خبرنگاران تحلیلگر اروپایی: اختلاف عربستان و قطر عمیق است

به گزارش جملات زیبا، تهران - خبرنگاران - یک تحلیلگر اروپایی مسائل خاورمیانه ابراز عقیده کرد که اختلاف قطر با عربستان و مخالفان منطقه ای اش بسیار عمیق است و حل مسائل آنها به کوشش ها و کارهای بیشتری احتیاج دارد.

خبرنگاران تحلیلگر اروپایی: اختلاف عربستان و قطر عمیق است

همراه ما باشید و با تور قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش خبرنگاران، شبکه المملکه اردن روز سه شنبه به نقل از مایکل استیفنز افزود: در حالی که منابع خلیج فارس می گویند چهل و یکمین نشست شورای همکاری خلیج فارس ممکن است توافقی برای از سرگیری گفت گو و برداشتن گام های اعتمادسازی مانند گگرددن حریم هوایی و کاهش لحن شبکه الجزیره نسبت به ریاض و سایر متحدانش به وجود آورد اما به نظر می رسد توافق جامع برای برقراری روابط قطر با این کشورها به حالت عادی هنوز آماده نشده است.

وی افزود: کارهای بیشتری باید انجام گردد تا بتوان اختلافات عمیق بین قطر و مخالفان منطقه ای آن را حل کرد.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه حل اختلاف کشورهای حاشیه خلیج فارس با قطر بیشتر بصورت تبلیغاتی مطرح شده است، گفت: این، خبری مثبت و یک گام عظیم و مهم است اما من فکر نمی کنم در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس درباره چیزی توافق شده باشد.

در همین حال بدر السیف استادیار دانشگاه کویت گفت: به نظر می رسد اقدامات اعتمادسازی بین عربستان و قطر آغاز شده است و در آینده دیگر کشورها به این برنامه خواهند پیوست.

وی افزود: شورای همکاری خلیج فارس توانایی بیشتر از آنچه تا به امروز ارائه نموده است، دارد و این شورا به آغاز جدیدی احتیاج دارد.

شبکه المملکه اردن افزود: ریاض هنوز درباره موضوع گگرددن مرزها توضیحی نداده است اما خبرگزاری عربستان سعودی به نقل از محمد بن سلمان ولیعهد این کشور نوشت که این اجلاس جامعه را برای قرار دریافت در راستا خوب و پیشرفت و برای مقابله با چالش های منطقه ما متحد و یکپارچه می نماید.

بر اساس گزارش این شبکه، واشنگتن فشارهای خود بر کشورهای تحریم نماینده قطر برای حل بحران را افزایش داده و تاکید نموده است که با نزدیک شدن به انتها دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ وحدت کشورهای خلیج فارس برای منزوی کردن ایران لازم است.

عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر در ژوئن 2017 روابط خود با قطر را قطع و ادعا کردند که این کشور از تروریسم حمایت می نماید، اما این ادعا توسط دوحه رد شد.

این چهار کشور در این سال تمام مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود را به روی قطر بستند.

تحلیلگران بر این باورند که این بحران دوحه را به سمت نزدیکی با تهران سوق داد و این کشور را قادر کرد تا توانایی های خودکفایی مالی خود را افزایش دهد.

رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی آمریکا در نوامبر گذشته گفته بود که اجازه پرواز دوباره هواپیماهای قطری بر فراز عربستان برای دولت ترامپ در اولویت است.

الممکه ادامه داد: پس از بستن حریم هوایی عربستان سعودی، هواپیماهای قطری مجبور شدند بر فراز ایران که رقیب سنتی واشنگتن است پرواز نمایند و برای این کار هزینه های گزافی که به گفته روزنامه نیویورک تایمز آمریکایی سالانه بیش از صد میلیون دلار است را به ایران پرداخت نمایند.

چهل و یکمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس ساعاتی پیش با سخنرانی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در استان العلا در غرب این کشور آغاز به کار کرد.

در این نشست سلطان عمان ، ولیعهد ابوظبی ، شاه بحرین و رییس جمهوری مصر (به عنوان میهمان ویژه) حضور نداشتند .

منبع: ایرنا
انتشار: 18 دی 1399 بروزرسانی: 18 دی 1399 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 841

به "خبرنگاران تحلیلگر اروپایی: اختلاف عربستان و قطر عمیق است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تحلیلگر اروپایی: اختلاف عربستان و قطر عمیق است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید