این آرامستان، 36 بابا در آغوش دارد

به گزارش جملات زیبا، خبرنگاران: با توجه به اینکه در روزگاران گذشته، عنوان بابا برای پیران و مرشدان استفاده می شد، 36 مقبره با این عنوان در تخت فولاد اصفهان وجود دارد که مهم ترین آن بابا رکن الدین است.

این آرامستان، 36 بابا در آغوش دارد

در گورستان دوهزارساله جنوب شرقی اصفهان، بیش از هزار تن از مشاهیر اصفهان و دنیا اسلام دفن شده اند. از میان مردانی که در اصفهان زاده شده و ستاره ای از افتخارات این شهر شده اند و در تخت فولاد خفته اند، می توان به بزرگ مردی چون علی اکبر خان اصفهانی، ملک المعمار دربار شاه عباس، ملقب به معمار باشی که طراحی و نقشه های درونی و بیرونی بناها و مساجد اصفهان، از جمله مسجد جامع عباسی اصفهان را انجام داده و بعلاوه طراح میدان زیبای نقش دنیا نیز بوده است، اشاره نمود.

استاد عبدالوهاب شهیدی و تاج اصفهانی، از هنرمندان نامدار اصفهانی مدفون در تخت فولاد هستند. در کنار این دو تن، دهها هنرمند نقاش، میناکار و کاشیکار که نامشان در این مختصر نمی گنجد، آرام گرفته اند.

از هنر که بگذریم، در بحث عرفان و تصوف، با توجه به اینکه در روزگاران گذشته، عنوان بابا برای پیران و مرشدان استفاده می شد، 36 مقبره با این عنوان در تخت فولاد اصفهان وجود دارد که مهم ترین آن بابا رکن الدین است. از دیگر عالمان می توان به صاحب بن عباد که در توسعه شهر اصفهان در زمان آل بویه نقشی مهم داشته است، اشاره نمود. بعلاوه ابن مسکویه، مورخ فیلسوف عالم قرن چهارم و رئیس کتابخانه (خازن)، ابن عمید و دنیاگیر خان قشقایی استاد مسلم فلسفه در این آرامستان خفته اند.

علامه مجلسی، صاحب بحارالانوار، از علمای شیعه و فلاسفه ای چون میرفندرسکی و ملاصدرا، جزو هزاران بزرگمردان نام آوری هستند که در این خاک ماوا گزیده اند و معاصرانی چون حاج آقا رحیم ارباب، حاج مصورالملک، نصرت الحاجیه امین یا لطف الله هنرفر و استاد مهریار که عمرشان را صرف شناخت و شناساندن اصفهان کردند، همه ستارگانی از آسمان این شهر بزرگ بوده اند که هیچ کدام بر دیگری فزونی ندارند.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 15 فروردین 1402 بروزرسانی: 15 فروردین 1402 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 1711

به "این آرامستان، 36 بابا در آغوش دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این آرامستان، 36 بابا در آغوش دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید