تفاوت گارانتی و وارانتی چیست؟

به گزارش جملات زیبا، خبرنگاران | سرویس علوم - آیا تا به حال به تفاوت گارانتی و وارانتی فکر نموده اید؟ بازار مملو از محصولاتی با هویت، نوع، اندازه و کیفیت یکسان است و این موضوع انتخاب را برای ما سخت می سازد. به عنوان خریدار اغلب کیفیت و تطابق با استانداردها برای ما اهمیت دارد. فراوری کنندگان با دو مفهوم گارانتی و وارانتی خریداران را در خصوص کیفیت محصولات و تطبیق آنها با استاندارها مطلع می سازند. بنابراین برای انتخاب محصول مناسب باید تفاوت گارانتی و وارانتی را بدانیم، در این مطلب به این موضوع می پردازیم.

تفاوت گارانتی و وارانتی چیست؟

اگر مطالعه بخش خاصی از این مطلب مدنظر شماست، با انتخاب عناوینی که در فهرست موضوعی زیر ارائه شده اند، به موضوع دلخواه خود برسید.

  • تفاوت گارانتی و وارانتی
  • تعریف گارانتی
  • تعریف وارانتی

تفاوت گارانتی و وارانتی

وارانتی یک ضمانت رسمی در خصوص شرایط درست محصول به مشتری است و اعلام می نماید که در صورتی که عیبی در آن یافت گردد، سازنده مسئول تعمیر یا جایگزینی محصول است. معمولا وارانتی با گارانتی اشتباه گرفته می گردد، در حالی که گارانتی تضمینی در رابطه با کیفیت محصول است که از طرف فروشنده به مشتری داده می گردد.

گارانتی سندی نوشته شده و وارانتی یک اظهارنامه ضمنی است، این یکی از اصلی ترین موارد تفاوت گارانتی و وارانتی به حساب می آید. در جدول زیر سایر تفاوت های این دو مفهوم را مطرح نموده ایم.

گارانتی

وارانتی

چیست؟

تعهد

ضمانت

اعتبارسنجی

می تواند مکتوب یا شفاهی باشد

معمولا مکتوب است تا اثبات آن راحت باشد.

هزینه

رایگان

مشتری باید برای وارانتی هزینه پرداخت کند.

مدت زمان

بسته به محصول متفاوت است.

بلندمدت است.

بازگشت هزینه در صورت احتیاج

بله

خیر

تفاوت اصلی گارانتی و وارانتی

اصلی ترین تفاوت های گارانتی و وارانتی عبارتند از:

1. گارانتی یک تعهد از سوی فروشنده به خریدار است، درصورتی که محصول کیفیتی کمتر از میزان تعیین شده داشته باشد، تعمیر تعویض یا پس گرفته می گردد. در طرف دیگر وارانتی یک ضمانت مکتوب است که عنوان می نماید ویژگی های محصول حقیقی هستند و اگر اینگونه نباشند، محصول تعمیر یا جایگزین می گردد.

2. گارانتی نوعی تعهدنامه از سوی فراوریکننده به خریداران محصولات است درحالیکه وارانتی یک تضمین است که توسط فراوری کننده به فروشنده داده می گردد.

3. گارانتی محصولات، افراد، خدمات و رضایت مصرف کننده را پوشش می دهد درحالی که وارانتی تنها محصولات را پوشش می دهد.

4. گارانتی در مقایسه با وارانتی رسمیت کمتری دارد.

5. مدت زمان گارانتی بسته به موارد متفاوت است، اما در خصوص وارانتی یک مدت زمان طولانی وجود دارد و به هر بخش از یک محصول مربوط می گردد.

6. در خصوص گارانتی بازگشت پول ممکن است، اما در وارانتی اینطور نیست.

تعریف گارانتی

گارانتی به عنوان یک تعهد برای عملکرد پس از فروش محصول یا خدمات تعریف می گردد. این بیان می نماید که سازنده در رابطه با محتوا، کیفیت یا عملکرد محصول ضمانت نموده و درصورت عدم تحقق این ضمانت، ملزم به تعویض، تعمیر یا پس دریافت محصول است.

گارانتی تنها در مدت زمان تعیینی اعتبار دارد و به عنوان حقوق مصرف کننده شناخته می گردد. به بیان دیگر در مدت تعیین اگر کیفیت یا عملکرد محصول کمتر از متوسط باشد فراوری کننده مسئول آن است.

تعریف وارانتی

وارانتی به عنوان یک تضمین (اطمینان دهی) ارائه شده توسط سازنده یا فروشنده به خریدار تعریف می گردد که عنوان می نماید واقعیات عنوان شده در رابطه با محصول حقیقت دارند. وارانتی تعیین می نماید که محصول استاندارد های تعیین شده را دارد. به عبارت دیگر کیفیت، تناسب و عملکرد آن مطابق استانداردهاست.

وارانتی به اشیاء ملموس مانند ماشین آلات، تجهیزات الکترونیکی و … تعلق می گیرد. در صورتی که یک محصول استاندارد ها را برآورده نکند، سازنده ملزم به تعمیر یا تعویض بخش معیوب یا کل محصول است.

نتیجه گیری

حالا شما دقیقا می دانید تفاوت گارانتی و وارانتی چیست و احتمالا در خرید های خود تصمیمات بهتری خواهید گرفت. گارانتی و وارانتی هر دو به عملکرد محصول مربوط می شوند، اما در جزئیات تفاوت هایی باهم دارند. نظر شما چیست؟ گارانتی را ترجیح می دهید یا وارانتی؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر همراهان خبرنگاران در بخش ارسال نظر در میان بگذارید.

برگرفته از: keydifferences

منبع: setare.com
انتشار: 24 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 24 اردیبهشت 1400 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 1078

به "تفاوت گارانتی و وارانتی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت گارانتی و وارانتی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید