روش های تصفیه آب در شرایط اضطراری

به گزارش جملات زیبا، بیشتر افراد معمولاً به منابع آب مورد استفاده خود، فکر نمی نمایند؛ زیرا به راحتی می توانند آب تصفیه شده بخرند یا سیستم تصفیه آب خانگی داشته باشند. با این حال، اگر یک بلای طبیعی مانند توفان، زلزله یا مسائل دیگری باعث ایجاد اختلال در دسترسی به منابع آب گردد، چه می کنید؟ یا زمانی که در حال مسافرت هستید یا به پیک نیک رفته اید، آیا اندازه خالصی منبع آبی که پیدا می کنید، برایتان مهم است؟

روش های تصفیه آب در شرایط اضطراری

بیماری هایی که به وسیله آب انتقال داده می شوند، باعث می شوند سالانه بیش از سه میلیون نفر جان خود را از دست بدهند. علائم رایجی که پس از نوشیدن آب آلوده بروز می نماید، عبارت است از استفراغ، درد شدید شکم، تب و اسهال. اگر به باکتری E.coli آلوده شوید، ممکن است مرگبار باشد. این باکتری معمولاً از گوشت خام یا گوشتی که کم پخته شده منتقل می گردد؛ اما به وسیله آب نیز ممکن است وارد بدن گردد.

احتمالاً بدترین و رایج ترین منبع آلودگی آب، مدفوع است. در خصوص این موضع باید روراست بود. همه انسان ها مدفوع دارند و مقدار کمی از این مدفوع نیز می تواند باعث آلودگی آب گردد. در ادامه تنها به چند مورد از میکروب هایی که به وسیله مدفوع انتقال می یابند، اشاره خواهیم کرد.

  • پروتوزا
  • کریپتوزپوریدیوم
  • Giardia lamblia
  • اشریشیا کلی
  • شیگلا
  • کامپیلوباکتر
  • سالمونلا

بعلاوه آب ممکن است حاوی ویروس هایی مانند هپاتیت A، نوروویروس، روتاویروس و آنتروویروس باشد.

از آنجا که نمی توان فهمید چه زمانی چنین اتفاقی می افتد و شما به آب خالص احتیاج خواهید داشت، اطلاعاتی که در ادامه آورده شده، بسیار مفید است و شاید روزی همین اطلاعات جان شما را نجات دهد. همیشه به خاطر داشته باشید که اگر به آلوده بودن آب شک دارید، حتماً آن را تصفیه کنید. حتی آبی که از دل کوه بیرون می آید و سالم به نظر می رسد، ممکن است حاوی نوعی پروتوزا به نام Giardia باشد که می تواند شما را به شدت بیمار کند.

همیشه به خاطر داشته باشید بسیاری از فیلترهای آب، آب را تصفیه نمی نمایند، بلکه آن را تمیز می نمایند. این فیلترها کثیفی ها و چیزهایی که باعث کدر شدن آب می شوند را از بین می برند؛ اما نمی توانند باکتری ها، مواد شیمیایی یا ویروس ها را از بین ببرند.

در ادامه چند روش سریع و راحت برای تصفیه آب شرح داده شده است.

1. تمیز و تصفیه کردن

اگر آب کدر است یا ذرات معلقی در آن وجود دارد، اولین و برترین کاری که باید انجام دهید، تمیز کردن آب است. سپس می توانید آب را تصفیه کنید. به خاطر داشته باشید تمیز کردن و تصفیه کردن دو فرآیند متفاوت هستند.

برای تمیز کردن آب، روش های زیادی وجود دارد؛ اما در شرایط اضطراری این روش، احتمالاً ساده ترین روشی است که می توانید به کار بگیرید. یک جوراب پنبه ای و ورزشی بردارید و نایلونی مانند تکه ای از جوراب شلواری داخل آن قرار دهید. حالا آب را داخل جوراب بریزید و منتظر بمانید تا آب از آن رده شده و داخل ظرف دیگری بریزد. ظرفی که انتخاب می کنید، باید حتماً تمیز باشد. شما می توانید این فرآیند را با استفاده از یک جوراب تمیز دیگر یا یک فیلتر قهوه تکرار کنید. زمانی که آب از حالت کدری عایدی، می توانید مرحله تصفیه را شروع کنید.

2. استفاده از ماده سفید نماینده یا ید

هر دو ماده شیمیایی مذکور، ویروس ها را از بین می برند؛ اما نمی توانند تعداد زیادی از پروتوزاها را بکشند. با این حال، اگر تنها از این روش می توانید بهره ببرید، پس چاره ای ندارید. هرگز از ماده سفیدنماینده معطر یا آن هایی که رنگ ها را از بین نمی برند، استفاده نکنید. 2 قطره ماده سفید نماینده برای یک چهارم گالن و 6 قطره برای یک گالن آب (معادل 3.78 لیتر) بهره ببرید. پس از اضافه کردن ماده سفید نماینده یا ید، آن را هم بزنید و 30 دقیقه منتظر بمانید.

3. جوشاندن

این روش برترین روش تصفیه آب در شرایط اورژانسی است. جوشاندن آب به مدت 1 دقیقه، ویروس ها، باکتری ها و پروتوزاها را از بین می برد. اگر در ظرف را بگذارید، آب زودتر جوش می آید. تا زمان جوشیدن کامل آب منتظر بمانید، سپس اجازه دهید که 1 دقیقه کامل بجوشد. زمانی که آب به مقدار کافی سرد شد، آب را از قابلمه به ظرف دیگری انتقال دهید.

4. استفاده از قرص های تصفیه نماینده

اگر از قبل برای مسافرت یا پیک نیک خود برنامه ریزی نموده باشید، می توانید چند عدد از این قرص های تصفیه نماینده ارزان قیمت را تهیه کنید. معمولاً باید یک قرص را داخل یک چهارم گالن آب بیندازید و 4 ساعت منتظر بمانید تا قرص، کار خود را انجام دهد. این روش، بسیار راحت و ارزان است.

5. استفاده از نور خورشید

در بدترین شرایط، نور خورشید به تنهایی می تواند برای تصفیه آب مورد استفاده قرار گیرد. این که تمام موجودات داخل آب از این طریق از بین برود یا خیر، بستگی به نوع موجودات داخل آب دارد. با این حال، در بدترین حالت، آبی که به وسیله نور خورشید تصفیه گردد، بهتر از آبی است که کلاً تصفیه نشده است.

پس از تمیز کردن آب، آن را در یک ظرف پلاستیکی یا شیشه ای تمیز بریزید و در ظرف را ببندید تا مجدداً آلوده نگردد. ظرف هایی که درهای لاستیکی سفت دارند، بسیار مناسب هستند. این ظرف ها را به مدت 6 ساعت یا بیشتر در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید. نور خورشید آب را به مقدار ای گرم می نماید که تمام میکروب های آن کشته می شوند و اشعه UV تقریباً تمام موجودات دیگر را از بین می برد. باز هم یادآوری می کنیم که این روش همچون جوشاندن، 100 درصد آب را تصفیه نمی نماید؛ اما بهتر از آب آلوده است.

منبع: فوت و فن
انتشار: 16 مرداد 1401 بروزرسانی: 16 مرداد 1401 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 1596

به "روش های تصفیه آب در شرایط اضطراری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های تصفیه آب در شرایط اضطراری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید