رویداد نادر: مشاهده دنباله دار A3 در امشب

به گزارش جملات زیبا، چگونه دنباله دار A3 را ببینیم؟

این آخرین فرصت برای مشاهده دنباله دار A3 در طول عمر خودتان است. این دنباله دار، که به عنوان درخشان ترین دنباله دار سال شناخته شده، در روزهای 12 تا 14 اکتبر درخشان ترین حالت خود را خواهد داشت (امشب تا پس فردا شب) و پس از آن دیگر تا 80,000 سال آینده دیده نخواهد شد.

رویداد نادر: مشاهده دنباله دار A3 در امشب

برترین زمان و مکان برای مشاهده

برای مشاهده این پدیده، کافی است بعد از غروب آفتاب به سمت افق غربی نگاه کنید. مهم است که سرعت عمل داشته باشید، زیرا دنباله دار تنها 30 دقیقه پس از غروب آفتاب قابل مشاهده است. دنباله دار A3 از 44 میلیون مایلی (حدود 71 میلیون کیلومتری) زمین عبور می نماید، که فاصله ای بسیار امن است.

دنباله دار A3 چیست؟

این دنباله دار از ابر اورت (Oort Cloud)، منطقه ای وسیع و پر از بقایای یخی و سنگی که منظومه شمسی ما را احاطه نموده، سرچشمه می گیرد. ابر اورت شامل میلیاردها جرم است که بعضی از آن ها به میزان کوه ها بزرگ هستند. دنباله دار A3 اولین بار در ژانویه 2023 به وسیله رصدخانه توچین شان (Tsuchinshan Observatory) مشاهده شد و سپس به وسیله تلسکوپ ATLAS در آفریقای جنوبی تأیید شد. این دنباله دار هر 80,000 سال یک بار به منظومه شمسی باز می گردد.

چرا دنباله دار A3 موقتی ناپدید شد؟

در اواخر سپتامبر این دنباله دار قابل مشاهده بود، اما برای مدتی ناپدید شد. این به دلیل موقعیت آن نسبت به خورشید بود؛ دنباله دار به نقطه حضیض خورشیدی (perihelion) خود، یعنی نزدیک ترین نقطه به خورشید، رسید و به دلیل نزدیکی زیاد با خورشید، از دید ما پنهان شد. اما پس از عبور از این نقطه، با افزایش حجم گیسو (coma) و دم، دنباله دار درخشان تر شد و دوباره قابل مشاهده است.

تبلیغ متنی

ویزای مولتی آلمان
-
دلیل و عوارض مشکل پزشکی از چیست؟

آیا برای مشاهده دنباله دار A3 به دوربین احتیاج دارید؟

در حالت ایده آل، دنباله دار را می توان بدون ابزار خاصی مشاهده کرد، اما در منطقه ها با آلودگی نوری کم، استفاده از دوربین دوچشمی یا تلسکوپ می تواند تجربه مشاهده را بهبود بخشد. به خصوص در انتهای ماه اکتبر که دنباله دار کم نورتر می گردد، دوربین دوچشمی برای تماشا بهتر آن ضروری خواهد بود.

دنباله دارها از چه چیزی ساخته شده اند و چرا از زمین دیده می شوند؟

دنباله دارها از گازهای یخ زده، سنگ ها و گرد و غبار تشکیل شده اند که همه آن ها بقایای شکل گیری منظومه شمسی در میلیاردها سال پیش هستند. این اجرام از کمربند کوئیپر (Kuiper Belt) یا ابر اورت که هر دو در دورترین نقاط منظومه شمسی قرار دارند، سرچشمه می گیرند.

منبع: یک پزشک
انتشار: 23 مهر 1403 بروزرسانی: 23 مهر 1403 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 1821

به "رویداد نادر: مشاهده دنباله دار A3 در امشب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویداد نادر: مشاهده دنباله دار A3 در امشب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید