موتور استارت آپ های حوزه انرژی های تجدیدپذیر روشن می گردد

به گزارش جملات زیبا، آفتاب سوزان در شرق و غرب و جنوب و مرکز، باد مناسب در بسیاری از منطقه ها، انرژی زمین گرمایی مناسب، انرژی بسیار زیاد زیست توده از پتانسیل های انرژی های تجدیدپذیر ایران هستند و به منظور توسعه فناوری های این حوزه از سوی یکی از شتابدهنده ها با اجرای برنامه شتابدهی اقدام به پذیرش تیم های فعال در این حوزه شده است.

موتور استارت آپ های حوزه انرژی های تجدیدپذیر روشن می گردد

به گزارش خبرنگاران، در سال های اخیر اسامی شرکت های نوآور و استارت آپ های بسیاری را در ایران شنیده ایم، ولی نام کمتر استارت آپی در حوزه انرژی های تجدیدپذیر در ایران به گوش مان رسیده است که این امر نشان می دهد هنوز موتور استارت آپ های حوزه انرژی های تجدیدپذیر و بهینه سازی مصرف انرژی در کشور روشن نشده است.

از این رو یکی از شتابدهنده های فعال در این حوزه که در کارخانه نوآوری آزادی مستقر است، اخیرا با یاری یکی از شرکت های سرمایه گذاری خطرپذیر برنامه شتابدهی را تدارک دیده که یکی از محورهای اصلی آن انرژی های تجدیدپذیر است.

محمدحسن غفوری، مشاور بخش انرژی های تجدیدپذیر این شتابدهنده در گفت وگو با خبرنگاران، محورهای این برنامه شتابدهی را شامل انرژی های تجدیدپذیر، هوش مصنوعی، تجارت الکترونیک و آموزش دانست و گفت: این برای اولین بار است که موضوع انرژی های تجدیدپذیر در این شتابدهنده به صورت جدی مطرح می گردد و من بسیار امیدوار هستم که بتوانیم در این حوزه پیروز عمل کنیم، ضمن آنکه کشور هم به آن بسیار زیاد احتیاج دارد.

وی با اشاره به نقش استارت آپ ها در زمینه تامین برق، اظهار کرد: اگر به بازار ایران بخواهیم نگاه کنیم، سالانه بیش از 300 میلیارد کیلووات ساعت مصرف برق در ایران داریم که یک سوم آن مصارف خانگی، یک سوم مصارف صنعتی و یک سوم مصارف کشاورزی است و هر سال هم در حال رشد است، بر این اساس این یک بازار عظیم برای ورود استارت آپ های حوزه انرژی های تجدیدپذیر به بازار تامین برق کشور چه در بخش خانگی، چه در بخش صنعتی و چه در بخش کشاورزی است.

غفوری افزود: البته مشکل تعرفه های پایین برق و به طور کلی انرژی در ایران وجود دارد که با قیمت واقعی برق فاصله دارد، ولی با توجه به مقرون به صرفه شدن انرژی های تجدیدپذیر از یک طرف و واقعی شدن تعرفه های برق مشترکین پرمصرف در پلکان های بالای مصرف از طرف دیگر، کم کم به این نقطه برابری نزدیک می شویم. الان مراجعات بسیاری از طرف صنایع عظیم فولادی، حتی ماینرها و یا مشترکین خانگی که نگران قطعی برق هستند به انرژی های تجدیدپذیر وجود دارد.

سرمایش خانه ها با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر

این فعال حوزه انرژی های تجدیدپذیر با اشاره به شرایط خاموشی ها در فصول گرم سال به علت مصرف برق وسایل سرمایشی، ادامه داد: یکی از محورهای اصلی برنامه ما همین موضوع است. بار سرمایشی کشور در تابستان به بالای 23 هزار مگاوات رسیده است و 40 درصد از مصرف برق در پیک برق کشور را تشکیل می دهد. در حالی که درست در همین زمان تابستان، ما در ایران بیشترین تابش انرژی خورشیدی را داریم. مسلما راه هایی برای تامین سرمایش با استفاده از انرژی خورشیدی وجود دارد که استارت آپ ها می توانند این ایده ها را به محصول تبدیل نمایند.

به گفته وی در هر دو حوزه انرژی خورشیدی حرارتی و انرژی خورشیدی فتوولتائیک راه های مجذوب کننده و فناورانه ای برای تامین بار سرمایشی وجود دارد که بعضا در دانشگاه ها اجرا شده است و می تواند تجاری سازی گردد و ما از ثبت نام تیم ها در این حوزه استقبال می کنیم.

مشاور بخش انرژی های تجدیدپذیر این شتابدهنده، انرژی های تجدیدپذیر (به غیر از زیست توده) را سوختی رایگان دانست که در طول مدت عمر خود، احتیاج به نفت و بنزین و سوخت ندارند، شرح داد: آفتاب می تابد و باد می وزد و ما پولی بابت آن نمی پردازیم، ولی هزینه اولیه آنها مقداری زیاد است. بنابراین اگر استارت آپ هایی که در حوزه روش های نوین سرمایه گذاری مثل سرمایه گذاری خرد و جمعی یا سرمایه گذاری با یاری بلاکچین ورود نمایند، می توانند بازار جدیدی را ایجاد نمایند. این همان اقدامی است که در جهان استارت آپ ها در زمینه سرمایه گذاری های نوین از جمله سرمایه گذاری جمعی در حوزه انرژی های تجدیدپذیر اجرایی نموده اند.

وی تاکید نمود: تیم های استارت آپی با کمی مطالعه به نمونه های جهانی خواهند رسید.

لیزینگ سقف کارخانه، مدلی مجذوب کننده برای ورود استارت آپ ها

وی در پاسخ به این سوال که آیا این درست است که در کشورهای اروپایی شرکت ها، سقف خانه ها و یا کارخانه ها را برای فراوری انرژی تجدید پذیر اجاره می نمایند، گفت: لیزینگ سقف خانه ها و سوله کارخانه ها امروزه در جهان یکی از زمینه های بسیار مجذوب کننده برای استارت آپ ها به ویژه حوزه انرژی خورشیدی است. فرض کنید ما مالک یک کارخانه هستیم و استارت آپی به ما مراجعه می نماید، سقف سوله ما را اجاره و با هزینه خودش نیروگاه خورشیدی روی سقف ما نصب می نماید و حتی تعمیر و نگهداری می نماید.

غفوری اضافه نمود: این نیروگاه ضمن فراوری برق، عایدی ماهانه هم برای ما دارد. یعنی ما در کنار فراوری محصول کارخانه، دارای عایدی دومی هم به وسیله نیروگاه خورشیدی روی سقف سوله مان خواهیم شد. ضمن اینکه در برخی مدل های لیزینگ، ما بعد از چند سال می توانیم مالک این نیروگاه خورشیدی شویم.

مشاور بخش انرژی های تجدیدپذیر این شتابدهنده، با ابراز خرسندی از اینکه دستورالعمل مشارکت در نیروگاه های تجدیدپذیر با هدف توسعه لیزینگ سقف کارخانه ها به تازگی به وسیله سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق کشور (ساتبا) ابلاغ شده است، یادآور شد: استارت آپ ها می توانند از این فرصت برای توسعه این مدل در کشور استفاده نمایند.

ایفای نقش استارت آپ ها به اسم موتور توسعه انرژی های تجدیدپذیر

غفوری با تاکید بر اینکه برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر در یک کشور، در کنار نقش دولت و بخش خصوصی سنتی آن کشور، استارت آپ ها هم به اسم موتور توسعه باید نقش خود را بازی نمایند، ادامه داد: جوانانی که در تیم های چند نفری با خلاقیت خود uلاوه بر توسعه فناوری نوآوری هم ایجاد خواهند کرد و مدل کسب و کار حول آن ایجاد خواهد شد؛ از این رو بسیار امیدوار هستیم که بتوانیم در این برنامه شتابدهی و در برنامه های آینده به رونق استارت آپ ها در حوزه انرژی های تجدیدپذیر و بهینه سازی انرژی یاری کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد که به زودی موتور استارت آپ های انرژی های تجدیدپذیر در کشور روشن گردد و البته موارد مالی حوزه انرژی در کشور هم مهم هستند و نقش بازی می نمایند.

غفوری با اشاره به مراحل اجرای برنامه شتابدهی در این حوزه شرح داد: پس از ثبت نام تیم ها، ارزیابی و انتخاب تیم ها به وسیله کمیته ارزیابی انجام می گردد، سپس مرحله شکل دهی (پیش شتابدهی) در دو ماه و با سرمایه گذاری نقدی 35 میلیون تومان برای هر تیم برگزار خواهد شد و تعدادی از تیم های برتر به مرحله شتابدهی وارد خواهند شد.

این فعال حوزه توسعه فناوری های تجدیدپذیر یادآور شد: این مرحله حدود 7 ماه است و با سرمایه گذاری نقدی تا سقف 400 میلیون تومان برای هر تیم برگزار می گردد.

به گفته وی مهلت ثبت نام تا 15 تیرماه است و به وسیله وب سایت (https://www.hamava.ir/afarinesh) قابل انجام است.

غفوری افزود: در برنامه شتابدهی جنبه های فردی و تیمی و مهارت های تیم ها تقویت می گردد و در انتهای دوره هم فرصت جذب سرمایه گذار برای استارت آپ های برتر فراهم خواهد بود. بعلاوه امکان در اختیار گذاشتن فضای کاری، مشاوره و آموزش های عمومی و تخصصی به وسیله منتورها، مربیان و مشاوران در طول دوره برای تیم ها فراهم است.

به گزارش خبرنگاران، علاقه مندان برای اخذ اطلاعات بیشتر به سایت این رویداد به آدرس https://www.hamava.ir/afarinesh مراجعه نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 مرداد 1400 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 1207

به "موتور استارت آپ های حوزه انرژی های تجدیدپذیر روشن می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موتور استارت آپ های حوزه انرژی های تجدیدپذیر روشن می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید