توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی تنها انتخاب موجود برای برطرف تحریم هاست خبرنگاران

به گزارش جملات زیبا، تحلیلگر مسائل بین الملل توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را طلیعه ای برای تغییر محاسبات طرف آمریکایی برشمرد و گفت: این تنها رویکرد و انتخاب موجود برای جمهوری اسلامی ایران در راستای برطرف تحریم هاست.

توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی تنها انتخاب موجود برای برطرف تحریم هاست خبرنگاران

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، سه شنبه پنجم اسفند ماه و در راستای اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران، همه نظارت های فراپادمانی آژانس بین المللی انرژی اتمی متوقف خواهد شد.

براساس ماده 6 این طرح که آذر ماه امسال تصویب شد، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشور های متعاهد از جمله کشور های 1+4 (آلمان، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه) در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم برطرف کامل موانع صادرات و فروش کامل نفت و فرآورده های نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش، دو ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون در مجلس شورای اسلامی، نظارت های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه سند (پروتکل) الحاقی را متوقف کند.

* آمریکا در مقطع امتیازگیری نیست

در همین خصوص سید مصطفی خوش چشم تحلیلگر مسائل بین الملل در مصاحبه با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، درباره توقف اجرای نظارت های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی بیان نمود: جمهوری اسلامی ایران در راستای مقابله با آمریکا، در شرایطی قرار گرفته است که می بایست اهرم های فشار خود را نسبت به غرب افزایش دهد.

وی با بیان اینکه طرف آمریکایی در مقطعی از زمان قرار گرفته است که توانایی فشار بیشتر را ندارد و در مقطع امتیازگیری نیست، یادآور شد: اما بر عکس جمهوری اسلامی ایران در ابتدای راستا مقاومت فعال است و با استفاده از اهرم های گوناگونی که در حوزه های مختلف هسته ای، نظامی و ... در اختیار دارد، می تواند فشار هر چه بیشتری به طرف غربی وارد نموده و امتیازگیری کند.

خوش چشم اضافه نمود: به همین دلیل توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی می تواند طلیعه ای بر آغاز این فرایند باشد تا محاسبات طرف آمریکایی را تغییر دهد.

به گفته وی بعد از سال ها آزمودن طرف های غربی اعم از اروپایی و آمریکایی در خصوص تعهداتشان، حالا زمانی است که جمهوری اسلامی می بایست رویکرد خود را عوض کند تا موازنه فعلی را تغییر دهد و با وارد آوردن هزینه به طرف آمریکایی و اروپایی ها آن ها را مجبور کند تا تحریم ها را بردارند.

به باور خوش چشم این تنها رویکرد و انتخاب موجود برای جمهوری اسلامی ایران در راستای برطرف تحریم هاست.

این تحلیلگر مسائل بین الملل درباره پیغامی که این اقدام دولت ایران به طرف های اروپایی و آمریکایی مخابره می نماید، گفت: قطعا در صورتی که این اقدام به صورت یکپارچه و با قوت تمام انجام گردد به طرف آمریکایی این پیغام را می فرستد که موازنه در حال تغییر است و دیگر دولت بایدن نمی تواند شرایط فعلی و بازی فعلی را ادامه دهد و می بایست رویکرد خودش نسبت به جمهوری اسلامی ایران را عوض کند.

وی شرح داد: آقای بایدن تصمیم دارد که با وعده و وعید های توخالی زمان و وقت را بکشد تا سر صبر احتمالا در سال بعد با انجام یکسری اقدامات نمادین از جمله برداشتن تحریم وزیر خارجه و وزیر نفت، مدعی امتیازدهی گردد و در مقابل طلب امتیاز و حضور در مذاکرات 1+5 را بکند، این در حالی است که ایران به دنبال برطرف تحریم های مالی است و بایستی قطعا به طرف آمریکایی این پالس را بدهد که با اقدامات خودش حاضر به کش دار کردن این بازی نیست و به دنبال برطرف تحریم ها به صورت اساسی است.

خوش چشم در خاتمه گفت: اقدام پنجم اسفند ماه می بایستی گام اول از یک نقشه راه باشد که در ادامه راه با وارد آوردن هزینه ها و فشار هر چه بیشتر به طرف آمریکایی، آن ها را مجبور به بازنگری در سیاست های خودشان کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 فروردین 1400 بروزرسانی: 2 فروردین 1400 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 980

به "توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی تنها انتخاب موجود برای برطرف تحریم هاست خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی تنها انتخاب موجود برای برطرف تحریم هاست خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید