راهکارهای جدید برای ریشه کنی کارت بازرگانی یکبار مصرف

به گزارش جملات زیبا، خبرنگاران- عضو اتاق بازرگانی تهران گفت:شرایط دریافت کارت بازرگانی راحت نیست و راهکارهایی به منظور جلوگیری از سوءاستفاده از این کارت اجرا می شود.

راهکارهای جدید برای ریشه کنی کارت بازرگانی یکبار مصرف

به گزارش خبرنگاران، حسین سلاح ورزی عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه مسئولان به جای محدود کردن مصارف ارزی دست به اقدامات نادرست برای مدیریت کشور زدند، گفت: زمانی که از 120 میلیون درآمد حاصل از فروش نفت به 8 میلیارد دلار درآمد نفتی رسیدیم و این منابع جوابگوی نیاز ارزی کشور نبود، سیاست گذار به جای مدیریت وضع موجود مرتکب اشتباه بزرگی شد و اقدام به تخصیص ارز 4200 تومانی به واردات محصولات مورد نیاز کشور کرد.

او با اشاره به سوء استفاده برخی از افراد از سیاست های اخیر دولت در این زمینه گفت: سیاست گذار ارزی به دنبال تحقق صد درصدی پیمان سپاری ارزی صادرکنندگان بود به همین منظور سال 97 ضوابط و قوانینی را در این خصوص تصویب کرد تا صادر کنندگان ارز خود را به سامانه نیما بازگردانند.

سلاح ورزی شرح داد: در تیر ماه امسال بانک مرکزی گفت که 21 هزار رکورد صادراتی وجود دارد که شامل ارقام ریز و درشت صادرات تجاری است که ارز خود را به سامانه نیما بازنگرداندند، همچنین چندی پیش رئیس کل بانک مرکزی در جمع اعضای اتاق بازرگانی گفت که 70 نفر از 250 صادر کننده ای که ارز خود را برنگرداندند، کارتن خواب هستند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: برداشت ما به عنوان فعال اقتصادی از این حرف سیاست گذار، صادر کنندگان نوپا و تازه کاری است که اخیرا کارت بازرگانی دریافت کرده اند وگرنه شرایط دریافت کارت بازرگانی به این راحتی نیست.

نسل کارت بازرگانی در بیشتر کشور ها منقرض شده است

سلاح ورزی در ادامه با اشاره به اینکه کارت بازرگانی در بیشتر کشور های دنیا شیوه منسوخ شده ای است ، گفت: براساس آیین نامه ماده 10 قانون صادرات و واردات قرار بر این شده بود تا کارت بازرگانی برای تسهیل امر تجارت برای بازرگانان صادر شود، اما در بیشتر کشور های دنیا از چنین شیوه ای استفاده نمی کنند چرا که گاهی همین کارت منجر به بروز برخی سوء استفاده ها شده است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به نحوه صدور کارت بازرگانی برای تجار گفت: افراد پس از راه اندازی شرکت تجاری خود اقدام به تامین کد تامین اجتماعی می کنند که احراز هویت در این مرحله نیازمند داشتن کارگاهی فعال است و بعد از اعتبارسنجی آن ها، کارت برای بازرگانان صادر می شود.

او شرح داد: 2 سال پیش هم اتاق بازرگانی چندین بار از طریق ارسال نامه های مکتوب از دولت درخواست کرد تا برای بازرگانان تازه کار و کارت اولی ها رتبه بندی صورت گیرد یعنی برای افرادی کارت صادر شود که میزان صادراتشان بیش از 500 میلیارد است،که این مهم اگر رخ می داد شاید افراد با استفاده از کارت بازرگانی دیگران، قوانین موجود را دور نمی زدند.

سلاح ورزی ادامه داد: مدارک فرد از طریق سامانه ها بارگذاری می شود سپس بعد از احراز هویت نهایی پروانه فیزیکی تشکیل و به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال می شود و در صورت تایید نهایی کارت برای بازرگان صادر می شود.

شناسایی سوءاستفاده گران کارت بازرگانی توسط کارگروه پایش اتاق بازرگانی

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به سوءاستفاده برخی افراد از کارت های بازرگانی، گفت: در گذشته برخی از افراد در دفاتر اسناد رسمی وکالت کارت خود را به فرد دیگری واگذار می کردند که این شیوه چند سالی می شود ممنوع شده است کما اینکه در لحظه اعطای کارت بازرگانی به فرد، تعهد نامه محضری از فرد گرفته می شود که براساس آن اجازه ندارد کارت خود را برای استفاده دیگری در اختیار او قرار دهد.

او ادامه داد: در سال های 97 و 98 گاهی گمرک و مراجع ذی ربط این کارت را می پذیرفتند، اما این امر در حال حاضر متوقف شده است و در اتاق بازرگانی دو سالی می شود که کارگروه پایش برای پایش رفتار تجاری بازرگانان تشکیل شده است و با همکاری وزارت صمت این آمادگی را داریم هر بخشی که سازمان امور اقتصادیاتی و یا گمرک اطلاعاتی مبنی بر سوءاستفاده تجاری را می دهند کارت آن ها را تعلیق و یا ابطال کنیم.

هویت خاطیان در حوزه کارت بازرگانی به راحتی قابل شناسایی است

سلاح ورزی با بیان اینکه راه برای شناسایی افراد خاطی بسیار آسان است، گفت: وقتی فرد برای دادن کارت خود به دیگری به دفتر اسناد رسمی مراجعه می کند، آدرس وکیل و موکل کاملا تعیین است و هیچ پیچیدگی ندارد و بدین طریق می توان هویت خاطیان را شناسایی کرد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران شرح داد: در بیشتر کشور های دنیا از طریق سیستم اعتبار سنجی دقیق و با توجه به کد ملی افراد اطلاعات فرد در حوزه تجارت در سیستم قرار گرفته و هر زمانی که مسئولی درحوزه خاصی نیاز به کسب اطلاعات داشته باشد، به راحتی می تواند تنها از طریق یک کد ملی به تمامی اطلاعات فرد در حوزه بازرگانی دست یابد.

کارت بازرگانی یکبار مصرف وجود ندارد

او با بیان اینکه کارت بازرگانی یکبار مصرف وجود ندارد، گفت: کارت های بازرگانی یک ساله تمدید می شوند، اما به محض اتمام مهلت زمان تعهدات گمرکی، بانکی و ارزی بازرگان بررسی می شود و بعد از تایید نهایی کارت وی مجددا تمدید می شود و کسانی که تنها به دنبال سوء استفاده از طریق این کارت ها بوده اند، کارت آن ها تمدید نمی شود به همین منظور در اصطلاح به کارت آن ها یکبار مصرف می گویند.

سلاح ورزی در پایان گفت: برای دریافت کارت بازرگانی از مراجعه کننده، سند مالکیت یا اجاره نامه هولوگرام دار تقاضا می کنند و هر چند وقت یکبار از دفتر تجاری فرد بازدید می شود حتی هر ماه یک مجله به دفتر وی صادر می شود و درصورتیکه این مجله چندین بار برگشت بخورد هم می تواند شک و شبهه ای برای اتاق بازرگانی مبنی بر تعطیلی آن شرکت و سوءاستفاده های تجاری ایجاد کند.

منبع: خبرنگاران

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 5 دی 1399 بروزرسانی: 5 دی 1399 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 813

به "راهکارهای جدید برای ریشه کنی کارت بازرگانی یکبار مصرف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکارهای جدید برای ریشه کنی کارت بازرگانی یکبار مصرف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید