماد فرایند صعودی دارند و 86 نماد در مدار نزولی حرکت می نمایند. موضوعی که نشان می دهد با وجود کاهشی بودن شاخص کل، شاهد رشد بیش از دو سوم نماد های بازار سرمایه هستیم.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز شنبه 15 آذرماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

نقشه بازار در ابتدای معاملات سبزپوش شده است. بیشترین معاملات مربوط به نماد های بانکی است، اما اینطور که پیداست وبملت و وبصادر هنوز خیال بازگشت به فرایند صعودی را ندارند و با همان قیمت روز گذشته معامله می شوند. در طرف مقابل خودرو با نماد های دیگر گروه خود همراه شده و در مدار صعودی افتاده است. امروز انبوه سازی ها بعد از جمع آوری صف های فروش سنگین پیروز شدند خودشان را در بین گروه های برتر از نظر ارزش معاملات قرار دهند و شاهد یک گروه سراسر سبزرنگ هستیم. در بین صندوق های ETF، پالایش توانسته با افزایش قیمت 2.3 درصدی مشتریانش را شاد کند. هرچند دارا یکم همچنان قرمزرنگ است. دیگر صندوق های ETF هم شرایط نسبتا خوبی دارند فرایند نزولی فرآورده های نفتی متوقف شده و شاهد افزایش قیمت سهام پالایشگاه ها هستیم. محصولات شیمیایی به جز پترول شگویا و آریا تا پنج درصد افزایش قیمت پیدا نموده اند. فلزات اساسی هم به جز فولاد، رشد قابل توجهی را تجربه می نمایند. سرمایه گذاری ها به جز وسپهر و آریان، غذایی ها به جز غدام، بیمه های به جز ورازی، ملت و وسین، زراعت، عرضه برق و گاز، دارویی ها، حمل و نقل، لیزینگ ها و استخراج کانه های فلزی از دیگر گروه های سبز بازار امروز هستند.

فرابورسی ها در صف خرید جلو افتادند

سنگین ترین صف های خرید در ساعات ابتدایی معاملات امروز در نماد های فرابورسی تشکیل شده است. در صدر آن ها نماد چخزر واقع شده است که عرضه اولیه آن روز چهارشنبه انجام شد و امروز اولین روز معاملات آن را شاهد هستیم. در این روز حدود 470 میلیارد تومان برای خرید سهام چخزر سفارش ثبت شده است. کگهر با صف خرید 114 میلیارد تومانی در مقام دوم واقع شده است و پرچم فرابورس را بالا نگه داشته است. سمگا، بنو، رافزا، اعتماد و شپاس دیگر نماد های فرابورسی با صف خرید سنگین در ابتدای معاملات امروز هستند. در بازار بورس، های وب و وتوکا صدرنشین فهرست سنگین ترین صف های خرید هستند. ارزش صف این دو نماد به حدود 105 میلیارد تومان می رسد و برکت با صف 74 میلیارد تومانی در مقام سوم ایستاده است. از جمله دیگر نماد های بورسی دارای صف خرید سنگین می توان به سیمرغ، فاسمین، بموتو و ولپارس اشاره نمود.

در آن سوی بازار قرعه سنگین ترین صف فروش به نام پدرخش افتاده. نمادی که بعد از سه ماه تازه از شر صف های فروش خلاص شده بود و حالا دوباره به این فهرست برگشت و شاهد صفی به ارزش 42 میلیارد تومان در این نماد هستیم. انرژی 1، یاقوت، خگستر، غدیس و قشیر از جمله دیگر نماد های دارای صف فروش سنگین هستند.

رشد 20 هزار واحدی شاخص کل بورس به لطف شرکت های کوچک

شاخص کل بورس تهران با وجود فرایند نزولی که در شروع معاملات داشت، تا خاتمه ساعت کاری بورس تحت تاثیر رشد شرکت های کوچک 19 هزار و 730 واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و 490 هزار و 711 واحد رسید. امروز شنبه 15 آذرماه شاخص کل 1.34 درصد و شاخص هم وزن 2.05 درصد رشد کردند که به خوبی نشان می دهد امروز شرایط شرکت های کوچک به مراتب بهتر از شرکت های عظیم بوده است. در این روز نماد های فارس، کگل، کچاد، خودرو، رمپنا، حکشتی و وامید تاثیرگذارترین نماد ها در رشد شاخص کل بودند.

نقشه بازار در خاتمه معاملات روز شنبه 15 آذرماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

آنالیز نقشه بازار در خاتمه معاملات نشان می دهد هرچند شاخص کل صعودی شد و اغلب نماد ها به رنگ سبز درآمدند، اما همچنان نماد های عظیم در هر گروه شرایط چندان مساعدی نداشتند. برای مثال در گروه بانک و موسسات اعتباری به عنوان برترین گروه صنعت، نماد های وبصادر و وبلمت با قیمت خاتمهی منفی و قیمت آخرین معامله نزدیک به روز قبل به کار خود خاتمه دادند. وتجارت هم نتوانست رشد چشمگیری داشته باشد. در گروه صندوق های ETF دارا یکم با نزولی بودن وبملت و وبصادر چاره ای جز کاهش قیمت نداشت. در طرف مقابل فرایند نزولی پالایشگاه ها نتوانست تاثیری روی پالایش بگذارد و این صندوق تازه وارد در قیمت روز گذشته معامله می شد. دیگر صندوق های ETF سهامی از جمله مدیر، کاریس، آوا و ارزش با سرعت کمی در مدار صعودی حرکت می نمایند. خودرویی ها امروز سراسر سبزرنگ هستند و حتی نماد خودرو هم که کار خود را فرایند نزولی شروع نموده بود، نهایتا به صف خرید رسید. محصولات شیمیایی به جز پترول، شگویا و تاپیکو اغلب صف خرید داشتند و تا پنج درصد افزایش قیمت پیدا کردند، اما نماد های عظیم این گروه نتوانستند در این راستا همراه شوند. پالایشگاه ها امروز عموما قرمزرنگ بودند و با کاهش قیمت به استقبال سهامدارانشان آمدند. در گروه فلزات اساسی فولاد و فخوز از قاعده جاماندن شرکت های عظیم مستثنی نبودند و در قیمتی نزدیک به قیمت خاتمهی روز گذشته معامله می شدند. در طرف مقابل دیگر نماد های این گروه از جمله ذوب، کاوه، هرمز، ارفع و فولای و ... همگی سبز بودند. انبوه سازی ها، سرمایه گذاری ها به جز وسپهر، آریان و وصنعت، بیمه ها به جز ورازی، سیمانی ها، دارویی ها، قندی ها به جز قشیر، غذایی ها، زراعت به زشگزا و عرضه برق و گاز از دیگر گروه های سبزرنگ بازار امروز بودند.

ارزش معاملات به کمتر از 20 هزار میلیارد کاهش یافت

معامله گران بورس امروز بیش از 11 میلیارد و 270 میلیون سهام، حق تقدم و اوراق اقتصادی را در قالب یک میلیون و 598 هزار معامله به ارزش 12 هزار و 536 میلیارد تومان دادوستد کردند. با در نظر دریافت معاملات شش هزار و 425 هزار واحدی فرابورس، ارزش کل معاملات امروز بازار سرمایه به رقمی حدود 18 هزار و 961 میلیارد تومانی می رسد که نسبت به هفته گذشته کاهش پیدا نموده است.

ورود 600 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس

آنالیز تغییر مالکیت حقیقی و حقوقی در بازار سهام نشان می دهد امروز شرکت های حقوقی در مجموع حدود 600 میلیارد تومان سهام به سرمایه گذاران حقیقی فروخته اند و شاهد ورود این مقدار پول جدید به بازار بودیم. این موضوع در حال است که در نیم ساعت ابتدایی بازار با فرایند نزولی نمادهاش شاخص ساز حدود 100 میلیارد تومان پول از بور خارج شده بود. آنالیز ها نشان می دهد شرکت های حقوقی امروز بیشترین حمایت را از نماد های آریان، شستا، بپاس، تایرا، شبندر، وپاسار، وتجارت، وآیند، آریا و فولاد داشتند و در طرف مقابل در نماد های خودرو، خبمهن، وپارس، البرز، قصفها، جم، حکشتی، وشهر، چدن و خگستر دست به فروش سهام زدند.

پیش بینی بورس فردا یکشنبه 16 آذر 99

بورس در آستانه عبور از ارز یک میلیون و 500 هزار واحد متوقف شده و شاهد نوسان یک هفته ای در این محدوده هستیم. شکسته شدن این مرز روانی می تواند خیال خیلی از سهامداران را راحت کند، اما این موضع به همین آسانی نیست. نقاط امیدوارنماینده رشد قابل توجه شرکت های کوچک و نکته ناامیدنماینده عدم همراهی شرکت های عظیم و نماد های شاخص ساز است. باقر خادمی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با بورس فردا به تجارت نیوز می گوید به نظر می رسد به دلیل نوسان مثبت از منفی شاخص کل در جریان معاملات امروز، فرایند بازار سهام فردا مثبت است و حجم و ارزش معاملات نیز رو به افزایش است. همچنین پیمان حدادی، دیگر کارشناس بازار سهام معتقد است این هفته بازار سهام متعادل خواهد بود و ریزش یا رشد سنگینی نخواهد داشت.

منبع: فرارو
انتشار: 17 دی 1399 بروزرسانی: 17 دی 1399 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 839

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز شنبه 15 آذر 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز شنبه 15 آذر 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید