غذاهایی که خطر سرطان و مرگ زودرس را افزایش می دهند

به گزارش جملات زیبا، دو مطالعه تازه به شواهدی در خصوص این که چگونه غذاهای فوق فرآوری شده ممکن است بر سلامتی ما تاثیر بگذارند پرداخته اند. نتیجه یکی از دو مطالعه اجرا شده افزایش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال (روده بزرگ) را برای مردانی با رژیم غذایی فوق فرآوری شده در آمریکا نشان داد.

غذاهایی که خطر سرطان و مرگ زودرس را افزایش می دهند

به گزارش خبرنگاران به نقل از اینسایدر، نتیجه مطالعه ای دیگر نشان داد که غذاهای مملو از مواد نگهدارنده با مرگ زودهنگام به ویژه بر اثر ابتلا به بیماری قلبی مرتبط هستند. صدها مطالعه اجرا شده غذاهای فرآوری شده را با خطرات سلامتی از جمله سرطان، چاقی و مرگ زودرس مرتبط دانسته اند.

تازه ترین شواهد علیه غذاهای فوق فرآوری شده نشان می دهد که مصرف هات داگ، چیپس سیب زمینی و پیتزای منجمد خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و رکتوم (راست روده) را برای مردان و هم چنین مرگ زودرس به علت ابتلا به بیماری قلبی را در مردان و زنان افزایش می دهد.

دو تیم تحقیقاتی جداگانه عادات غذایی بزرگسالان را در ایالات متحده و ایتالیا مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. مطالعه اجرا شده در ایالات متحده که نتیجه آن در مجله پزشکی بریتانیا در تاریخ 31 آگوست منتشر شد به طور خاص رابطه بین غذاهای فوق فرآوری شده و سرطان روده بزرگ را مورد آنالیز قرار داده بود.

به گفته انجمن سرطان آمریکا، خوردن گوشت های فوق فرآوری شده به مدتی طولانی با ابتلا به سرطان روده مرتبط است. نتیجه مطالعه تازه نشان داد که برای مردان این خطر بیش تر بوده است.

تیم ایتالیایی تحقیق نماینده نه تنها مصرف غذاهای فرآوری شده را آنالیز کردند بله مصرف غذاهای فاقد مواد مغذی به وسیله بیش از 22 هزار نفر را طی مدت پنج سال مورد ارزیابی قرار دادند. ماریالائورا بوناچیو سرپرست تیم پژوهش به سی ان ان می گوید: یافته های پژوهش ما که در نشریه BMJ نیز منتشر شده نشان می دهد که غذاهای فوق فرآوری شده برای مشخص خطر مرگ و میر عاملی بسیار مهم هستند.

غذاهای فرآوری شده شامل همه چیز از آب میوه بسته بندی شده گرفته تا نان خریداری شده در فروشگاه هستند که مملو از شکر، نمک و مواد نگهدارنده اضافه شده برای افزایش مدت زمان ماندگاری شان می باشند. این مواد غذایی ممکن است به علت داشتن قند زیاد یا چربی ترانس ناسالم در نظر گرفته شوند، اما غذاهای فوق فرآوری شده به سطح دیگر و بالاتری از نظر نامناسب بودن برای تغذیه رسیده اند.

طبق نتیجه پژوهشی که در سال 2019 میلادی در نشریه تغذیه سلامت عمومی منتشر شد غذاهای فوق فرآوری شده حاوی مواد افزودنی نسبت به مواد طبیعی هستند.

نتیجه مطالعه ای که در ماه جولای در نشریه Nutrients منتشر شد نشان داد که خوردن اندازه زیادی غذاهای فوق فرآوری شده نه تنها با خطر مرگ زودهنگام مرتبط می باشند بلکه با بدتر شدن سلامت روانی از جمله احتمال بیش تر ابتلا به اضطراب یا افسردگی نیز در ارتباط هستند.

رژیم غذایی بر طول عمر تاثیر می گذارد

نتیجه پژوهش اجرا شده در ایتالیا نشان داد افرادی با رژیم غذایی فوق فرآوری شده و هم چنین افرادی که رژیم غذایی شان به عنوان فقیر از نظر مواد مغذی طبقه بندی می گردد بیش تر از سایرین در معرض خطر مرگ زودرس و ابتلا به بیماری های مزمن قرار دارند. این امر به ویژه در خصوص بیماری های قلبی عروقی صدق می کرد که موید نتایج پژوهش های پیشین است مبنی بر آن که مصرف غذاهای فوق فرآوری شده با خطر ابتلا به بیماری قلبی مرتبط هستند.

در تفکیک غذاهای فرآوری شده و غیر مغذی همپوشانی زیادی وجود داشت: بیش از 80 درصد از غذاهای طبقه بندی شده به عنوان فقیر از نظر مواد مغذی همزمان فوق فرآوری شده بودند.

این موضوع نشان می دهد که موادی به این نوع از مواد غذایی افزوده شده که بر نتایج سلامتی تاثیر می گذارند. دانشمندان هنوز مشخص ننموده اند که آیا گروه های غذایی خاص در دسته مواد فوق فرآوری شده مانند نوشابه های گازدار حاوی شکر نیز با سطوح مختلف خطر مرتبط هستند یا خیر.

نتیجه پژوهش اجرا شده در ایالات متحده نشان داد افرادی که از رژیم غذایی حاوی مواد غذایی فوق فرآوری شده پیروی می کردند در مقایسه با افرادی که کم ترین اندازه مواد غذایی فرآوری شده را مصرف نموده بودند درصد بیش تری در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ قرار داشتند. با این وجود، نویسندگان مقاله متوجه شدند مردان ممکن است بیش تر از گوشت های فرآوری شده استفاده نمایند که به نوبه خود می تواند ارتباط خاص تری را نشان دهد.

منبع: فرارو
انتشار: 22 شهریور 1401 بروزرسانی: 22 شهریور 1401 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 1618

به "غذاهایی که خطر سرطان و مرگ زودرس را افزایش می دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهایی که خطر سرطان و مرگ زودرس را افزایش می دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید