سرماخوردگی کهنه میشه؟

به گزارش جملات زیبا، خبرنگاران/کرمان فوق تخصص عفونی بچه ها و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: عفونت دوره خاصی دارد و بهبود پیدا می نماید و اینکه می گویند سرماخوردگی کهنه شده چنین چیزی نداریم؛ ممکن است سرماخوردگی عارضه دار و منجر به سینوزیت باکتریایی و عفونت گوش گردد اما عفونت مزمن و کهنه نمی گردد.

سرماخوردگی کهنه میشه؟

دکترعلی حسینی نسب در گفت و گو با خبرنگاران درباره عفونت در بچه ها اظهار کرد: تظاهرات بالینی عفونت در بچه ها ممکن است با عظیمسالان متفاوت باشد و بنا به سیستم دفاعی بدن، بچه ها بیشتر مستعد عفونت های ویروسی و باکتریایی هستند.

وی با اشاره به اینکه در زمان ابتلاء به عفونت در کودکی سیستم دفاعی واکنش هایی نشان می دهد، اضافه کرد: با اتفاقاتی که در این زمان می افتد معمولا در سنین بالاتر و عظیمسالی این بیماری ها کاهش یافته و در پیری مجددا ممکن است سیستم دفاعی آنها دچار اختلال و مبتلا به بیماری های عفونی شوند.

جنس مرد مستعد بسیاری از بیماری هاست

حسینی نسب با اشاره به اینکه معمولا جنس مرد و پسر مستعد بسیاری از بیماری هاست و طبیعتا اینگونه است، توضیح داد: در مجموع در دختر و پسر شرایط خاص موجب می گردد در دوران کودکی مستعد عفونت باشند به عنوان مثال بچه های که از شیر مادر استفاده نمی نمایند یا اختلال ارثی و ژنتیکی مانند بیماری مادرزادی قلبی و ... دارند، مستعد ابتلا به عفونت هستند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه بیماری های عفونی در سنین کودکی شایع تر از دیگر دوران است، گفت: وقتی کودکی دچار سرماخوردگی می گردد ممکن است سیسنوس ها چرکی شده و عفونت باکتریایی اضافه گردد و یا گوش درد موجب عفونت گوش گردد که با مراجعه به پزشک ممکن است احتیاج به آنتی بیوتیک داشته باشد و بهبود پیدا می نماید.

این فوق تخصص عفونی بچه ها بیان نمود: تا اواسط پاییز عفونت شایع در بچه ها اسهال و استفراغ و عفونت های روده ای بود که ناشی از یک ویروس است و با سرد شدن هوا عفونت های ویروسی تنفسی فوقانی شامل آنفلوانزا، سرماخوردگی معمولی و عفونت شدیدتر گزارش می گردد که علاوه بر دستگاه تنفسی فوقانی، دستگاه تنفسی تحتانی را نیز درگیر می نماید که در بچه ها موجب درگیری راه های هوایی کوچک در ریه ها خواهد شد.

وی اضافه کرد: افراد عظیم تر مبتلا به سرماخوردگی هستند و اگر در تماس با کودک باشد، شیرخواران دچار سرفه می شوند و بعضا احتیاجمند بستری در بیمارستان و حتی آی سی یو می شوند که ممکن است عظیمسالان دارای علائم خفیف یا بدون علامت باشند لذا توصیه می گردد از تماس خیلی نزدیک با بچه ها خودداری گردد.

عفونت مزمن و کهنه نمی گردد

حسینی نسب با اشاره به اینکه رعایت بهداشت فردی و عمومی، استفاده از شیر مادر و ویتامین های توصیه شده بهداشت از ابتلاء به عفونت در بچه ها جلوگیری می نماید، گفت: عفونت دوره خاصی دارد و بهبود پیدا می نماید و اینکه می گویند سرماخوردگی کهنه شده چنین چیزی نداریم؛ ممکن است سرماخوردگی عارضه دار و منجر به سینوزیت باکتریایی و عفونت گوش گردد اما عفونت مزمن و کهنه نمی گردد.

وی بیان نمود: کسانی که زمینه آسم و آلرژی دارند با سرماخوردگی تشدید می گردد که این را به حساب کهنه شدن سرماخوردگی می گذارند و اگر سیستم ایمنی بدن فردی ضعیف باشد عفونت ممکن است او را از پا در آورد.

این فوق تخصص عفونی بچه ها اظهار کرد: ممکن است کودکی تب داشته باشد و عامل آن عفونی نباشد و ممکن است عفونت داشته باشد اما تب نه و علائمی مانند تنفس مشکل، گرفتگی بینی و در بچه های عظیم تر بدن درد باشد اما در اغلب عفونت ها به ویژه در بچه ها تب وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه عفونت های ادراری نیز شامل عفونت ادراری تحتانی و فوقانی می گردد، اضافه کرد: عفونت فوقانی مربوط به کلیه و تحتانی مربوط به مثانه است که به صورت سوزش ادرار و تکرر ادرار خود را نشان می دهد و در شیرخواران که علائم نهفته است و نمی توانند شکایتی داشته باشند، ممکن است بی قراری و تب نمایند و در زمان ریزش ادرار بیقراری بیشتر می گردد.

حسینی نسب با اشاره به اینکه راه تشخیص عفونت ادراری در شیرخواران کشت و آزمایش نمونه ادرار است و با آزمایش عفونت ادراری تشخیص داده می گردد که اگر عفونت کلیه را درگیر کند، احتیاج به پیگیری های بعدی دارد و باید مطمئن شویم بهبود یافته و این اطمینان به وسیله کشت و آزمایش مجدد ادرار و سونوگرافی از کلیه و مجاری ادراری حاصل می گردد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پاسخ به اینکه آیا شب ادراری می تواند از علائم عفونت باشد؟ گفت: در سن کمتر از پنج سال را شب ادراری نمی گوییم زیرا ممکن است خیلی از بچه ها تا پنج سالگی هنوز کنترل خود را به دست نیاروده باشند.

این فوق تخصص عفونی بچه ها بیان نمود: در شب ادراری بالاتر از سن پنج سال اولین کار این است که عفونت ادراری آنالیز می گردد که معمولا جنبه ژنتیک دارد و بهبودی پیدا می نمایند که در این شرایط نباید کودک را سرزنش کرد و این موارد اثر روحی و روانی دارد تا بیماری جسمی.

درصد بسیار کمی عفونت کروناویروس در بچه ها ایجاد می گردد

وی درباره بهترین زمان ختنه کردن پسران بیان نمود: متخصصان بچه ها معمولا توصیه می نمایند در هفته دوم دوره نوزادی که مطمئن شدیم نوزاد زردی ندارد، ختنه صورت بگیرد اما اورولوژیست ها و جراحان عمومی نظر دیگری دارند.

حسینی نسب درباره درمان عفونت در منزل توضیح داد: عفونت را در منزل نمی گردد درمان کرد و در بچه ها اگر والدین می توانند تب را کنترل نمایند تا سه روز احتیاج به مراجعه نیست اما دارو دریافت از داروخانه برای درمان تب شدنی نیست.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در بخش دیگری از سخنانش گفت: در حال حاضر و شرایط شیوع کرونا دیده شده بسیاری از خانواده ها که به این ویروس مبتلا می شوند، بچه ها را پیش پدرعظیم و مادرعظیم می فرستند در حالی که ممکن است کودک ناقل باشد.

این فوق تخصص عفونی بچه ها بیان نمود: با تست دریافت از 120 کودک که خانواده آنها مبتلا به کرونا شده بود و بچه ها علائم نداشته یا علامت خفیف و تب داشتند، معین شد 50 درصد آنها آلوده به ویروس هستند لذا نباید این اشتباه صورت بگیرد که بچه ها را بفرستیم نزد پدرعظیم و مادرعظیم که مستعد عفونت شدید هستند و خسارتی به آنها وارد گردد که قابل جبران نیست.

وی اضافه کرد: ممکن است درصد بسیار کمی عفونت کروناویروس در بچه ها ایجاد گردد و اغلب بدون علامت هستند و با درمان های ساده بهبودی پیدا می نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 دی 1399 بروزرسانی: 28 دی 1399 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 850

به "سرماخوردگی کهنه میشه؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرماخوردگی کهنه میشه؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید