برنده رقابت چین و آمریکا بر سر توسعه ابررایانه کیست؟

به گزارش جملات زیبا، ایسنا نوشت: یک ابر رایانه، سریع تر، گرانتر و بسیار بزرگتر از رایانه های ساده شخصی است. آنها به وسیله دانشمندان و محققان در شرکت های فناوری و آزمایشگاه ها برای آزمایش نظریه ها و مدل ها با استفاده از پایگاه های داده فشرده استفاده می شوند. اکنون به نظر می رسد با وجود تحریم ها، چین ابررایانه های بیشتری نسبت به ایالات متحده آمریکا دارد.

برنده رقابت چین و آمریکا بر سر توسعه ابررایانه کیست؟

لیست سریع ترین ابررایانه های جهان سالانه دو بار تحت عنوان لیست 500 برتر(Top500 List) در ماه نوامبر و ژوئن منتشر می گردد. این محبوب ترین و پرطرفدارترین رتبه بندی بهترین ابر رایانه های جهان است. با این حال، در طول سال ها، رتبه بندی ها به علت عوامل اجتماعی و سیاسی تحت تأثیر نهاده شده است.

جک دونگارا(Jack Dongarra)، استاد دانشگاه تنسی و بعلاوه یکی از بنیانگذاران لیست 500 برتر، در مصاحبه با ساوث چاینا مورنینگ پست گفت که چین سه ابررایانه نسل بعدی دارد که در این کشور فراوری و راه اندازی شده اند، اما جهان به علت تحریم های آمریکا از آنها اطلاعی ندارد.

تحریم های ایالات متحده چین را از دستیابی به فراوری تراشه و سایر فناوری های حساس منع می نماید. در حال حاضر واردات فناوری های پیشرفته ای که ممکن است کاربردهای نظامی یا اطلاعاتی از جمله هوش مصنوعی داشته باشند، ممنوع است اما چین با وجود تحریم ها ابررایانه های بهتری دارد.

ابررایانه شماره یک در جهان، طبق آخرین لیست 500 مورد برتر که در ماه ژوئن سال 2023 منتشر شد، Frontier نام دارد که تنها سیستم محاسباتی مقیاس اگزا (سیستم هایی که میلیاردها محاسبه در ثانیه انجام می دهند) در این لیست است و در آزمایشگاه ملی اوک ریج(Oak Ridge) تنسی نهاده شده است.

بهترین ابررایانه چینی در این لیست، Sunway TaihuLight است که در جایگاه هفتم نهاده شده است و عملکرد اچ بی ال(HPL) آن که روشی برای میزان گیری عملکرد ابررایانه ها است تقریبا یک سیزدهم عملکرد اچ بی ال Frontier است.

اما دونگارا می گوید، چین ابررایانه هایی با عملکرد بالاتری نسبت به Frontier دارد. این یک موقعیت کاملا شناخته شده است که چین این رایانه ها را دارد و آنها مدتی است که فعالیت می نمایند.

رقابت فنی آمریکا و چین

در سال 2013، سیستم تیان هه-2(Tianhe-2) چین در صدر لیست 500 نهاده شد و تاج رایانه تیتان ایالات متحده را از آن گرفت. طبق گزارش ساوث چاینا مورینگ پست، ایالات متحده اینتل را از فروش تراشه ها برای یاری به ارتقای تیان هه-2 (Tianhe-2) منع نموده است. در این گزارش بعلاوه آمده است که در سال 2021، هفت مرکز ابررایانه ای که در توسعه ابررایانه های نسل بعدی چین نقش داشتند نیز به وسیله ایالات متحده در لیست سیاه نهاده شدند.

تراشه هایی که به وسیله ایالات متحده ممنوع شده اند برای راه اندازی ابر رایانه ها و به دست آوردن عملکرد بالا ضروری هستند. در واقع، ماه گذشته، دولت بایدن تحریم های بیشتری را اعمال کرد و سرمایه گذاری ایالات متحده را در شرکت های چینی در سه بخش منع کرد: نیمه رساناها و میکروالکترونیک، فناوری های اطلاعات کوانتومی، و بعضی از سیستم های هوش مصنوعی.

اگرچه یک مطالعه دانشگاه استنفورد ادعا می نماید که بیشتر زبان ها و مدل های چندوجهی مهم جهان به وسیله ایالات متحده فراوری می شوند، دونگارا می گوید که چین همچنان بزرگترین فراورینماینده ابررایانه ها است.

او می گوید: چین کشوری است که بیشترین ابررایانه ها را فراوری می نماید. با تراشه های داخلی و طراحی غربی، ابررایانه های مونتاژ شده در چین در سراسر جهان از جمله ایالات متحده فروخته می شوند.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 27 شهریور 1402 بروزرسانی: 27 شهریور 1402 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 1775

به "برنده رقابت چین و آمریکا بر سر توسعه ابررایانه کیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنده رقابت چین و آمریکا بر سر توسعه ابررایانه کیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید