افزایش 10 درصدی پهنای باند اینترنت در قم

به گزارش جملات زیبا، خبرنگاران/قم مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات قم با بیان اینکه ضریب نفوذ اینترنت پهن باند استان 113 درصد می باشد گفت: با توجه به افزایش شیوع کرونا و اوج مصرف اینترنت در این ایام، ضریب نفوذ اینترنت پهن باند استان درسال 99 نسبت به سال 98، 10 درصد افزایش یافته است.

افزایش 10 درصدی پهنای باند اینترنت در قم

جواد غلاپور در گفت و گویی گفت: ظرفیت پهن باند استان از 220 گیگابیت برثانیه به 360 گیگابیت برثانیه افزایش یافته است و قم در شاخص ضریب نفوذ مشترکان اینترنت پهن باند سیار بعد از تهران با مقدار 99.53 درصد در رتبه دوم قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر ظرفیت پهن باند استان 360 گیگابیت بر ثانیه است گفت: تعداد مشترکان پهنای باند ثابت در قم 187 هزار و 556 تَن و تعداد مشترکان پهن باند سیار نیز یک میلیون و 391 هزار و 443 تَن می باشدکه حجم استفاده از اینترنت ثابت در روزهای کرونایی موجب شد تا ظرفیت پهن باند استان به همت تلاش های شرکت ارتباطات زیرساخت از 220 گیگابیت برثانیه به 360 گیگابیت برثانیه افزایش یابد.

غلاپور شرح داد: مجموع مشترکان تلفن همراه، 2 میلیون و 147 هزار و 670 تَن می باشد و ضریب نفوذ مشترکان سیار 153.62 درصد و بالاتر از میانگین کشوری است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری قم از اجرای 90 کیلومتر فیبر نوری از محل طرح خدمات اجباری روستایی با همکاری مدیریت مخابرات منطقه استان خبر داد و اضافه کرد: با این توسعه شبکه انتقال فیبرنوری روستایی درسال 99 امکان ارائه سرویس های نسل سوم و چهارم اینترنت همراه برای 14مرکز مخابراتی مهیا شد.

غلامپور با اعلام اینکه 121.57 درصد از جاده های قم دارای پوشش مناسب مکالمه تلفن همراه هستند گفت: تمام 131روستای بالای 20 خانوار استان نیز دارای سرویس اینترنت پرسرعت نسل سوم یا چهارم و یا ثابت هستند و تمامی روستاها هم دارای پوشش ارتباطی صوت است.

وی با اشاره به اولویت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص توسعه خدمات حوزه فناوری اطلاعات به نقاط روستایی و دور از مرکز، گفت: با توجه به پیگیری های به عمل آمده و در راستای قطع وابستگی اهالی ساکن در روستاها از مراجعه به شهرها در سال جاری پروانه 6 دفتر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات روستایی صادر شد.

وی در ادامه اضافه کرد: علاوه بر 6 دفتر روستایی 9 دفتر پیشخوان دولت شهری نیز پروانه فعالیت خود را دریافت کردند و در مجموع، تعداد 75 دفتر پیشخوان شهری در حال ارایه خدمات الکترونیک دستگاه های اجرایی هستند.

غلامپور با تاکید بر اجرای طرح پروژه هوشمندسازی مدارس شهری و روستایی درقم اضافه کرد: اقدام های لازم برای توسعه زیرساخت های مورد نیاز مدارس استان به خاتمه رسیده و تا به امروز 720 مدرسه شهری و روستایی قم به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت متصل شده است.

وی در تشریح ارائه تسهیلات اشتغال زایی بیان نمود: به منظور توسعه و ایجاد زمینه رشد اقتصادی شرکت های حوزه فناوری اطلاعات و استارت آپ ها در استان و نیز اشتغال زایی در روستاها، مبلغ 9 میلیارد ریال به 6 طرح روستایی برای ایجاد و تجهیز باجه های پُست بانک اختصاص داده شد و 2 طرح نیز در خاتمه سال اخیر در دست بررسی قرار گرفت.

وی اضافه کرد: قم جزو معدود استان هایی بوده که پیروز شده تسهیلات ایران کارفا را برای 2 شتاب دهنده به مبلغ پنج میلیارد ریال تصویب نماید.

وی همچنین گفت: سه طرح حوزه فناوری اطلاعات به مبلغ 15 میلیارد ریال با عاملیت صندوق کارآفرینی امید در کارگروه استانی تصویب شد.

غلام پور در ادامه از تعداد 42 شرکت و گروه نوآور در بخش فناوری اطلاعات در مرکز رشد و 27 شرکت در حوزه ارتباطی و فناوری اطلاعات در پارک علم و فناوری خبر داد و گفت: تعداد شرکت های دانش بنیان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطی ثبت شده در معاونت علمی و فناوری 40 مورد است و همچنین سه شتابدهنده در استان به نام های تاب تک، آراد و صدران فعال هستند که این موضوع فرایند حمایت از تیم های نوآور را تسریع بخشیده است.

وی ادامه داد: تاسیس فن بازار منطقه ای در استان، ایجاد کارخانه نوآوری و شهرک فناوری و تاسیس مراکز نوآوری در دانشگاه ها، زنجیره زیست بوم کسب و کار استان را تکمیل کرده است.

وی اضافه کرد: 1258 مورد کسب و کار در استان دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند و سهم قم از تعداد توسعه دهنده در کافه بازار 3.1 درصد می باشد.

غلام پور اضافه کرد: از دیگر اقدام های این اداره کل برای هموار کردن جهت توسعه و رشد اکوسیستم نوآفرینی و حمایت از کسب و کارهای نوپای استان، معرفی طرح های نوآفرین، بومواره و حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از اشتغال زایی کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات استان جهت استفاده شرکت های نوپا و دانش بنیان از این تسهیلات در قالب های مختلف وبینار، کلیپ و انیمیشن است که 128 عضو حقیقی و حقوقی در این سامانه ثبت نام کرده اند.

همچنین برگزاری رویدادهای جذب سرمایه گذاری از جمله کاروان 100 استارت آپ، سکوی پرتاب و ivest نیز از جمله اقدام های استان برای رشد اقتصادی زیست بوم فناوری بوده است.

وی اشاره کرد: قم با دارا بودن امتیاز 7.33 رتبه ششم شاخص توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات را به خود اختصاص داده و با توجه به اینکه میانگین کشور در این شاخص 6.93 است، امتیاز قم 0.4 از میانگین کشور بالاتر است.

غلام پور اضافه کرد: از دیگر اقدام های این اداره کل، پیگیری تحقق دولت الکترونیک با توجه به افزایش شیوع کرونا بوده است که طی 2 دوره متوالی از 62 دستگاه خدمات الکترونیکی مورد ارزیابی قرار گرفت و اقدام های اولیه جهت اتصال به سامانه پیام ایران اجرا شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 فروردین 1400 بروزرسانی: 26 فروردین 1400 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 1030

به "افزایش 10 درصدی پهنای باند اینترنت در قم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 10 درصدی پهنای باند اینترنت در قم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید