فواید انواع چای

به گزارش جملات زیبا، خبرنگاران : چای از نوشیدنی های پرمصرف در بین مردم بسیاری از نقاط دنیا به ویژه ایرانیان است.

فواید انواع چای

چای سیاه مانند چای سبز فواید نوشیدنی زیادی دارد.

به گزارش خبرنگاران، چای سیاه همواره محبوب ترین چای بوده اما حدود یک دهه است که چای سبز به علت فواید آن برای سلامتی، سر و صدای زیادی به پا نموده و اکنون این سوال مطرح شده که کدامیک سالم تر است.

تفاوت اصلی میان چای سیاه و سبز این است که چای سیاه اکسید می گردد اما چای سبز اکسیده نمی گردد. برگ های چای سبز بلافاصله پس از برداشت حرارت می بینند که این موضوع فرآیند اکسیداسیون را متوقف می نماید. این موضوع باعث می گردد که چای سبز بیشتر رنگ اصلی سبز خود و آنتی اکسیدان هایش را حفظ کند.

از طرف دیگر، چای سیاه قبل از حرارت تماشا، مدت بیشتری در محیط می ماند که این موضوع موجب اکسید شدن آن می گردد. در نتیجه برگ های این چای به رنگ سیاه و قهوه ای درمی آید. چای سیاه دارای خواص آنتی اکسیدانی کمتری است اما خواص منحصر به فردی دارد که در چای سبز وجود ندارد.

فواید چای سبز

اعتقاد بر این است که ترکیب قدرتمند چای سبز که از مواد مغذی، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی تشکیل شده است به موارد زیر یاری می نماید:

سم زدایی؛ یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز به مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن یاری می نماید. مقادیر زیاد پلی فنل های چای سبز نقش مستقیمی در عملکرد کبد که ارگان اصلی سم زدایی از بدن است، دارد.

کاهش وزن؛ ترکیبات آنتی اکسیدانی و کاتچین موجود در چای سبز باعث آزاد شدن چربی از سلول های چربی می گردد و از چربی سوزی در کبد حمایت می نماید. کاتچین (Catechins) متعلق به گروه پلی فنل ها و آکسی توسین ها است.

خواص ضد سرطان؛ مطالعات نشان می دهند که چای سبز با یاری آنتی اکسیدان ها و کاتچین هایی که به مبارزه با رادیکال های آزاد یاری می نماید، دارای خواص ضدسرطانی است.

فواید چای سیاه

چای سیاه نیز مانند چای سبز فواید نوشیدنی زیادی دارد. این فواید عبارتند از:

چای سیاه کافئین بیشتری نسبت به چای سبز دارد؛ هر دو نوع چای کافئین دارند. با این حال، اگر در پی افزایش انرژی هستید، محتوای کافئین بالاتر چای سیاه - که یک چهارم کافئین موجود در قهوه است - همان چیزی است که به آن احتیاج دارید. اما چای سبز فقط یک سوم کافئین موجود در قهوه را دارد.

خواص آنتی اکسیدانی؛ چای سیاه نیز دارای خواص آنتی اکسیدانی است اما این خواص به مقدار چای سبز نیست. بنابراین، از نظر فنی، هر یک از مزایای مرتبط با آنتی اکسیدان های چای سبز در مقادیر کمتر در چای سیاه موجود است.

سلامت قلب؛ جالب آنجاست که چای سیاه به علت دارا بودن آنتی اکسیدان هایی به نام فلاونوئیدها که برای سلامت قلب مفید هستند، در زمینه سلامت قلب بر چای سبز غلبه می نماید. نتایج یک مطالعه نشان می دهد که مصرف چای سیاه با کاهش 36 درصدی تری گلیسیرید، به نسبت 17 درصد کلسترول (LDL/HDL) کمتر در پلاسما و 18 درصد کاهش سطح قند خون مرتبط است.

آماده سازی آسان؛ دم کردن چای سیاه به زمان کمتری احتیاج دارد و یک جایگزین عالی برای قهوه است.

نتیجه: چای سبز و چای سیاه هر دو دارای فواید غیرقابل انکاری هستند و نوشیدن هر دو توصیه می گردد.

منبع: رکنا
انتشار: 6 فروردین 1401 بروزرسانی: 6 فروردین 1401 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 1484

به "فواید انواع چای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید انواع چای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید