کنفرانس قلب آسیا: کاهش خشونت و آتش بس پیش زمینه صلح در افغانستان است

به گزارش جملات زیبا، اعضای قلب آسیا در بیانیه پایانی این کنفرانس تاکید کردند که کاهش خشونت ها و آتش بس از پیش زمینه های مهم و اساسی برای رسیدن به صلح و ثبات پایدار در افغانستان است.

کنفرانس قلب آسیا: کاهش خشونت و آتش بس پیش زمینه صلح در افغانستان است

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، نهمین کنفرانس قلب آسیا - فرایند استانبول پس از نشستی دو روزه با حضور روسای جمهور افغانستان، تاجیکستان، وزرای خارجه و نمایندگان کشورهای عضو و سازمان ها و کشور حامی این فرایند پس از صدور بیانیه ای مشترک به کار خود سرانجام داد.

در این کنفرانس مقامات افغانستان شرایط این کشور را حساس و نقش کشورهای منطقه را با ارزش دانستند.

حنیف اتمر وزیر امور خارجه افغانستان نیز تاکید نمود که این کنفرانس برای تقویت اجماع منطقه ای و جهانی در حمایت از گفت وگوهای صلح افغانستان مهم است.

بیانیه سرانجامی کنفرانس قلب آسیا، قتل های هدفمند، حمله به غیرنظامیان، فعالان مدنی، مدافعان حقوق بشر، روزنامه نگاران و فعالان رسانه ای در افغانستان را محکوم کرد.

این بیانیه با تاکید بر عدم مشروعیت جنگ جاری در افغانستان اظهارداشت که کاهش خشونت ها و برقراری آتش بس از پیش زمینه های مهم و اساسی برای رسیدن به صلح و ثبات پایدار در افغانستان است.

سران شرکت کنندگان در کنفرانس قلب آسیا از فعالیت گروه های تروریستی منطقه ای و بین المللی در افغانستان ابراز نگرانی کردند و مبارزه مشترک با تروریسم و افراط گرایی را مهم اعلام کردند.

همچنین در بیانیه سرانجامی، اعضای این کنفرانس، کشت، فراوری و قاچاق مواد مخدر و تجارت غیرقانونی آن را تهدید عمده برای توسعه مالی، اجتماعی و امنیتی و ثبات منطقه خواندند.

به گفته وزارت امور خارجه افغانستان، در این بیانیه سرانجامی بر اهمیت افغانستان و پشتیبانی از این کشور بر اساس تعهدات جامعه جهانی در کنفرانس ژنو 2020، تأکید شده است.

وزرای خارجه و نمایندگان کشورهای عضو و حامی قلب آسیا در سرانجام با تاکید بر نقش محوری سازمان ملل برای ایجاد صلح و ثبات، از حضور فعال و مؤثر این سازمان در مذاکرات صلح افغانستان نیز استقبال کردند.

همچنین نقش سازمان همکاری اسلامی نیز بر سرانجام دادن خشونت ها و تأمین آتش بس در افغانستان مهم دانسته شده است.

سران کنفرانس قلب آسیا در این بیانیه موافق کردند که دهمین نشست اعضای آن در سال 2022 میلادی در کابل پایتخت افغانستان برگزار گردد.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 31 فروردین 1400 بروزرسانی: 31 فروردین 1400 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 1037

به "کنفرانس قلب آسیا: کاهش خشونت و آتش بس پیش زمینه صلح در افغانستان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنفرانس قلب آسیا: کاهش خشونت و آتش بس پیش زمینه صلح در افغانستان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید