کتاب بهترین چیزی است که انسان در اختیار دارد، گذار زن از گدار تاریخ را بخوانید

به گزارش جملات زیبا، به گزارش خبرنگاران، حجت الله جودکی، پژوهشگر تاریخ و نویسنده آثاری همانند تاریخ بنو رستم، تاریخ فاطمیان، تاریخ ادریسیان و... درباره مطالعه تعطیلات نوروز به گفت: هر فرصتی که پیش بیاید و ما بتوانیم قدمی در راه دانستن برداریم و چیزی را بفهمیم، بهتر از لحظه پیش است. در مقایسه هر ساعت با ساعت قبل اگر دریابیم که به دانسته هایمان اضافه شده است، بدون شک پیروز بوده ایم.

کتاب بهترین چیزی است که انسان در اختیار دارد، گذار زن از گدار تاریخ را بخوانید

وی اضافه کرد: خداوند از تمام پیغامبران خواسته است تا از آن چیزی که به آن دانش ندارند، پیروی ننمایند. اگر دنبال دانش نباشیم، مجبور هستیم تا از همین چیزهای روزمره پیروی کنیم. خداوند سفارش نموده است تا دانش به دست بیاوریم و مرتب تاکید نموده است که از گمان بپرهیزید، برخی از گمان ها گناه است. اساسا ظن و گمان باری از حقیقت ندارد. ما باید کاری کنیم تا هر ساعت از عمرمان پربارتر از ساعت پیش باشد و چیز جدیدی یاد بگیریم. خداوند به ما حواس پنجگانه عطا نموده است و علاوه بر آن توانایی این را داریم تا بعد از تماشا یک تصویر زیبا، آن را در فکر خود تصور کنیم و درباره آن تدبر و تعقل کنیم. خداوند خیلی دوست دارد که هر لحظه زندگی انسان پربارتر از لحظه قبل باشد.

جودکی اعلام کرد: این سخن از امام علی (ع) است؛ وای بر کسی که دو روز او مثل هم باشد. بهترین چیزی که در اختیار بشر واقع شده است، کتاب است. در صحبت ممکن است لغزشی وجود داشته باشد، اما کتاب چون بعد از نوشته شدن دوباره با تامل خوانده می گردد، از لغزش به دور است و بهترین و بهترین چیزی است که انسان برای افزایش معلومات در اختیار دارد.کسب معلومات نیز ما را در زندگی به جلو می برد. اگر از کتاب دوری کنیم باید در انتظار مصیبت های زیادی باشیم. اولین مصیبت جعل است و پیغامد جعل حاکم شدن جاعلان است. بهترین کار کسب علم است. بهترین روش کسب علم به وسیله کتاب است. البته استفاده از محصولات فرهنگی دیگر هم مفید است، چون برای ساخت آنها هم فکر و اندیشه به کار گرفته شده است.

این پژوهشگر تاریخ در ادامه گفت: به نظر من مطالعه باید با علاقه شخصی فرد در یک راستا باشد، هر شخصی باید کتاب هایی را مطالعه کند که با علایق او همسان است وگرنه آن تاثیر مثبت را بر جای نخواهد گذاشت. اگر علاقه نباشد، رغبتی پیش نمی آید ولی اگر برای انجام هر کاری علاقه باشد، انسان با حرص و ولع در پی آن می رود. آدمیزاد راحت طلب است و دوست دارد که در پی کارهای آسان تر باشد.

وی اضافه کرد: در روزهای تعطیل معمولا رمان ها مجذوب نماینده تر می شوند. در تعطیلات رمان بخوانیم. هر کس با توجه به سلیقه خویش می تواند به انتخاب بپردازد. این روزها رمان هایی با رویکرد روانشناسانه و جامعه شناسانه در بازار فراوان است و البته رمان هایی با ترجمه خیلی خوب در بازار کتاب وجود دارند که فرد با خواندن آنها هم می تواند شخصیت سازی کند و هم مطلعی خود را بالا ببرد. خواننده می تواند با پیغام هایی که می بیند همدلی و همسرایی پیدا کند.

جودکی اعلام کرد: خواندن کتاب های شعر نیز در روزهای تعطیل بسیار خوب است. شعرهای زنده یاد فریدون مشیری فوق العاده روان است و در خاطره ها می ماند. بعلاوه علاقه مندان به مطالعه شعرهای شاعران معاصر را بخوانند. در حوزه طنز هم البته کتاب های خوبی داریم که خواندن آنها نیز خالی از لطف نیست.

وی گفت: من کتاب های محمد ابراهیم باستانی پاریزی را برای مطالعه توصیه می کنم؛ کتاب خاتون هفت قلعه، اثر محمد ابراهیم باستانی پاریزی را برای تعطیلات نوروز مطالعه نمایند. تا به امروز سرزمین عزیزمان ایران، شاهد پایه گذاری و انحلال بسیاری از سلسله ها و حکومت ها بوده و شکست ها، پیروزی ها، جنگ ها و صلح های فراوانی را به چشم دیده و دست خوش فتوحات، تصرف ها و ویرانی های بسیاری قرار گرفته است. فلات های این سرزمین نیز، مستثنی از موارد مذکور نبوده و سرنوشت و تاریخ قابل توجهی را در قلب خود محفوظ نگه می دارند.

درگیری و کشمکش های همیشگی، در میان حاکمان شهرهای مختلف منجر به ایجاد قلعه ها و بناهای بسیاری در جای جای این سرزمین شده و عنوان های جالبی را با نام های دختر به خود اختصاص می دهند؛ بناهایی که اغلب شان، بر اثر گذشت زمان و بی توجهی، به مخروبه و ویرانه هایی تبدیل شده اند. به همین دلیل، این کتاب به تشریح و آنالیز گذشته هر یک از این بناها و قلعه ها پرداخته و منبعی ارزشمند را در زمینه تاریخ ایران خلق می نماید. در واقع این اثر، دربرگیرنده مجموعه مقالات محمد ابراهیم باستانی پاریزی، تاریخ دان، نویسنده، پژوهشگر، شاعر، موسیقی پژوه و استاد دانشگاه تهران است و مطالب مهم و خواندنی را در اختیار علاقه مندان و دوستداران به تاریخ قرار داده و آنها را با نکات و اطلاعات قابل توجهی مطلع می سازد.

جودکی اضافه کرد: کتاب نوح هزار طوفان نیز مجموعه ای از نوشته های باستانی پاریزی در حوزه های تاریخ، سیاست و ادبیات است و چون سایر آثار او با زبانی طنزآمیز نوشته شده و با تصاویر متعدد از اشخاص، اسناد و مکان ها به چاپ رسیده است.

وی اعلام کرد: کتاب گذار زن از گدار تاریخ، اثری دیگر از روانشاد استاد باستانی پاریزی است که رویکردی دیگرگونه به رخدادهای تاریخی دارد، در این اثر وی در رویکردی با موضوع نقش زنان، در نقاط عطف تاریخ، به شرایط زن در دوران های تاریخی و بعلاوه نقش اثرگذار زنان در تاریخ پرداخته است. پیشینه حاکمیت زنان در سطوح پادشاهی و فرمانروایی در ایران، به دوران پیش از اسلام برمیگردد. پادشاهی زنانی همانند: پوراندخت و آذرمیدخت، دختران خسروپرویز ساسانی، که بر اریکه تخت شاهی تکیه زدند، اگرچه مدت کوتاهی بود، اما نشانگر تسامحی بود، که در پذیرش زنان در عرصه های پادشاهی در ایران آن دوران وجود داشته است.

جودکی اضافه کرد: کتاب آسیای هفت سنگ اثر دیگری از دکتر محمد ابراهیم باستانی پاریزی مجموعه نوشته های متعدد و پراکنده ای است از استاد باستانی پاریزی در حوزه های مختلف تاریخ، فرهنگ، ادب، سیاست و نظایر آن که گاه به طنز می گراید، خواندن این کتاب نیز خالی از لطف نیست.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 11 فروردین 1402 بروزرسانی: 11 فروردین 1402 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 1709

به "کتاب بهترین چیزی است که انسان در اختیار دارد، گذار زن از گدار تاریخ را بخوانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب بهترین چیزی است که انسان در اختیار دارد، گذار زن از گدار تاریخ را بخوانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید