تور ایتالیا ارزان: ایتالیا؛ انتها کار 6 ساله ناظم الشریعه در تیم ملی فوتسال

به گزارش جملات زیبا، به گزارش خبرنگاران، دو ملاقات تدارکاتی تیم ملی فوتسال ایران با ایتالیا را باید آخرین حضور سیدمحمد ناظم الشریعه روی نیمکت ایران دانست. این تصمیمی است که فدراسیون فوتبال ایران بعد از آنالیز اتفاقات و حواشی چند ماه اخیر بخصوص نتایج تیم ملی در جام جهانی 2021 لیتوانی گرفته است.

تور ایتالیا ارزان: ایتالیا؛ انتها کار 6 ساله ناظم الشریعه در تیم ملی فوتسال

با ما همراه باشید و با تور ایتالیا ارزان از به بهترین کشور اروپا سفر کنیم و در شهرهای ونیز، فلورانس و رم بگردیم و بناهای تاریخی این کشور تاریخی را از نزدیک ببینیم.

جلساتی که فدراسیون را قانع نکرد

ناظم الشریعه بر خلاف سال 2016 که پیروز شد ایران را به عنوان سومی جام جهانی برساند، در سال 2021 حتی از رسیدن به نیمه نهایی جام جهانی بازماند و در مرحله یک چهارم نهایی برابر قزاقستان باخت و از دور این مسابقات حذف شد.

ناظم الشریعه بارها در مصاحبه های خود و بعلاوه در جلساتی که با اعضای کمیته فوتسال و حسن کامرانی فر دبیر کل فدراسیون فوتبال داشت، دلایل این ناکامی را تشریح کرد و گزارش های کاملی را در اختیار فدراسیون فوتبال قرار داد. با وجود تمام این جلسات و اظهارنظرها، ناظم الشریعه در روزهای خاتمهی کارش با تیم ملی ایران قرار گرفته است و با تصمیم فدراسیون فوتبال، ملاقات با ایتالیا آخرین حضورش روی نیمکت تیم فوتسال کشورمان است.

آغاز خیره کننده ناظم الشریعه با تیم ملی

شهریور 1394 بود که ناظم الشریعه در تیم ملی فوتسال ایران جانشین خسوس کاندلاس اسپانیایی شد. او فرصت چندانی در اختیار نداشت و بلافاصله مهرماه دو بازی محبت آمیز با روسیه در شهر ارومیه برگزار کرد. نخستین ملاقات با روسیه که اولین تجربه رسمی سرمربیگری ناظم الشریعه در تیم ملی بود با پیروزی و دومین بازی با نتیجه تساوی به خاتمه رسید.

تیم ملی سپس به ایتالیا رفت و در دو بازی برابر این تیم متحمل شکست شد تا از آنجا راهی مسابقات گرندپری برزیل گردد. ایران با ناظم الشریعه در آن رقابت ها فراتر از انتظار ظاهر شد و با شکست کلمبیا، آنگولا و اروگوئه در مرحله گروهی و پاراگوئه در نیمه نهایی، به فینال راه یافت. تیم ناظم الشریعه در فینال هم برابر برزیلِ میزبان عملکرد قابل توجهی داشت و این تیم را تحت فشار گذاشت اما در نهایت بازی را واگذار کرد.

ناظم الشریعه (نفر دوم از سمت چپ) پیش از سرمربیگری در تیم ملی، دستیار خسوس کاندلاس بود

دو قهرمانی در آسیا و یک عنوان سومی در جام جهانی

ناظم الشریعه در ادامه کار خود با تیم ملی فوتسال ایران، عنوان قهرمانی آسیا را در سال 2016 پس گرفت و تیمش روی سکوی نخست قاره کهن ایستاد. این فرایند پیروزیت آمیز در جام جهانی 2016 تکرار شد و ایران که حدود یک سال ناظم الشریعه را روی نیمکت خود می دید، به عنوان سوم جام جهانی کلمبیا رسید.

بعد از جام جهانی 2016، هرچند تیم ناظم الشریعه توانست قهرمانی در جام ملت های آسیا در سال 2018 را تکرار کند اما کارشناسان و مربیان مختلف از همان زمان بر جوانگرایی تیم ملی تاکید داشتند تا این تیم با میانگین سنی مناسب در جام جهانی 2020 شرکت کند؛ رقابت هایی که تعویق یک ساله در آن و افزایش سن بازیکنان باعث شد تا تبعاتش را در سال 2021 و در ملاقات برابر قزاقستان نشان بدهد.

حمله فدراسیون فوتبال به ناظم الشریعه از زبان شمس!

فدراسیون فوتبال بعد از بازگشت تیم ملی از لیتوانی، نه تنها هیچگاه به صورت رسمی از ناظم الشریعه در برابر نقدها حمایت نکرد بلکه با اقدامی که اخیرا انجام داد ثابت کرد تمایلی به حفظ این مربی ندارد. حسین شمس که پیش از جام جهانی یکی از حامیان ناظم الشریعه بود، بعد از خاتمه این مسابقات و حذف ایران به منتقد شماره یک این مربی تبدیل شد و از همان زمان در مصاحبه های مختلف، به حملاتش به سرمربی تیم ملی ادامه داده است. آخرین نمونه این اتفاق هم روز گذشته و آن هم در سایت رسمی فدراسیون فوتبال رخ داد! شمس در بخشی از گفتگوی روز گذشته خود عنوان نموده بود: ضروری است کمیته فوتسال سریعا راهنمایی تیم ملی را به فردی شایسته بسپارد!

این در حالی بود که یک روز قبل از آن، احسان اصولی سرپرست کمیته فوتسال خبر داده بود ناظم الشریعه به صورت قطعی سرمربی ایران است و این تیم را در سفر به ایتالیا همراهی می نماید. تناقض بین صحبت های اصولی و مصاحبه ای که از شمس روی خروجی سایت فدراسیون قرار گرفته بود، از نکات عجیب و غریبی بود که تعجب رسانه ها را در پی داشت.

خوش و بش ناظم الشریعه در تمرین تیم ملی فوتسال با عزیزی خادم در لیتوانی

بازی با ایتالیا دست فدراسیون ایران را بست!

پیگیری های خبرنگاران نشان می دهد اگر بازی های تدارکاتی ایران با ایتالیا از قبل هماهنگ نشده بود (برای روزهای 29 و 30 آذر به میزبانی ایتالیا) فدراسیون همین حالا و چه بسا زودتر قید ادامه کار با ناظم الشریعه را می زد اما نداشتن گزینه مناسب از یک سو و الزامات و تعهدات بین المللی برای انجام این مسابقه از سوی دیگر باعث شد تا کار ناظم الشریعه روی نیمکت ایران تمدید گردد.

با این حال، همانطور که در بالا ذکر شد، بعد از بازگشت ایران از ایتالیا، باید دوره کاری ناظم الشریعه در تیم ملی فوتسال را تمام شده تلقی کرد. باتوجه به صحبت های روز گذشته احسان اصولی سرپرست کمیته فوتسال (مبنی بر اینکه ناظم الشریعه تا خاتمه سال قرارداد دارد) و اینکه تیم ایران بعد از ایتالیا رویداد دیگری ندارد، همکاری با ناظم الشریعه بعد از 6 سال و 3 ماه به خاتمه می رسد و فدراسیون فوتبال آماده ایجاد تغییرات زمستانی در تیم ملی می گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 دی 1400 بروزرسانی: 9 دی 1400 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 1391

به "تور ایتالیا ارزان: ایتالیا؛ انتها کار 6 ساله ناظم الشریعه در تیم ملی فوتسال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ایتالیا ارزان: ایتالیا؛ انتها کار 6 ساله ناظم الشریعه در تیم ملی فوتسال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید