آلبالو پلو ، غذایی لذیذ و مجلسی

به گزارش جملات زیبا، آلبالو پلو

آلبالو پلو یکی از انواع پلوها در آشپزی ایرانی است. این غذا بیشتر در مجالس مهمانی و جشن ها تهیه می گردد ولی درست کردن آن از اغلب غذاهای مجلسی ساده تر است.برای نگه داشتن رنگ آلبالو باید این غذا را در ظرف مسی یا لعابی تهیه کرد.در ادامه همراه خبرنگاران باشید تا با طرز تهیه این غذای لذیذ و خوشمزه بیشتر آشنا شوید.

آلبالو پلو ، غذایی لذیذ و مجلسی

آلبالو با ظاهر زیبا و رنگارنگی که دارد غذایی مجلسی محسوب می گردد و در بسیاری از میهمانی ها و مراسم های رسمی سرو می گردد. آلبالو پلو یکی از خوشمزه ترین غذاهای ایرانی است و آن را هم با گوشت قرمز (کوفته قلقلی) و هم با گوشت مرغ درست می نمایند. درست کردن آلبالو پلو احتیاج به تبحر و مهارت خاصی دارد و هرکسی نمی تواند آن را به خوبی درست کند.

مواد لازم آلبالو پلو

  • پیاز 1 عدد
  • برنج 4 پیمانه
  • شکر 200 گرم
  • آلبالوی تازه 700 گرم
  • روغن مایع 3 قاشق سوپخوری
  • یک عدد مرغ میانه
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
  • خلال پسته 1/2 پیمانه
  • زعفران دم نموده 2 قاشق سوپخوری
  • کره 50 گرم

مراحل تهیه آلبالو پلو

  1. هسته آلبالو را درآورده وشکر را لا به لاى آن پاشیده 1/2 پیمانه آب داغ روی آن ریخته، به مدت 5 ساعت در یخچال قرار دهید وگاهی آن را هم بزنید تا شکر حل گردد.
  2. برنج را حداقل از 2 ساعت قبل طبق دستور ارائه شده در بخش پلو ها و نکات کلی در پخت پلو ها خیس کنید.
  3. ران و ماهیچه را از هم جدانموده و سنیه های مرغ را چهار قسمت کنید. تکهها ى مرغ رابا پیاز خرد شده ، 1 قاشق مرباخوری نمک و 4 پیمانه آب در قابلمه ای میانه روی حرارت بالا قرار دهید تا بجوشد. کف روی مرغ را جمع کنید و درب قابلمه را ببندید. حرارت را ملایم کنید تا مرغ بپزد وآب آن, کشیده گردد. مرغ را از روی حرارت بردارید و زعفران ساییده را روی مرغ بپاشید.درب قابلمه را ببندید تازعفران روی مرغ دم بکشد.
  4. فر را با دمای 180درجه سانتی گراد یا 350 درجه فانهایت روشن کنید و پنجره فر را روی پایین ترین طبقه قرار دهید .
  5. برنج را آبکش کنید.
  6. کف قابلمه بزرگ 2 قاشق سوپخوری روغن بریزید و برای ته دیگ، از نان یاسیب زمینی ورقه شده یاماست بهره ببرید.
  7. برنج را داخل قابلمه بریزید و روی حرارت بگذارید. درب قابلمه را ببندید تا برنج بخار کند. پس از 5 دقیقه، 2 قاشق سوپخوری زعفران دم نموده و 3 قاشق سوپخوری روغن داغ روی برنج بدهید. روی برنج را با کاغذ روغنی وفویل بپوشانید.قابلمه را در فر بگذارید.بعداز 10دقیقه،دمای فر را روی پایین ترین درجه قرار دهید و برنج را 40-30 دقیقه دم کنید(ویا برنج را روی حرارت کاملا ملایم به مدت 1ساعت دم کنید).
  8. آلبالو را روی حرارت قرار دهید و1 قاشق سوپخوری کره اضافه کنیدوبگذارید تا 20دقیقه بجوشد وشربت آن قوام آید.سپس از روی حرارت برداشته ودر صافی بریزید تا شربت آن جدا گردد.آلبالو را در 2 قاشق سوپخوری کره ،1دقیقه روی حرارت میانه تفت دهید.
  9. برنج را از فر درآورید وبرنج زعفرانی را جدا کنید. مقداری از برنج را در دیس بکشید و روی آن مقداری آلبالو بریزید.کمی برنج روی آلبالو بریزید وتکه های مرغ را روی آن بچینید .بقیه برنج را روی مرغ بریزید و روی آن را با برنج زعفرانی ،آلبالو وخلال پسته تزیین نمایید.کره آب نموده راروی برنج بدهید و سرو کنید.

نکات ویژه:

در پخت آلبالو پلو به جای آلبالوی تازه ،می توانید از مربای آلبالو نیز بهره ببرید.بدیهی است آلبالو پلو با آلبالوی تازه ،خوشمزه تر است.

پیشنهاد سرآشپز:

آلبالو پلو را می توانید به جای گوشت مرغ ،با500گرم گوشت چرخ نموده آماده کنید .در این صورت،گوشت را با نمک ،فلفل سیاه و1عددپیاز رنده شده مخلوط کنید ومطابق دستور عدس پلو از گوشت،کوفته ریزه درست کنید وبپزید .برنج را در دیس بکشید و آن را باآلبالو ، گوشت و برنج زعفرانی تزیین کنید.در فصل تابستان می توانید هسته آلبالو را بگیریدولابه لای آن شکر بپاشید ودر فریزر نگه داریدودر فصل های دیگر بهره ببرید .در صورت تمایل می توانید 5-4 قاشق سوپخوری برنج سفید را با شربت آلبالو مخلوط کنید تا به رنگ قرمز در آید و موقع سرو برنج ، روی برنج بدهید.

  • آش گوجه فرنگی از خوشمزه ترین آشهای ایرانی
  • آش اسفناج یکی از آش های سنتی و بسیار خوشمزه ایرانی
  • طرز تهیه کباب شیشلیک حرفه ای فقط با چند نکته !!
منبع: تاپ تراول
انتشار: 24 مهر 1403 بروزرسانی: 24 مهر 1403 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 1822

به "آلبالو پلو ، غذایی لذیذ و مجلسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلبالو پلو ، غذایی لذیذ و مجلسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید