2 و نیم میلیون تهرانی در بافت فرسوده زندگی می نمایند

به گزارش جملات زیبا، تهران (پانا) - طبق آمار حدود 250 هزار پلاک مسکونی در بافت فرسوده تهران واقع شده است که 15 درصد از جمعیت تهران در این بافت ها زندگی می نمایند. 95 درصد بافت فرسوده در مناطق 7 تا 20 واقع شده است و همچنین 85 درصد آن در جنوب خط خیابان انقلاب- آزادی، مناطق 9 تا 20 قرار دارند.

2 و نیم میلیون تهرانی در بافت فرسوده زندگی می نمایند

علی بیت اللهی، رئیس بخش زلزله شناسی مرکز تحقیقات راه و شهرسازی در گفت وگو با پانا با اشاره به تعریف بافت فرسوده گفت: اگر نیمی از ساختمان های یک محله در برابر زلزله مقاوم نباشند و معابر کمتر از 6 متر باشد و کل عرصه و اعیان واحدهای آن کوچک تر از 200 متر باشد، آن محله را بافت فرسوده می دانیم که اکنون در شهر تهرن این بافت وجود دارد. یعنی اگر در محله ای 50 درصد واحدهای ساختمانی ریزدانه، نفوذناپذیر و ناپایدار باشند و هر ساختمانی این سه معیار را داشته باشد، بافت آن ساختمان فرسوده است و بافت های فرسوده دارای وجه اشتراک ناپایداری، نفوذناپذیری و ریزدانگی هستند.

2 و نیم میلیون تهرانی در بافت فرسوده زندگی می نمایند

رئیس بخش زلزله شناسی مرکز تحقیقات راه و شهرسازی درباره مسائل ناشی از بافت های فرسوده در شهر تهران اظهار کرد: یکی از مسائل اساسی کلان شهر تهران وجود بافت فرسوده است. بافت فرسوده مسائل زیادی را برای شهر ایجاد می نماید از جمله مسائل اجتماعی، نبود امنیت ساکنان، فضای ناکافی برای امدادرسانی در مواقع بحرانی و غیربحرانی از جمله این مسائل است که نباید از آن غافل بود زیرا اکنون حدود 2 و نیم میلیون نفر در بافت های فرسوده زندگی می نمایند.

بیت اللهی با بیان اینکه حدود 250 هزار پلاک ساختمانی در بافت فرسوده شهر تهران قرار گرفته است، گفت: 250 هزار پلاک ساختمانی، 750 هزار واحد مسکونی را شامل می گردد و اگر سرانه هر خانوار را حداقل 3 نفر فرض کنیم، حدود 2 و نیم میلیون نفر در بافت های فرسوده در حال زندگی هستند.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه و شهرسازی افزود: از 14 هزار هکتار بافت فرسوده 30 درصد به رسمیت شناخته شده است که مربوط به معیارهای ریزدانگی، نفوذناپذیری و ناپایداری است و مابقی به عنوان بافت فرسوده به رسمیت شناخته نمی گردد زیرا فقط معیار ناپایداری را دارا هستند یعنی واحدهای مسکونی که استحکام زیادی ندارند ممکن است مساحت بزرگی داشته باشند یا ریزدانه نباشند و معابر آنها کمتر از 6 متر نباشد.

بافت فرسوده دامنه بحران را تشدید می نماید

این مدرس دانشگاه تاکید نمود: وجود بافت های فرسوده هنگام وقوع زلزله، دامنه بحران را تشدید می نماید و مسائل عدیده ای را برای امدادرسانی ایجاد می نماید. در نوسازی بافت های فرسوده مسایل اجتماعی و مالی با یکدیگر پیوند خورده است و این مساله به همکاری نهادهای متولی و مردم وابسته است اما اکنون نوسازی با مسائل زیادی روبرو است و فرایند کار با کُندی پیش می رود.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 3 فروردین 1400 بروزرسانی: 3 فروردین 1400 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 982

به "2 و نیم میلیون تهرانی در بافت فرسوده زندگی می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 و نیم میلیون تهرانی در بافت فرسوده زندگی می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید