هیچ مسئله ای برای تامین کود مورد نیاز کشت پاییزه نداریم

به گزارش جملات زیبا، خبرنگاران/خراسان جنوبی عضو هیات مدیره و معاون امور بازرگانی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بیان اینکه هیچ دغدغه و مسئله ای برای تامین کود مورد نیاز کشت پاییزه نداریم، اظهار کرد: در حال حاضر 90 درصد کود شیمیایی مورد نیاز بخش کشاورزی تولید داخل است در حالی که چهار سال قبل قسمت عمده نیاز کشور به کود از طریق واردات تامین می شد.

هیچ مسئله ای برای تامین کود مورد نیاز کشت پاییزه نداریم

علی علیزاده، امروز شنبه 22 خرداد در نشست خبری در بیرجند اضافه کرد: برنامه ریزی این است که تا سه سال آینده درخصوص کود شیمیایی به خودکفایی برسیم و بی نیاز از واردات خواهیم بود.

به گزارش خبرنگاران، وی اضافه کرد: با توجه به ابلاغی که به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی شده است این شرکت به عنوان مجری طرح خودکفایی کودهای کشاورزی انتخاب شد و با همکاری اعضای شرکت تا سه سال آینده کل نیاز کشور به واردات کودهای مختلف برطرف خواهد شد و تولید داخل خواهیم داشت.

عضو هیات مدیره و معاون امور بازرگانی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: اکنون در سطح کشور هیچ تولیدکننده کود یارانه ای نداریم که ظرفیت خالی داشته باشد یا تولید آن را خریداری نکرده باشیم.

وی اضافه کرد: 36 مورد مناقصه داخلی با تولیدکنندگان کودهای یارانه ای کشور برگزار و قرارداد خرید منعقد شد تا از ظرفیت آنها بهره مند شویم لذا تولیدات داخل برای مصارف کشاورزی در اختیار استان ها قرار می گیرد.

علیزاده اظهار کرد: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به عنوان مباشر دولت و بازوی کمکی در اجرای سیاست های بخش کشاورزی در تلاش است قداماتی که در جهت حمایت از بخش کشاورزی می توان انجام داد را براساس اساسنامه خود اعم از تهیه، تدارک و توزیع کودهای شیمیایی و ماشین آلات کشاورزی با همکاری سایر اعضا انجام دهد.

وی گفت: برنامه ای که وزارت جهاد کشاورزی در سال جاری برای خدمات حمایتی کشاورزی ابلاغ کرد تدارک و تامین حدود سه میلیون تن کودهای شیمیایی ازته، فسفاته و پتاسه است.

عضو هیات مدیره و معاون امور بازرگانی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اضافه کرد: امروز اعلام می کنیم علیرغم اینکه هنوز سه ماه اول سال تمام نشده اما حدود 40 درصد از برنامه تکلیفی وزارتخانه در حوزه نهاده های کشاورزی محقق شده است.

وی با بیان اینکه ذخایر خوب و مطمئنی در همه استان ها از حیث کودهای یارانه ای داریم، گفت: این اطمینان را به کشاورزان و مردم استان خراسان جنوبی می دهیم نه تنها در این استان که در تمام کشور در هیچ نوع کودی کمبود نداریم و ذخیره استراتژیکی بسیار کافی و خوبی داریم.

علیزاده با تاکید بر اینکه ترکیبات و تنوع کودی را با توجه به نیاز مختلف کشور بالا برده ایم گفت: سال جاری نسبت به سال قبل تنوع کود کشاورزی بیشتر شده است و با توجه به نیاز استان ها در اختیار استان قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: در کنار تامین کودهای یارنه ای، برای اینکه کمکی از طریق شبکه بزرگ کارگزاری به تولیدکنندگان کودهای غیریارانه ای داشته باشیم با بیش از 35 شرکت کودهای غیریارانه ای در بیش از 300 نوع کود تفاهم نامه داریم که در کارگزاری های شرکت خدمات حمایتی سراسر کشور محصولات خود را عرضه می کنند.

معاون امور بازرگانی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: این مهم کمک قابل توجهی هم به افزایش تولید و هم بکارگیری ظرفیت های خالی تولیدکنندگان بخش خصوصی، منتفع شدن کشاورزان و خرید کود کیفی، با استاندارد و با قیمت مناسب داشته است.

وی با بیان اینکه هیچ دغدغه و مسئله ای برای تامین کود مورد نیاز کشت پاییزه نداریم گفت: حتی قسمت عمده ای از کود بهار آینده را تامین کرده ایم و امید است سال زراعی خوبی در ادامه و در کشت پاییزه داشته باشیم.

علیزاده اظهار کرد: نیاز کود بخش کشاورزی کشور به طور میانگین چهار میلیون تُن است البته با توجه به نوع بارندگی و شرایط آب و هوایی کشور این میزان قابل تغییر است.

وی با بیان اینکه کود اوره تولید داخل است و در این زمینه مسئله ای نداریم اضافه کرد: درخصوص کودهای فسفاته و پتاسه که وارداتی است با تامین مواد اولیه خاک فسفات پیروز شدیم بیش از 260 هزار تُن با تولیدکنندگان داخلی قرارداد ببندیم به این معنا که بخشی از کود فسفاته داخل تولید می شود.

عضو هیات مدیره و معاون امور بازرگانی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: اگر چنانچه بشود معادن جدیدی که وزارت صمت کار می کند در یکی دو سال آینده به بهره برداری برسد حداکثر در سه سال آینده در همه کودهای شیمایی بی نیاز از واردات خواهیم شد.

وی با تاکید بر اینکه اولویت تامین کودهای شیمیایی با تولید داخل است اضافه کرد: پنج پتروشیمی از قبل و دو پتروشیمی به زودی نسبت به تامین کودهای شیمیایی اقدام خواهند کرد.

علیزاده گفت: چنانچه تولیدکنندگان داخلی نتوانند نسبت به تامین کودهای شیمیای اقدام کنند اقدام به واردات می کنیم که البته میزان واردات نسبت به سال های قبل بسیار کاهش یافته است به نحوی که هنوز در سال جدید که نیاز بالا هم بود واردات نداشته ایم.

وی از افزایش خدمات حمل و نقل برای کودهای شیمیایی خبر داد و گفت: شرکت خدمات کشاورزی بابت بابت حمل و نقل ریالی از کشاورز دریافت نمی کند.

عضو هیات مدیره و معاون امور بازرگانی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بیان اینکه قیمت کودهای شیمیایی از سال گذشته افزایش نیافته است اضافه کرد: تعیین کنندگان قیمت حمل و نقل سازمان راهداری و وزارت راه و شهرسازی هستند که به ازای هر کیلومتر مبلغی تعیین می شود اما همه هزینه ها برعهده شرکت خدمات حمایتی کشاورزی است.

وی اظهار کرد: در هیچ استانی نگرانی برای تامین و توزیع سهمیه کود شیمیایی کشاورزی نداریم و در هر استانی احساس نیاز شود نسبت به تخصیص سهمیه و توزیع اقدام خواهیم کرد.

وی یادآور شد: خراسان جنوبی تا به امروز بیش از 41 درصد سهمیه کود خود را جذب کرده که پیگیری و فعالیت استان قابل تقدیر است و هرقدر استان نیاز داشته باشد تحویل خواهیم داد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 تیر 1400 بروزرسانی: 12 تیر 1400 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 1157

به "هیچ مسئله ای برای تامین کود مورد نیاز کشت پاییزه نداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هیچ مسئله ای برای تامین کود مورد نیاز کشت پاییزه نداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید