تدوین پیش نویس اتحادیه اروپا برای همکاری با بایدن

به گزارش جملات زیبا، اتحادیه اروپا بعد از چهار سال پرتنش با امریکای دونالد ترامپ حالا به ماه عسل با امریکای جو بایدن می اندیشد. یک هفته پس از تماس های تلفنی رؤسای کمیسیون و شورای اروپا، یکشنبه شب دو نهاد کمیسیون و نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش نویسی را تهیه کردند که در آن کوشش شده است، ضمن حفظ روابط با چین در عین رقابت با آن، چارچوب همکاری های جدید با امریکا تعیین گردد.

تدوین پیش نویس اتحادیه اروپا برای همکاری با بایدن

با ما سفر کنید و با سفر اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش فایننشال تایمز، این پیش نویس 11 صفحه ای تحت عنوان برنامه جدید اتحادیه اروپا و امریکا برای تغییر دنیای تدوین شده و باید روزهای 10 و 11 دسامبر به تأیید سران این اتحادیه برسد. اتحادیه اروپا در این پیش نویس از امریکا دعوت نموده تا در فرصتی که ممکن است در هر نسل فقط یک بار به دست آید، با همراهی اتحادیه اروپا دست به ایجاد اتحادی دنیای زده و با به خاک سپردن تمام تنش هایی که بین دو کشور در دوره ترامپ وجود داشت، به چالش های استراتژیک چین پاسخ دهند. اتحادیه اروپا که امیدوار است، تعامل بایدن با این اتحادیه و همین طور انگلیس، زخم هایی که قاره سبز از برگزیت متحمل شده است را التیام بخشد، در این پیش نویس به طور خاص بر اتحاد اروپا و امریکا در چند مسأله خاص تأکید می نماید. در رأس مسائلی که اتحادیه اروپا معتقد است می تواند همکاری ها بین دو سوی اقیانوس اطلس را احیا کند، مقابله با کووید 19 است. در کنار آن همکاری ها در امنیت سایبری و مبارزه با جنگل زدایی ها در دنیا هم دیده می گردد. در این پیش نویس همچنین اشاره شده است که اگر دنیا دموکراتیکی که اروپا به آن اعتقاد دارد، می خواهد مقابل قدرت های اقتدارگرا و اقتصادهای بسته ای که از باز بودن جوامع اروپا و امریکا بهره برداری می نمایند منافع خود را حفظ کند، دو طرف نیازمند حفظ و نوسازی مشارکت خود هستند.

پیش نویس برنامه جدید اتحادیه اروپا و امریکا برای تغییر دنیای در حالی تهیه شده که بروکسل در سال های ریاست جمهوری دونالد ترامپ، نه تنها از اتحاد با امریکا ناامید شده بود، که خود را گرفتار بین مجادلات مالی امریکا و چین می دید و اکنون امیدوار است بتواند همزمان با حفظ روابطش با چین، رقابت های خود را با این کشور نیز حفظ کند. به گزارش ایژیا تایمز فایننشال، در پیش نویسی که در اتحادیه اروپا تدوین شده است، رشد روزافزون نفوذ چین در دنیا، چالشی برای امریکا و اروپا توصیف شده است اما شیوه ترامپ برای مقابله با این نفوذ مورد تأیید اروپا نیست. ترامپ که در ماه های اخیر جدالی جدی با چین بر سر ویروس کرونا داشت، از سال 2018 وارد جنگی تجاری با چین شده بود که تبعات آن دامن اروپا را هم گرفت. علاوه بر این، ترامپ از اروپا می خواست در تحریم چین به خاطر فناوری نسل پنجم آن و به طور تعیین شرکت هوآوی با امریکا همراهی کند. با این حال اتحادیه اروپا که علاقه مند به حفظ روابط مالی خود با چین است، هرگز به این خواسته ها تن نداد زیرا همان طور که پولیتیکو نوشته است، اتحادیه اروپا هرچند وقتی پای منافعش به میان می آید، می خواهد صندلی یک قرن پیش خود را در دنیا داشته باشد اما از دیگر سو نمی خواهد خود را بین چین و امریکا که رقیب دیرینه سیاسی و رقیب جدید مالی یکدیگر هستند، قرار دهد.

اما مسأله اینجاست که باید دید آیا اصطکاک های شدیدی که بین اتحادیه اروپا و امریکای دونالد ترامپ وجود داشت، براحتی از بین خواهد رفت یا خیر. زیرا اروپا در 4 سال گذشته به این نتیجه رسیده بود که امریکا هرگز امریکای سابق نخواهد شد و برای اروپا بهتر آن است که استقلال خود را از امریکا به دست گیرد و دیگر به عنوان یک تابع شناخته نگردد؛ اما پیروزی جو بایدن درانتخابات امریکا این حس غالب را در دوسوی اقیانوس اطلس به وجود آورده که ماه های پیش رو فرصتی برای دو طرف است تا در کنار ایجاد اصلاحات در بعضی ساختارهای قدیمی نظیر تجارت دنیای، با احیای بعضی توافق هایی که امریکا در چهار سال گذشته از آنها خارج شده است، سیاره شنماینده زمین را نیز که اروپا حفاظت از آن را تبدیل به هدف خود ساخته، در جهت هموارتر قرار دهد اما باید دید آیا بایدن نیز همانند اروپا می اندیشد یا خیر.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 8 دی 1399 بروزرسانی: 8 دی 1399 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 819

به "تدوین پیش نویس اتحادیه اروپا برای همکاری با بایدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تدوین پیش نویس اتحادیه اروپا برای همکاری با بایدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید