باکتری مهندسی شده جایگزین کود کشاورزی می گردد

به گزارش جملات زیبا، به گزارش خبرنگاران به نقل از نیواطلس، آمونیاک در کشاورزی به عنوان کود استفاده می گردد که به نوبه خود هنگام جاری شدن آب در مزارع، آن را آلوده می نماید. به همین دلیل تحقیقی نو نشان می دهد در آینده یک باکتری مهندسی شده می تواند جایگزین چنین کودهایی گردد.

باکتری مهندسی شده جایگزین کود کشاورزی می گردد

گروهی از محققان به رهبری پروفسور فلورنس ماس در دانشگاه ایالتی واشنگتن نوعی باکتری که در خاک زندگی می نماید را مهندسی ژنتیک نموده اند. این باکتریAzotobacter vinelandii نام دارد.

هرچند این باکتری هم اکنون برای تبدیل انبوهی از گاز نیتروژن به آمونیاک مشهور است، اما نوع مهندسی شده آن می تواند به طور مداوم در غلظت بالاتر و بدون توجه به شرایط محیطی، آمونیاک تراوش و فراوری کند.

هنگام آزمایش نسخه مهندسی شده این باکتری به خاکی افزوده شده که در آن برنج رشد می کرد. محققان متوجه شدند گیاهان آمونیاک فراوری شده به وسیله باکتری را جذب می کردند.

محققان اکنون روی توسعه نوع دیگری از باکتری مذکور تمرکز نموده اند که آمونیاک با نرخ متفاوتی فراوری می نماید. با توجه به احتیاج هر گیاه به آمونیاک می توان نسخه های مهندسی شده ای از این باکتری را برای آنها به کار برد.

به این ترتیب می توان مطمئن بود که گیاهان از آمونیاک استفاده می نمایند، بنابراین مازاد آن روی خاک جاری و وارد راه آب ها نمی گردد.

علاوه برآن کشاورزان هزینه ای اضافی برای کود نمی پردازند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 3 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 3 اردیبهشت 1401 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 1504

به "باکتری مهندسی شده جایگزین کود کشاورزی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باکتری مهندسی شده جایگزین کود کشاورزی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید