بررسی قتل های ناموسی پرونده ویژه نشریه قدم زنان

به گزارش جملات زیبا، سردبیر نشریه دانشجویی قدم زنان دانشگاه تهران گفت: بررسی مسائل مهم اجتماعی در خصوص زنان، از دریچهٔ نگاهی کارشناسی شده و به همین دلیل، ارائه راه حل برای حل این مسائل، یکی از اهداف مهم این نشریه است.

بررسی قتل های ناموسی پرونده ویژه نشریه قدم زنان

نسترن محمدحسینی، سردبیر نشریه دانشجویی قدم زنان انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران، در مصاحبه با خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، در خصوص اولویت های این نشریه دانشجویی گفت: بررسی مسائل مهم اجتماعی در خصوص زنان، از دریچهٔ نگاهی کارشناسی شده و به همین دلیل، ارائه راه حل در جهت حل این مسائل، یکی از اهداف مهم ما در قدمِ زنان است.

محمد حسینی درباره پفراینده ویژه این شماره از نشریه قدم زنان بیان نمود: قتل های ناموسی، که چندی پیش به علت رسانه ای شدن مواردی از آن ها، احساسات عمومی جریحه دار شد، یکی از مسائلی است که در این شماره از فصل نامهٔ قدم زنان، تلاش کردیم آن را از بعد روانشناسی و هم چنین فقهی و حقوقی بنگریم. معمولا پس از آنکه قتلی رخ می دهد، بیشترین تمرکز بر چگونگی برخورد قانونی دستگاه قضایی معطوف می شود.

وی ادامه داد: بحث های حقوقی مربوط به قتل های ناموسی و مجازات هایی که جهت پیشگیری از ارتکاب جرم باید صورت بگیرد، یکی از ابعاد این ماجرا بود که بحث هایی هم در این خصوص، در فضای جامعه ایجاد شده بود و در این شماره، شرایط سنجی ای در این خصوص داشتیم. اما وقتی خیلی غرق در ابعاد حقوقی این ماجرا شویم، ریشه یابی قتل های ناموسی از بعد روانشناختی و تربیت فردی، ممکن است یا نادیده گرفته شود و یا خیلی به آن بها داده نشود. در این خصوص با مصاحبه با آقای وجدانی همت، یکی از اساتید روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی تلاش کردیم آن را از بعد آکادمیک ریشه یابی کرده و برای ارائه راه حل جهت پیشگیری از این دست وقایع، قدمی برداریم.

وی اضافه کرد: مستند دختری در رودخانه، یکی از مستندهایی است، که در آن به موضوع قتل های ناموسی و به خصوص، مسائل فرهنگی این موضوع، پرداخته شده. در این شماره در یادداشتی به معرفی این مستند پرداخته شده است.

سردبیر نشریه قدم زنان بررسی مسائل زنان سرپرست خانوار را محور اصلی شماره چهارم این نشریه دانست و اطهار داشت: یکی از مسائل مهمی که در این شماره مفصلا به آن پرداختیم، بحث زنان سرپرست خانوار بود. زنان سرپرست خانوار، قشر ضعیفی از جامعه تلقی می شوند که با مسائل گوناگونی در جامعه روبرو اند. برخی داده هایی وجود دارد که حکایت از این دارند که تعداد خانوار هایی که در آن زنان، سرپرست خانوارند، طی سال های گذشته فرایند افزایشی داشته اند. نکته حائز اهمیت، تقسیم بندی زنان سرپرست خانوار است، که طبق این تقسیم بندی ها و متمایز شدن ویژ گی های آنان، نیازهای گروه های مختلف این زنان نیز، تغییر می کند. در یادداشتی در این شماره، به این موضوع به طور کامل پرداخته شده و به خلا وجود سیاست گذاری های حمایتی در این خصوص اشاره شده است.

این فعال دانشجویی اضافه کرد: فقر و مسائل اقتصادی یکی از عمده ترین چالش هایی است که در میان گروه های مختلف زنان سرپرست خانوار دیده می شود و به علت نقش ویژهٔ تربیتی مادر، این چالش ها اثرات بسیاری را بر فرزندان این زنان به جای می گذارد. علا وه بر مسائل اقتصادی، مسائل فرهنگی ناشی از جنسیت، که در خصوص این گروه از جامعه وجود دارد، یکی از مسائل انکارناپذیر می باشد. که در این شماره، تلاش شد از منظر ملیحه شیان، رئیس مرکز مطالعات زنان و حنان زارع، کارشناس جامعه شناس، به عمق این مطالب پرداخته شود. هم چنین در این شماره، یکی از مادران سرپرست خانوار، به بیان تجربه زیستهٔ خود پرداخت.

وی خاطر نشان کرد: بررسی شرایط حال حاضر زنان سرپرست خانوار، از بعد حقوقی و قانون گذاری یکی دیگر از مسائل حائز اهمیتی است که در این شماره تلاش شد، این بررسی صورت گیرد. در این شماره، در قالب یادداشتی، دربارهٔ اسناد بین المللی تدوین شده در خصوص زنان سرپرست خانوار، و هم چنین اسناد داخلی تدوین شده در خصوص این زنان، بررسی جامعی صورت گرفت. و گریزی به مسئلهٔ حضانت و ابعاد حقوقی و فقهی آن نیز انجام شد.

محمد حسینی از بررسی علل تخریب آلونک های حاشیه نشین در مصاحبه با نماینده مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: دیدن تصاویر و فیلم های تخریب خانه های زنان سرپرست خانوار، چالش های این زنان را با وضوح بیشتری نمایان ساخت. با مصاحبه با خانم سمیه رفیعی نماینده مجلس شورای اسلامی، در خصوص چالش سرپناه این زنان، صحبت شد.

وی شرح داد: هم چنین، با مصاحبه با یکی از مربیان ورزش رزمی تکواندو، که توانسته است با وجود مادری به فعالیت در این رشته ورزشی بپردازد، به بررسی بخشی از مسائل بانوان ورزشکار در کشور پرداخته شد. یک کتاب نیز در این شماره برای علاقه مندان به این حوزه معرفی گشت.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 بهمن 1399 بروزرسانی: 8 بهمن 1399 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 872

به "بررسی قتل های ناموسی پرونده ویژه نشریه قدم زنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بررسی قتل های ناموسی پرونده ویژه نشریه قدم زنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید