آیا پرزدهی فرش نشانه خوبی است و یا بد؟

به گزارش جملات زیبا، به محض خرید فرش و قالی، بسیاری از مشتریان با مشکل پرزدهی فرش ماشینی و دستباف روبرو می شوند. در بیشتر مواقع، لذت نشستن بر روی فرش ماشینی و دستباف تازه خریداری شده به معضل پرزدهی فرش منتهی می شود. آنگاه شما پس از بلند شدن از روی سطح فرش با مقادیر زیادی از پرز بر روی لباس و کف پا روبرو خواهید شد. اما، آیا پرز فرش یک معضل محسوب می شود؟

آیا پرزدهی فرش نشانه خوبی است و یا بد؟

پاسخ دادن به سوال فوق ممکن است فکر تعداد بالایی از خریداران فرش ماشینی و دستباف را مشغول کرده باشد. اما، پاسخ دقیق به پرسش فوق نیازمند مروری بر تعریف پرز فرش می باشد.

پرز فرش چیست؟

به طور کلی، پرز فرش به الیاف مو شکل مشابه بوده که بلافاصله پس از قرار گرفتن بر روی سطح فرش و یا قالی به لباس و یا کف پا می چسبد.

هیچکس به طور دقیق اطمینان ندارد که پرزدهی فرش نشانه خوبی است و یا بد. این در حالی است که پرزدهی فرش معمولاً در اوایل دوره خریداری آن اتفاق می افتد.

تعداد بالایی از فروشندگان به مشتریان تضمین می دهند که پرزدهی فرش معمولاً پس از پهن کردن و پا خوردن تا حدود زیادی کاهش می یابد. اما، در بعضی مواقع، پا خوردن فرش هیچگونه تاثیر مثبتی بر عدم پرزدهی فرش نداشته و حتی باعث افزایش مقدار پرزدهی فرش می دهد.

بنابراین، پیش از خرید فرش به نوع الیاف مورد استفاده در آن توجه نمائید.

چرا فرش ماشینی و دستباف پرز می دهد؟

علل متعددی برای پرزدهی فرش و قالی مطرح شده است. با این حال، مهم ترین علل پرزدهی فرش از قرار ذیل می باشد.

  • عدم دقت کافی در مراحل فراوری فرش

واقعیت این است که امکان دارد پرز فرش بنا بر بی دقتی و یا کم دقتی طی مراحل فراوری فرش اتفاق بیافتد.

  • عدم استفاده کافی از آب و روغن در فرایند بافت فرش
  • عدم تنظیم دستگاه ریسندگی
  • در نظر نگرفتن دمای ایده آل برای دستگاه ریسندگی
  • عدم تاب دهی کافی به نخ فرش
  • عدم آهار خوردن الیاف فرش

عوامل فوق ممکن است تنها یکی از علل پرزدهی فرش طی مراحل فراوری به شمار روند.

  • نوع الیاف مورد استفاده در فرش

نوع الیاف فرش بنا بر جنس و کیفیت آن در مقدار پرزدهی تاثیر بسزایی دارد.

امروز تعداد بالایی از فرش و قالی بر اساس تقاضای مشتریان در جنس اکریلیک بافته و فراوری می شود. اگرچه جنس اکریلیک یک جنس مرغوب شمرده شده، ولیکن، پرزدهی آن از جمله مهم ترین معایب آن محسوب می شود. انتظار می رود فرش ماشینی دارای الیاف اکریلیک طی هفته های متمادی استفاده از پرزدهی کم تر برخوردار شود. در صورت ادامه یافتن فرایند پرزدهی، می توان گفت جنس الیاف اکریلیک مورد استفاده در فرش چندان مرغوب نبوده است.

در مقابل، مقدار پرز فرش پلی استر بسیار کم تر از فرش اکریلیک می باشد. اگرچه بعضی از فرآیندهای نوین همچون فرآیند هیت ست باعث شده تا از مقدار پرزدهی فرش دارای جنس اکریلیک کاسته شود.

  • تعداد شانه و مقدار تراکم فرش

ممکن است پرز فرش شما بنا بر تعداد شانه و یا مقدار تراکم آن اتفاق بیافتد.

لازم است بدانید که تعداد شانه و مقدار تراکم فرش به طور موثری بر مقدار پرزدهی آن تاثیر می گذارد. بنابراین، پیش از خرید فرش حتماً به تعداد شانه و مقدار تراکم آن دقت نمائید.

بدیهی است که با افزایش تعداد شانه و مقدار تراکم شاهد پرزدهی کم تر فرش خواهیم بود. بدین ترتیب، مقدار پرزدهی فرش 1000 شانه نسبت به فرش 500 و یا 700 شانه کم تر خواهد بود.

آیا فرش دستباف هم پرز می دهد؟

برخلاف تصور عام، شما پس از خریداری فرش دستباف ممکن است با مشکلاتی نظیر پرز فرش روبرو شوید. این در حالی است که مقدار پرزدهی فرش دستباف نسبت به فرش ماشینی بسیار کم تر خواهد بود. همچنین آنکه، شما بسیار آسان تر و سریع تر قادر به خلاص شدن از شر پرز فرش دستباف خواهید بود.

در صورت آنکه شما شاهد پرزدهی فرش دستباف هستید، راه چاره های ذیل را امتحان کنید.

  • هر چند روز یکبار سطح فرش دستباف را جارو بزنید.
  • پس از جارو زدن، حتماً از شامپو فرش استفاده نمائید.
  • یک کیسه حمام تمیز را مرطوب کرده و با آن از راه خواب فرش کیسه بکشید.

آیا پا خوردن فرش از مقدار پرزدهی آن می کاهد؟

متاسفانه، بعضی از فروشندگان اصرار دارند که فرش انتخابی مشتری پس از پا خوردن زیاد پرز نخواهد داد. این موضوع احتمالاً به گوش هر مشتری خوشایند خواهد آمد. اما، آیا واقعاً فرش نو پس از پا خوردن زیاد پرز نخواهد داد؟

پاسخ به پرسش فوق احتمالاً شما را ناامید کند.

حقیقت این است که بعضی از الیاف فرش طی عوامل متعدد نظیر اصطکاک و یا سایش حاصل از پا خوردن زیاد به روی سطح فرش آمده و در قالب پرز خودنمایی می نماید.

بنابراین، می توان گفت پا خوردن زیاد احتمال معضل پرزدهی فرش را افزایش خواهد داد.

چطور از پرزدهی فرش جلوگیری کنیم؟

درگیری با معضل پرز فرش گریبان گیر مشتریان بسیار می شود. منتهی، هیچ راه جلوگیری برای پرزدهی فرش وجود ندارد. اما، شما با اجرای بعضی از راه چاره های موجود قادر خواهید بود از شر پرزدهی فرش خلاص شوید.

  • اوایل دوره خرید فرش سعی نمائید از جارو برقی با مکش بالا بهره ببرید. این امر یاری خواهد نمود تا هر چه سریع تر از شر پرزهای فرش رهایی یابید. استفاده روزمره از جارو برقی با مکش بالا به شما یاری می نماید.
  • فرش خریداری شده را با استفاده از شانه مخصوص شانه بزنید.
  • با استفاده از چسب کاغذی پرزهای فرش را جمع کرده و بردارید.
  • با استفاده از ابر و یا پارچه نخی شامپو فرش را روی کل سطح کشیده و سپس، بقایای شامپو را از طریق پارچه نازک دیگر پاک کنید.
منبع: فوت و فن
انتشار: 7 دی 1401 بروزرسانی: 7 دی 1401 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 1665

به "آیا پرزدهی فرش نشانه خوبی است و یا بد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا پرزدهی فرش نشانه خوبی است و یا بد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید