با پربارترین نژاد بادام سال 1402 آشنا شوید!

به گزارش جملات زیبا، با یک حقیقت آشنا شوید، این دانشمندان و متخصصین گیاه پزشکی هستند که توانستند ژنوم های بادام درختی را اصلاح کنند. آنها توانستند مشکل بوی تلخ بادام و سیانید را از بین برده، ویژگی کم باری آنها را کاهش داده و میزان مقاومت و استقامت آنها را چند برابر افزایش دهند.

با پربارترین نژاد بادام سال 1402 آشنا شوید!

امروزه با کمک گرفتن از دانشمندان احداث باغ بادام شیرین کار چندان سختی برای باغ داران نیست. دیگر از عطر شوم بادام تلخ خبری نیست و بوی شیرین بادام با کیفیت باعث رضایت کشاورزان شده است. مرغوبیت بادام تولید شده به مقدار ای ارتقاء یافته که تقریبا تمامی نژاد درخت بادام در بازار آجیل فروشی یا برای تولید انواع مواد غذایی و فراورده های دیگر مصرف می گردد.

بزرگترین مشکل باغداران بادام در دهه های گذشته تا کنون

از مهم ترین مسائل باغداران در دهه های گذشته می توان به بادام تلخ اشاره کرد. با اینکه بیشتر کشاورزان در پی احداث باغ بادام شیرین بودند، بازهم گاهی اتفاق می افتاد که طعم و مزه مغز بادام کاملا تلخ می شد. از نظر دانشمندان این به دلیل وجود سم سیانید است و به عنوان بوی بادام تلخ شناخته می شد.

باغداران گذشته با اینکه سواد کافی در کشاورزی نداشتند، همیشه در پی نژادهایی بودن که سازگار بیشتری با محیط داشته و بعد از رشد کیفیت آنها کاهش نداشته باشد. دانشمندان آمریکایی از جمله سانچز پرز و همکارانش توانستند، ژن های موجود در بادام را بررسی کرده و نزدیک به 28 هزار DNA متفاوت در آن را پیدا کنند. آنها با بررسی کردن این ژنوم ها توانستند ژن های مسئول تولید پروتئین، آنتی اکسیدان همچنین ژن های تولید کننده سم سیانید را بشناسند.

آنها با ارتقا دادن ژن های مثبت، طعم تلخ بادام را کاهش داده و باعث شیرین تر شدن آن می شوند. در این میان مقدار پروتئین و آنتی اکسیدان های موجود در بادام افزایش چشمگیری پیدا کرده است. بررسی هایی که در آزمایشگاه های مواد غذایی اجرا شده است، نشان می دهد مقدار پروتئین مواد معدنی و آنتی اکسیدان هایی که در بادام اصلاح شده وجود دارد حداقل 20 تا 30 درصد بیشتر از بادامی سنتی و معمولی است.

از نظر سانچز تنها با ارتقا دادن اسید آمینه ها می توان مانع از اتصال ژن های معیوب و منفی به پروتئین ها و همچنین DNA بادام شد. از این رو ژن های معیوب و منفی به طور کل از میدان خارج شده و ژن های مثبت هستند که ارتقا پیدا می کنند. این قسمت یکی از مسائل باغداران در گذشته بوده است. امروزه مسائل زیادی گریبانگیر باغداران هستند که یکی از آنها تغییرات آب و هوایی و بروز خشکسالی است!

تاریخچه درخت بادام به 4000 سال قبل بازمی گردد. در کتاب های مقدس از جمله کتاب قران به میوه بادام اشاره شده است. با مطالعه تاریخ بادامی می توان فهمید که بیشتر در منطقه های حاصلخیز با ذخایر آبی مناسب مانند کشور ایران درخت بادام شیرین کشت می گردد.

خوشبختانه کشور ایران یکی از تولید کنندگان اصلی میوه بادام و صادر کننده تک رقمی آن است، ولی در سال های گذشته به خاطر خشکسالی بیش از مقدار و بالا رفتن شوری خاک، کشاورزان از احداث باغ بادام منصرف شده اند.

از نظر آنها این عوامل باعث افت کیفیت میوه بادام تولیدی خواهد شد. ما در این مطلب می خواهیم نژادهای پربار و مقاوم درخت بادام را برای شما معرفی کنیم. این نژاد ها نیاز آبی کمی داشته و باغ آنها به صورت دیمی احداث می گردد همچنین مقاومت بالایی در برابر شوری خاک و انواع آفات و بیماری دارند.

انواع نهال بادام پربار سال 1402

بیشتر کشاورزان فکر می کنند که نهال پربار صرفا در بازار برون مرزی موجود است، در حالی که نهالستان های معتبر و شناخته شده در کشور ما توانستند انواع نهال اصلاح شده و پیوندی را تولید و به بازار عرضه کنند.کشاورزان برای خرید نهال بادام برای منطقه ها سردسیر کافی است به نهالستان تولید کننده و مجوزدار مانند برتر نهال مراجعه کنند تا بر حسب شرایط منطقه خود بتوانند نهال پربار بادام را خریداری کنند. در کشور ما بیش از چهل نوع نژاد بادام پربار و مقاوم وجود دارد و ما تنها به چهار نوع از آن اشاره می کنیم:

نهال بادام مامایی: از علل پر فروش بودن نهال بادام مامایی می توان به دیرگل بودن و زودبازده بودن آن اشاره کرد. این نهال رشد سریعی داشته و از سال دوم باردهی آن آغاز می گردد. در منطقه های که تغییرات جوی بسیار زیاد اتفاق می افتد، به راحتی کشت می گردد. باردهی بالایی داشته و بین 5 الی 6 تن میوه با کیفیت صادراتی تولید می کند.

نهال بادام فرانیس: نهال بادام فرانیس به دلیل پربار بودن ، پوست کاغذی داشتن و زودبازده بودن محبوبیت زیادی بین کشاورزان پیدا کرده است. می توان در منطقه های که زمستان سرد و تابستان گرم دارد به راحتی آن را کشت کرد و کشاورزان دچار هیچ گونه مسئله ای نمی شوند. نیاز آبی کمتری داشته هر 15 روز یکبار آبکمک آن انجام می گردد.

نهال بادام تونو: کشاورزانی که می خواهند باغ بادام خود را در منطقه ها سردسیری و ارتفاعات بالاتر از 1200 متر احداث کنند، بهتر است به فکر خرید بادام ایتالیایی تونو باشند. نهال بادام تونو رشدی سریع و قوی داشته از سال دوم باردهی خود را آغاز می کند. از ویژگی های شاخص آن می توان به مغز درشت و روغنی آن اشاره کرد.

نهال بادام دیرگل آذر: نهال بادام دیرگل آذر خوشه ای، اصلاح شده و ایتالیایی است. در منطقه ها سردسیری و نیمه سردسیری به راحتی کشت می گردد. باردهی بالایی داشته و حداقل بین 5 الی 6 تن میوه مرغوب صادراتی تولید می کند. نیاز آبی کمی داشته و در ماه دوبار آبکمک می گردد. در برابر بیماری مقاوم بوده و کشاورزان به راحتی می توانند از آن نگهداری کنند.

کلام آخر

امروزه احداث باغ بادام و راه اندازی واحد تولیدی بادام به صورت مدرن و تجاری کار چندان سختی نیست. کافی است کشاورزان مراکز تولید کننده و مجوزدار را شناسایی کرده و از متخصصین و مهندسین آنها کمک و راهنمایی بگیرید.یکی از شهرهای مهم در بخش باغداران بزرگ و کشاورزان حرفه ای، میاندواب است که جزو بیشترین نهالستان در میاندوآب وجود دارد.

اگر مراحل احداث باغ بادام کاملاً علمی و اصولی انجام گردد، باغداران مطمئن باشند بهترین سرمایه گذاری را با تضمین بازگشت سرمایه انجام خواهند داد. جهت اطلاع از قیمت نهال بادام و همچنین مراحل سفارش و خرید غیر حضوری نهال بادام می توانید از شماره تماس های زیر استفاده کنید.

تماس با برتر نهال:

خانم رضایی 09141832393

تماس با پالیز نهال:

خانم اسکندرزاده 09144501008

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 16 اسفند 1401 بروزرسانی: 16 اسفند 1401 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 1700

به "با پربارترین نژاد بادام سال 1402 آشنا شوید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با پربارترین نژاد بادام سال 1402 آشنا شوید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید