دوگانه زائر و مسافر و دوگانه حرم و سایر نقاط باید از میان برداشته گردد

به گزارش جملات زیبا، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، دوگانه زائر و مسافر و دوگانه حرم و سایر نقاط باید از میان برداشته گردد.

دوگانه زائر و مسافر و دوگانه حرم و سایر نقاط باید از میان برداشته گردد

حسین باغ گلی، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد اظهار کرد: از گذشته تا به امروز کنار گذاشتن مردم و به حاشیه رفتن عموم و به نوعی سازمانی و اداری شدن ماموریت های زندگی اجتماعی در حوزه های مختلف یکی از چالش های مبنایی بوده که با گذشت زمان این چالش پررنگ تر نیز شده است. از این رو سوال اساسی که در فکر شکل میگیرد، این است که سهم مردم در رویدادها و مناسبت های مختلف چیست و دستگاه ها تا چه میزان بسترهای لازم برای حضور مردم را فراهم ساخته اند.

وی ادامه داد: به نظر من ابتدا باید پاسخ این پرسش معین گردد که تصویری که در مورد شهر مشهد وجود دارد، چیست؟ سپس تفاوت این تصویر با تصاویر دیگر شهرها آنالیز گردد. به عقیده من بخشی از این چالشی که ما درک می کنیم، عمومی بوده و در ارتباط با سبک زندگی است که دنیای مدرن به جامعه ایران تحمیل نموده است. مانند حس فردگرایی، منفعت طلبی و... که عمومیت زیادی هم پیدا نموده است. بعلاوه تصویر مشهد در قالب برداشت گروهی از مسافران و زائران نسبت به مشهدی ها بازنمایی شده که می تواند مورد تامل قرار گیرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: هنگامی که زائران در مشهد حضور دارند، با چند درصد مردم مشهد روبرو می شوند؟ در واقع کسانی که تصویر فکری خود از مشهد را بیان می نمایند، تعداد تجربه های محدودی دارند که در موقعیت های خاص اتفاق افتاده و ممکن است این برخوردها تنها در مناطقی باشد که درصد کمی از زائران و مسافران در این محله ها حضور پیدا می نمایند.

باغ گلی افزود: بنابراین در خوشبینانه ترین حالت و از منظر علمی حتی پذیرفتن آن تحلیل ها نیز در واقع برشی از ارتباط با مردم مشهد است که کوشش می کنیم آن را نیز از میان برداریم، چرا که احتمالا هر جامعه ای تمایل دارد تصویر مثبتی از روبروه با افراد در فکر دیگران ایجاد کند.

وی اعلام کرد: هنگامی که مسافر و زائر وارد مشهد می گردد، خط کشی هایی که میان شهروندان و جامعه شهر وجود دارد را متوجه نشده و نمی پذیرد. در واقع سازمان های مربوط به هر منطقه یا اماکن مختلف را نمی داند. به تعبیری مجموعه تمام شهر و شرایط آن را به صورت یک پارچه می بیند. از این رو احساس منیت و تشخصی که سازمان ها برای خود قائل می شوند و سعی می نمایند در ارتباطات خود سهم اختصاصی خود را متفاوت جلوه دهند، باید کنار گذاشته و به نوعی متحد با یکدیگر اقدام کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: طبق نگرش شهردار مشهد تمام زائرانی که به مشهد سفر می نمایند، به خانه امام رضا (ع) آمده اند. در واقع حرم خانه امام رضا (ع) و مشهد نیز حیاط خانه ایشان محسوب می گردد.

حضور زائران در مشهد مایه برکت است

باغ گلی اعلام کرد: اینکه مردم مشهد باور نمایند که حضور زائران در شهر مشهد برکت است، نکته بسیار مهمی بشمار می رود. اینکه چه تعداد از مردم پذیرفته اند که رفت و آمد این حجم از زائر در مشهد بر زندگی اقتصادی شهروندان اثر جدی ایجاد خواهد نمود؛ لذا خوشرویی و میهمان نوازی که منجر به حال خوب زائران و مسافران گردد، سبب افزایش مدت زمان اقامت آنها در شهر می گردد و هزینه کرد آنها نیز افزایش می یابد. با این وجود متاسفانه در تبیین این مسائل پیروز عمل ننموده ایم؛ بگونه ای که بعضی مانند کارمندان نه تنها حضور زائران را بی اثر در شرایط اقتصادی خود دانست بلکه گاهی مواقع شلوغی های حضور زائران را مانع بعضی فعالیت های خود هم می دانند.

وی اضافه نمود: بنابراین به نظر من تصویری از مشهد که در فکر زائران و مسافران ایجاد می گردد، همان تصویری است که هر اجتماع یا خانواده ای تمایل دارد در فکر دیگران ایجاد کند. به عنوان مثال میهمان نوازی، پاکیزگی و نظم از جمله ویژگی هایی است که اغلب سعی دارند در فکر افراد شکل گیرد، زیرا هرچه امکانات افزایش پیدا کند، باز هم ارتباطات انسانی حرف آخر را می زند که میتوان آن را نرم افزار نامید اما امروز بیشترین انرژی صرف سخت افزار می گردد و متاسفانه بخش نرم افزاری با ضعف روبرو است.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در مورد راهکارهای شهرداری برای تقویت بخش نرم افزاری توضیح داد: سال جاری کار مشترکی میان شهرداری مشهد، آستان قدس و اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی اجرا شده و براساس آن به اصنافی که بیشترین روبروه با زائران را دارند مانند رانندگان تاکسی، رانندگان اتوبوس، فروشندگانی که با زائران روبرو هستند و... آموزش داده شده است. این تصمیم نیز به این علت است که فعلا پذیرفته ایم آموزش عمومی تمام کسانی که با شهروندان برخورد دارند، ممکن نیست.

باغ گلی ادامه داد: فاز دومی که مورد توجه قرار گرفته اما مدل آن قطعی نشد، این است که چرا و چگونه یک راننده تاکسی باید احساس کند که به زائران خدمات رسانی داشته باشد. در واقع نیازمند مدلی هستیم تا بتواند هیجان لازم برای تحقق این امر را ایجاد کند. به عنوان مثال یکی از ایده ها به این صورت بوده که تعدادی ژتون در اختیار زائرانی که وارد مشهد می شوند، قرار دهیم تا آنها این ژتون ها را به هر فردی در مشهد مانند رانندگان تاکسی و اتوبوس، هتل داران و... که احساس خوشایندی در آنها ایجاد کرد، بدهند و سپس برای اصنافی که ژتون های زیادی دریافت نمایند، هدیه ویژه ای در نظر گرفته گردد یا اینکه در نرم افزاری امکان معرفی این افراد در صنوف مختلف فراهم گردد. در واقع در پی این هستیم که پس از بعد اقتصادی چه عواملی در مرتبه های بعد بر برخورد با زائران اثرگذار است.

وی اظهار کرد: موضوع استقبال از بهار و حضور تعداد زیادی از زائران و مسافران در تابستان مخصوص سال جاری نبوده و سالهاست این برنامه ها اجرا می گردد. بنابراین اثرگذاری عمیق در اولین سال ورود به یک برنامه خاص به نظر می رسد کمی آرمان گرایانه باشد. بنابراین در کوشش هستیم با استفاده از تجربیات سال جاری در جهت اصلاح ضعف ها در سال آینده اقدام کنیم.

سهم مشارکت فرهنگی مردم در روبروه با زائران دچار بحران شده است

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد اعلام کرد: یکی از چالش های ما این است که سهم مشارکت فرهنگی یا باورها و اعتقادات مردم در ارتباط با یکدیگر و در روبروه با زائران دچار بحران شده و در صدد حل این مساله بوده ایم. راه چاره ما در این راستا استفاده از قانون بوده تا وظایفی برای شهرداری و دستگاه های مختلف معین کنیم و این ضعف رفع گردد اما هرچه این وظایف متورم تر می گردد، نه تنها مساله حل نمی گردد بلکه چالش پیچیده تر می گردد؛ در حالی که متاسفانه در تحلیل ها این مورد مورد توجه قرار نمی گیرد. بنابراین به نظر من گاهی مواقع ضروری است از مرز قانون عبور کنیم.

منبع: همگردی
انتشار: 14 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 14 اردیبهشت 1401 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 1514

به "دوگانه زائر و مسافر و دوگانه حرم و سایر نقاط باید از میان برداشته گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوگانه زائر و مسافر و دوگانه حرم و سایر نقاط باید از میان برداشته گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید