ماجرای سوختگیری هر 4 ساعت 40 لیتر بنزین چیست؟

به گزارش جملات زیبا، درحالی که چندی پیش اعلام شد که سوخت گیری از جایگاه ها با محدودیت روبرو شده و افراد در یک نوبت بیش از 40 لیتر نمی توانند سوخت گیری نمایند، به گفته مدیرعامل شزکت پالایش و پخش، این موضوع موقت بوده و تهران و کلان شهرها را نیز در بر نگرفته است.

ماجرای سوختگیری هر 4 ساعت 40 لیتر بنزین چیست؟

به گزارش ایسنا، سرمای بی سابقه در کشور بخش های مختلف را با چالش روبرو کرد، گزند این موضوع به بنزین هم رسید، از آنجایی که تامین سوخت مایع نیروگاه ها بر عهده شرکت پالایش و پخش است، تامین بنزین نیز با چالش روبرو شد، آنطور که اتحادیه جایگاه دارن کشور اعلام نموده بود، اجرای طرح محدودیت سوختگیری در همه استان های کشور بجز تهران اجرایی شده و شهروندان در هر بار مراجعه به جایگاه سوخت 30 تا 40 لیتر بنزین دریافت می نمایند؛ البته مسئولان دولتی شرح داده اند که این موضوع به صورت موقت و در فصل سرما بوده و همه شهرها را هم شامل نمی گردد.

درباره این موضوع، معاون وزیر نفت تصریح نموده است که در زمینه بنزین 40 لیتری محدودیت عرضه مطرح نیست، تنها بحث بر سر این است که در فصول سرد بتوانیم جابجایی سوخت را در همه بخش ها انجام دهیم. فعلا تحویل 40 لیتر بنزین در هر چهارساعت در تهران و کلانشهرها مطرح نیست.

بر اساس برآوردها بیش از 65 درصد مردم هنگام مراجعه به جایگاه های سوخت در هربار سوختگیری بین 30 تا 40 لیتر سوخت دریافت می نمایند که در کلان شهرها نزدیک به عدد 40 و در شهرهای کوچک نزدیک به عدد 30 است. در گذشته هر نفر می توانست با مراجعه به جایگاه سوخت تا 60 لیتر بنزین دریافت کند و این روند را روزانه سه بار تکرار کند. اتفاقی که اکنون افتاده این است که در بعضی استان ها افراد در بار اول سوخت گیری می توانند 30 یا 40 لیتر با کارت سوخت خود (از سهمیه شخصی یا سهمیه آزاد) دریافت نمایند؛ برای سوختگیری دوم باید حدود چهار ساعت از سوختگیری اول گذشته باشد تا فرد بتواند دوباره سوختگیری انجام دهد.

در خصوص کارت جایگاه سوخت نیز اندازه بنزین دریافتی از 60 لیتر به 30 لیتر تقلیل پیدا نموده است. به این شکل که وقتی با استفاده از کارت جایگاه 30 لیتر سوخت دریافت کردید باید کارت را خارج کنید، ولی دیگر محدودیت زمانی وجود ندارد و فرد می تواند دوباره سوخت دریافت کند. 30 درصد از افراد که بیش از 40 لیتر بنزین دریافت می نمایند محدودیتی در اندازه سوختگیری ندارند. این محدودیت تنها از نظر اندازه هر بار سوختگیری است. یعنی اگر با کارت خود 40 لیتر بنزین گرفتند می توانند 10 یا 20 لیتر دیگر را از کارت جایگاه سوخت دریافت نمایند. در واقع این بخش از مردم می توانند به اندازه ظرفیت باک خودرو خود، سوخت دریافت نمایند اما تعداد دفعات سوختگیری آنها افزایش می یابد.

جلیل سالاری مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی در شرح این مساله گفت: تمرکز ما این است که به تمام کسانی که دارای خودرو هستند، کارت سوخت تحویل دهیم، اقدامات خوبی در حوزه شخصی سازی صورت گرفته است. تا کنون 3 میلیون و 200 هزار کارت تحویل داده شده و مابقی پاکت گذاری و تحویل می گردد که مردم با کارت خودشان سوختگیری نمایند و اگر هم کارتشان جا مانده باشد از ظرفیت کارت جایگاهدار استفاده نمایند.

وی توضیح داد: در ایام زمستان و روزهای سرد سال سوخترسانی در سطح بالایی انجام شد ما در این مدت هم باید روزانه 85 میلیون لیتر نفت گاز و هم 105 میلیون لیتر بنزین را جابجا می کردیم تا در هیچ یک از مجاری عرضه توقف صورت نگیرد.

وی تاکید بر اینکه با مجاری عرضه و بخش حمل و نقل همکاری های لازم انجام شد و توانستیم سوخت رسانی در ایام زمستان را مدیریت کنیم و به موازات شرکت گاز توزیع سوخت مایع نیز انجام شد، گفت: در زمینه بنزین 40 لیتری محدودیت عرضه مطرح نیست، تنها بحث بر سر این است که در فصول سرد بتوانیم جابجایی سوخت را در همه بخش ها انجام دهیم. فعلا تحویل 40 لیتر بنزین در هر چهارساعت در تهران و کلانشهرها مطرح نیست.

آنطور که اعلام شده محدودیت در کارت های سوخت موقتی بوده و به نظر می رسد که برای گذر از شرایط آب و هوایی حال حاضر بوده باشد، هرچند که به نظر می رسد ناترازی موجود در مصرف و فراوری بنزین و شرایط سخت انتقال فراورده ها، به خصوص در فصل سرما ممکن است باعث تجدید این اتفاق و تصمیم گیری هایی در این حوزه گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 4 اسفند 1401 بروزرسانی: 4 اسفند 1401 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 1695

به "ماجرای سوختگیری هر 4 ساعت 40 لیتر بنزین چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای سوختگیری هر 4 ساعت 40 لیتر بنزین چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید