برنامه های شهرداری تهران برای کارآفرینی زنان

به گزارش جملات زیبا، کارآفرینی مفهوم ارزشمندی است، اما خیلی ها آن را دور و دست نیافتنی می بینند. شهرداری تهران با کمک مراکز کارآفرینی کوثر، کارآفرینی را برای زنان سرپرست خانوار دست یافتنی کرده است.

برنامه های شهرداری تهران برای کارآفرینی زنان

به گزارش خبرنگاران، مراکز کوثر جایی برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، کم برخوردار و ... هستند که با حمایت از کوشش آن ها می توانند پشتیبان کارآفرینی شان هم باشند. عزیز قانعی راد، مدیر مراکز کوثر، از برنامه های این مرکز برای ترویج مفهوم کارآفرینی در شهرداری تهران و حمایت این نهاد به خصوص از زنان سرپرست خانوار می گوید.

برای اولین سؤال می فرمایید مراکز کارآفرینی کوثر به چه نیتی راه اندازی شده اند و مهم ترین فعالیتشان چیست؟

این مراکز وابسته به معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران هستند و از سوی ستاد توانمندسازی راه اندازی شده اند. این مراکز ویژه کسب وکارهایی هستند که شهرداری تهران با رویکرد توسعه کارآفرینی اجتماعی، توانمندسازی مالی و ایجاد معیشت پایدار برای زنان سرپرست خانوار و کم برخوردار راه اندازی می کند و در اختیار کارآفرینان اجتماعی قرار می دهد. عمده فعالیت های این مراکز در دو دسته گنجانیده می شود؛ اول واگذاری فضای کار به کارآفرینان و دیگری برگزاری بازارچه های دائمی و موقت برای فروش محصولات بدون واسطه.

این فضاهای کار به چه صورت به کارآفرینان واگذار می شود؟

کارآفرینانی که قصد دارند در راستای حمایت از زنان سرپرست خانوار، کسب وکارشان را در مراکز کوثر توسعه دهند باید ابتدا به اداره کل امور بانوان مراجعه کنند و طرح کسب وکارشان را ارائه دهند. کارشناسان و مشاوران، طرح کسب وکار اجتماعی ارائه شده از سوی کارآفرینان را بررسی می کنند. در صورت تأیید طرح، کارشناسان گواهی صلاحیت را صادر می کنند. در مرحله نهایی کارآفرینان برای بهره برداری از مرکز کوثر باید در مزایده شرکت کنند و پس از برنده شدن، می توانند فعالیت خود را در این مراکز با جذب زنان سرپرست خانوار، بدسرپرست و کم برخوردار شروع کنند.

آیا کارآفرینان آموزشی هم به زنان سرپرست خانوار می دهند؟

بله. حتما. در ابتدای کار، به بانوان آموزش داده می شود تا بتوانند در مراکز کوثر فعالیت کنند. این افراد بعد از مدتی تخصص پیدا می کنند و می توانند مشاغل بهتری به دست بیاورند. تعدادی از بانوان فعال در مراکز کوثر پس از یادگیری و فعالیت های مداوم خود به نیروی کارآفرین تبدیل شده اند.

برنامه بازارچه ها چطور اجرا می شود؟

علاوه بر مهارت آموزی به زن ها برای داشتن کسب وکار شخصی، بازارچه های خوداشتغالی دائم و موقت هم ایجاد شده است و زن ها تولیدهایشان را به فروش می رسانند. این بازارچه ها به صورت دائمی و موقت است. بازارچه های موقت در اماکن پررفت وآمد مثل میدان هفت تیر، میدان ونک و ... برگزار می شوند و فعلاً چهار بازارچه دائمی در منطقه 5 در بازار بزرگ جنت، منطقه 4 در محله های مجیدیه و حکیمیه و منطقه 15 در پایانه خاوران فعال هستند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 تیر 1402 بروزرسانی: 17 تیر 1402 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 1750

به "برنامه های شهرداری تهران برای کارآفرینی زنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه های شهرداری تهران برای کارآفرینی زنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید