اقدامات گمرک برای مقابله با کرونا، مرز های پرتردد هر روز ضدعفونی می شوند

به گزارش جملات زیبا، معاون توسعه مدیریت و منابع گمرک جمهوری اسلامی ایران، اقدامات گمرک در مقابله با شیوع کرونا ویروس را به عنوان دبیر ستاد مقابله با کرونا تشریح کرد.

اقدامات گمرک برای مقابله با کرونا، مرز های پرتردد هر روز ضدعفونی می شوند

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، احمد ذاکری، معاون توسعه مدیریت و منابع گمرک جمهوری اسلامی ایران، اقدامات گمرک در مقابله با شیوع کرونا ویروس را به عنوان دبیر ستاد مقابله با کرونا تشریح کرد.

وی ادامه داد:گمرک ایران با ابطال اظهار نامه های صادراتی کالا های مورد نیاز و تسهیل در واردات اقلام بهداشتی و کیت های آزمایشگاهی به صورت شبانه روزی فعال است.

دبیر ستاد مقابله با کرونای گمرک گفت: صادرات ماسک از زمان اعلام وزارت بهداشت و قبل از تصمیم کارگروه تنظیم بازار از 13 بهمن ماه به صورت شفاهی در گمرکات اجرایی ممنوع اعلام شد و سپس با ارائه پیشنهاد به کارگروه تنظیم بازار برای ایجاد ممنوعیت اقلام مورد نیاز به ویژه ماسک در تاریخ 20 بهمن ماه مصوبه ای دراین کارگروه در این تاریخ تصویب شد و نهایتا ممنوعیت ماسک به صورت مکتوب از 21 بهمن ماه به گمرکات اعلام شد.

ذاکری در خصوص رویه های مرتبط گمرک در خصوص این اقلام اضافه نمود: از طریق معاونت فنی گمرک بخش نامه هایی در خصوص رویه های گمرکی صادر شد و مجدانه در اجرای آن نیز همکاران ما در ستاد و گمرکات اجرایی اقدام کردند. از مواردی که در حوزه فنی در رویه گمرکی این اقلام پیگیری شد می توان به ابطال اظهارنامه های صادراتی و بازگشت کالا های مورد نیاز بهداشتی کشور مانند ماسک، دستکش، گان، ضدعفونی کنند ها و ...، اعلام کالا هایی که در گمرکات دپو شده و هنوز اظهار نشده اند به وزارتخانه های بهداشت و صمت، ترخیص شبانه روزی اقلام کنترلی و موردنیاز بهداشتی و کیت های آزمایشگاهی و... با صدور حکم و تنظیم صورتجلسه با حداقل اسناد و حمل یکسره نام برد.

وی ادامه داد: همچنین اقداماتی مانند ترخیص کالا های مقابله و کنترل کرونا خارج از نوبت و در راستا سبز، پذیرش مجوز های وزارت بهداشت به عنوان حداقل اسناد جهت ترخیص این اقلام، اعمال معافیت های لازم برای کالا های اهدایی در چارچوب کنوانسیون های مرتبط، اعمال معافیت های حقوق ورودی در خصوص واردات اقلام موردنیاز مرتبط توسط اورژانس، هلال احمر، هیئت امنای ارزی و رایزنی لازم برای ادامه راستا کالا هایی که مرتبط با این موضوع در مرز ها متوقف شدند (تلاش برای ورود به کشور)، هماهنگی لازم با وزارت بهداشت در خصوص صدور مجوز های لازم برای ترخیص کالا هایی که فاقد ثبت سفارش هستند و درخواست رصد کالا های موجود در بنادر، مناطق ویژه و آزاد و سایر مراجع تحویل گیرنده که برای واردات قطعی به این مناطق وارد شده و هنوز به گمرک اظهار نشده از وزارت صمت و بهداشت را به آن اضافه نمود.

معاون توسعه مدیریت و منابع در ادامه گفت: ابطال اظهار نامه صادراتی 183 تن دستکش در گمرکات، ترخیص 63 آمبولانس، انجام تشریفات واردات 30 تن ماسک به کشور، ابطال اظهارنامه صادراتی 7 تن البسه بیمارستانی و 144 تن کاغذ تیشو و برگشت این اقلام به کشور و تحویل آن به سازمان های توزیع کننده به همین دلیل تا کنون اجرا شده است.

ذاکری در خصوص اقدامات اجرا شده در مرز ها و گمرکات در این ایام گفت: در مرز ها و گمرکات اجرایی از محل اعتبارات استانی دستکش، ماسک و ضدعفونی کننده ها دراختیار پرسنل گمرکات قرار گرفت که در استان های دارای شرایط حاد اعتبارات ویژه ای برای تامین اقلام بهداشتی مورد نیاز نیز در نظر گرفته شد.

وی اضافه نمود: هماهنگی های خوبی نیز با سازمان های همجوار برای ضدعفونی در مبادی ورودی و توقف گاه های مرزی برای ضدعفونی محیطی و کالا ها در مرز ها صورت پذیرفت.

دبیر ستاد مقابله با کرونای گمرک در ادامه گفت: با تدبیر و دستور رئیس کل گمرک علاوه بر مرز ها و گمرکات اجرایی، در حوزه ستاد نیز ضمن تجهیز اماکن به ضد عفونی کننده ها و تیشو، دستکش و ماسک نیز تحویل پرسنل شد و جلسات غیرضرور حذف و نهایتا در حد نیاز غیرحضوری برنامه ریزی شدو پرسنل گمرک نیز شیفت بندی شده تا حتی المقدور خارج از سازمان به وظایف خود بپردازند.

معاون توسعه مدیریت و منابع گمرک ایران گفت: یکی از اقدامات مجدانه گمرک در این شرایط اطلاع رسانی مداوم شرایط مرز ها در رسانه ها به تجار بود تا تجار وصاحبان کالا با آگاهی از آخرین شرایط مرز ها بتوانند تصمیمات لازم را برای اقدامات بعدی خود بگیرند.

ذاکری ضمن تشکر از مسئولان استانی و مدیران گمرکات اجرایی گفت: پیگیری برای باز نگه داشتن مرز ها از طریق مدیران گمرکات اجرایی و مدیران ستادی با هماهنگی مدیران استانداری ها اقدام قابل تحسینی بود تا ضمن رعایت مسائل بهداشتی تجارت خارجی کشور حتی المقدور با کمترین توقف همراه باشد.

وی اضافه نمود: در راستای کاهش مراجعات حضوری خدمات گیرندگان گمرک، هوشمندسازی گمرک و استقرار گمرک موبایل و شبکه فعالان اقتصادی و نیز اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و کاهش هزینه های مرتبط با تجارت، شبکه پیام رسان ما نیز در گمرک راه اندازی شد.

ذاکری در سرانجام گفت:: اتصال سامانه گمرک به سامانه انبار ها برای رصد مقاصد کالا های وارداتی به ویژه کالا های مقابله با ویروس کرونا با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزارت صمت نیز از اقدامات مهم گمرک در این مدت کم به شمار می آید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 358

به "اقدامات گمرک برای مقابله با کرونا، مرز های پرتردد هر روز ضدعفونی می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقدامات گمرک برای مقابله با کرونا، مرز های پرتردد هر روز ضدعفونی می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید