ادویه های مهم برای سلامت بدن و درمان بیماری ها

به گزارش جملات زیبا، ادویه و چاشنی ها را نباید فقط برای خوش طعم کردن غذا در حین پخت استفاده کرد. این افزودنی ها فواید سلامتی بسیاری دارند که علم به تازگی در حال کشف آنهاست. ادویه ها و گیاهان معطر در غذاهای مرسوم هر فرهنگی برای طعم بهتر استفاده می شوند. اما غیر از آن هم بسیاری از کشورها از زمان های گذشته این ادویه های مهم را به دلیل ارزش های درمانی و سلامتی خاصشان به کار می برده اند.

ادویه های مهم برای سلامت بدن و درمان بیماری ها

محققان با بررسی مواد فیتوشیمیایی موجود در سطح مولکولی این ادویه ها که از گیاهان به دست می آیند، به چگونگی تاثیرگذاری شان پی برده اند. البته که نیازی نیست برای بهره بردن از فواید ادویه های مهم، از جزییات این فرآیند اطلاع داشته باشید. همین که تعدادی از آنها را بشناسید و در پخت و پز مصرفشان کنید، از خواص ادویه ها بهره مند خواهید شد.

چرا باید ادویه های مهم را مصرف کرد؟

جالب است بدانید که بسکمک از داروها با تقلید از مکانیسم گیاهان ابداع شده اند. البته بدن انسان گیاهان را به عنوان ماده غذایی می شناسد و بر همین اساس از آنها استفاده می کند. ولی داروها متفاوت و برای سلول های بدن بیگانه هستند. با وجود آنکه ممکن است علائم بیماری را برطرف کنند، ولی در بسکمک از موارد موجب بهبودی کامل بیمار نمی شوند.

از طرفی دیگر ادویه ها و گیاهان دارویی موجب کاهش وزن و لاغری، داشتن خواب بهتر، تامین سلامت سیستم قلبی و عروقی، جلوگیری از بروز سرطان، بهبود هضم و گوارش، کاهش درد و تقریبا هر مشکل سلامتی دیگر می شوند. در ادامه با تعدادی از ادویه های مهم برای سلامتی بدن آشنا می شوید که شاید تا به امروز نیز با آگاهی از فواید، از آنها استفاده می کرده اید. این افزودنی ها را هم برای طعم بهتر و هم برای بهره مندی از مزیت های بیشتر به دستور پخت و سبد غذایی خود اضافه کنید.

سالم ترین و ناسالم ترین سس ها و چاشنی های جهان

ادویه های مهم برای تقویت متابولیسم بدن

تخم خردل

از یک بذر کوچک و سرشار از مواد مغذی، گیاه زیبا و برگ دار خردل رشد می کند. مواد غذایی تند مانند خردل، فلفل چیلی و ترب کوهی دارای تاثیرات ترموژنیک یا گرمازایی هستند. یعنی بعد از مصرف، متابولیسم را افزایش می دهند و دمای بدن را بالا می برند. مطالعه اجرا شده در سال 1986 نشان داد خردل به دلیل مشارکت در کاهش وزن، میزان متابولیسم پایه بدن را به مقدار قابل توجهی افزایش می دهد. پس از قلم نیاندازید برای لاغری، دانه خردل یا پودر آن را به هر ماده غذایی مصرفی خود بیفزایید.

کدام ویتامین ها و مواد معدنی متابولیسم بدن را تقویت می کنند؟

درمان مسائل گوارشی

بسکمک از معضلات سلامتی به دستگاه گوارش وابسته هستند. در حقیقت چگونگی تجزیه انواع خوراکی ها و استفاده از مواد مغذی آنها، در همه قسمت های بدن تاثیر می گذارد.

گشنیز

تسریع در فرایند گوارش و تسکین سوءهاضمه، بهبود گرفتگی عضلاتی شکمی، درمان اسهال و نفخ از فواید گشنیز برای سلامتی بدن به شمار می فرایند. همچنین این گیاه ادرارآور است و فشار خون را تنظیم می کند. تمام قسمت های گیاه گشنیز خوراکی است. پس شما می توانید بذر یا برگ آن را به عنوان چاشنی به غذا بیفزایید یا از گشنیز برای تهیه دمنوش مناسب گوارش استفاده کنید.

برای تهیه دمنوش، برگ های گشنیز را حداقل به مدت 5 دقیقه بجوشانید. در صورت تمایل برای طعم بهتر از عسل استفاده کنید و قبل از مصرف، محلول را از صافی رد کنید.

9 سبزی خوردن که می توانید به راحتی در خانه پرورش دهید

رازیانه

این گیاه گوارش را برای متابولیسم بهتر مواد غذایی تحریک می کند و به همین دلیل مردم هند بعد از صرف وعده غذایی خود، دانه رازیانه می خورند. تمام قسمت های گیاه رازیانه خوراکی است و طعمی مشابه شیرین بیان به غذا می دهد. رازیانه در کنار ویژگی های دیگرش، نوعی ماده ضد اسپاسم به شمار می رود که موجب کاهش مشکل کولیک در نوزادان، سوزش معده، سوءهاضمه و سندرم روده تحریک پذیر می شود. این گیاه علائم سندرم پیش از قاعدگی را نیز کاهش می دهد.

12 راه طبیعی برای بهبود فرایند هضم غذا

زنجبیل

زنجبیل مزیت های زیادی دارد. گیاهی ریزومی، دارای آنتی اکسیدان و ضد التهابی است که موجب تحریک آنزیم های گوارشی و صفرا می شود تا مواد غذایی را با تاثیر بیشتر در معده و کبد تجزیه کنند. این ادویه را در حین پخت به غذا بیفزایید، آن را به صورت دمنوش مصرف کنید یا در اسموتی بریزید.

چطور کوکی زنجبیلی درست کنیم؟

ادویه های مهم برای درمان درد مفصل

سیر

سیر یک ضد التهاب قوی و بسیار موثر است. آن را به شکل رنده شده یا پودری به غذا اضافه کنید یا سیر خام بخورید تا از فواید بیشتری بهره مند شوید.

چای سبز

همه چای ها (به غیر از دمنوش های گیاهی) حاوی مواد شیمیایی ضد التهابی هستند. چای سبز نسبت به انواع دیگر چای دارای فلاونوئید(نوعی آنتی اکسیدان) بیشتری است که در تاثیر ضد التهابی بودن چای سبز نقش مهمی دارد.

چای سبز را حداقل به مدت 7 دقیقه در آب جوش قرار دهید. منتظر بمانید تا مواد مغذی آن به درون آب وارد شوند. برای آنکه خاصیت چای سبز بیشتر شود، مقداری عسل خالص به آن اضافه کنید.

چای سبز یا چای سیاه؛ کدام سالم تر است؟

ریشه شیرین بیان

این گیاه هم دارای فلاونوئیدهای ضد التهابی است که آنزیم استیل ترانسفراز Lyzo-PAF را مهار می کنند، در حقیقت این آنزیم است که باعث ایجاد التهاب می شود. ریشه شیرین بیان را به صورت کپسول یا داروی مکمل مصرف کنید یا آن را به شکل دم کرده بنوشید. برای تهیه دمنوش خانگی (بر دمنوش کیسه ای آماده ترجیح داده می شود)، یک قاشق چای خوری پودر ریشه شیرین بیان را در آب داغ بریزید و 10 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. سپس مواد را از صافی رد کنید و آن را بنوشید. ریشه شیرین بیان به طور طبیعی شیرین است.

ملاحظات: مصرف زیاد ریشه شیرین بیان در طول زمان ممکن است به فشار خون بالا و کاهش پتاسیم منجر شود. همچنین بهتر است زنان باردار و شیرده آن را مصرف نکنند.

8 خوراکی که برای درمان و پیشگیری از فشار خون بالا نباید بخورید

سم زدایی با ادویه

با وجود سموم موجود در محیط و مواد غذایی که به طور روزانه در معرض آن قرار دارید، باید توجه بیشتری به خود داشته باشید تا از تجمع و آسیب احتمالی این سموم جلوگیری کنید.

رزماری

این گیاه دارای خواص ضد قارچی، ضد ویروسی و ضد باکتری است. آنتی اکسیدان های موجود در رزماری از آسیب کبد محافظت می کنند و حتی ممکن است موجب درمان بیماری سیروز کبد شوند. کبد، فیلتر اصلی بدن است و هر ماده غذایی که وارد بدن می شود، از کبد می گذرد. رزماری با فعال کردن مکانیسم های دفاعی بدن، از آسیب رادیکال های آزاد جلوگیری می کند.

رزماری علاوه بر تاثیرات خاص کبدی، از مغز محافظت می کند، موجب تقویت حافظه و ادراک می شود و از تجمع آمیلوئید بتا جلوگیری می کند. این پروتئین موجب تجمع پلاک در مغز، بروز آلزایمر و دیگر بیماری های عصبی می شود. رزماری گیاهی مقاوم و معطر است که می توان آن را به انواع سوپ، خوراک، خورشت، گوشت و سبزیجات گریل شده اضافه یا به صورت دمنوش مصرف کرد.

7 عادت غذایی مفید برای داشتن کبد سالم

ادویه های تقویت کننده سیستم ایمنی

فلفل سیاه

پپپرین ماده موجود در فلفل سیاه است که خواص آنتی اکسیدانی دارد. این ماده به گیرنده های سلول های ایمنی متصل می شود و قابلیت زنده ماندن سلول را افزایش می دهد. نکته دیگر و شاید مهم تر آنکه، فلفل سیاه دسترسی زیستی دیگر مواد غذایی را نیز بالا می برد. به طور معمول بدن می تواند بسکمک از مواد مغذی موجود در خوراکی ها را به همان گونه ای که وجود دارند، استفاده کند؛ ولی جذب برخی از آنها دشوارتر خواهد بود. برای مثال زردچوبه یک ادویه فوق العاده است که فواید بسکمک بر سلامت انسان دارد ولی به مقدار کم متابولیز می شود. فلفل سیاه توانایی بدن در جذب زردچوبه را تا 2000 درصد افزایش می دهد و به همین دلیل هر دو از ادویه های مهم و عالی برای آشپزی محسوب می شوند.

پیپرین از رشد سرطان روده بزرگ، پستان و سایر سرطان ها جلوگیری می کند و با تحریک رنگ دانه های پوستی، در درمان بیماری ویتیلیگو یا پیسی نیز موثر است. فلفل سیاه را می توانید به عنوان ادویه در حین پخت و پز به کار ببرید یا آن را هنگام سرو به غذای آماده اضافه کنید.

15 خوراکی مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن

زردچوبه

کورکومین رنگ دانه آنتی اکسیدانی موجود در زردچوبه است که باعث ایجاد رنگ طلایی زرد آن می شود. این ادویه ماده ضد التهاب قوی است که برخی فواید آن عبارت اند از حمایت از سیستم ایمنی بدن، از بین بردن سلول های سرطانی، مبارزه با عفونت، نابودی قارچ ها و تقویت سلامت دهان و دندان.

زردچوبه، فلفل سیاه و روغن نارگیل را با هم ترکیب کنید تا از مزایای کامل آن بهره مند شوید. حرارتی که در حین پخت مواد غذایی به زردچوبه منتقل می شود هم می تواند کورکومین و مواد مغذی گیاهی دیگر زردچوبه را آزاد کند.

10 خاصیت زردچوبه که شما را شگفت زده خواهد کرد

کاهش چربی شکم

فلفل کاین

این ادویه مثل فلفل سیاه گرمازا یا ترموژنیک است و بعد از مصرف، حرارت تولید می کند. مواد غذایی ترموژنیک متابولیسم بدن را حتی در زمان استراحت افزایش می دهند. بنابراین باعث می شوند کالری بیشتری سوزانده شود.

فلفل کاین حاوی ویتامین ث، ب6 و مواد معدنی از جمله منیزیم و پتاسیم و آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی است. مطالعه اجرا شده در دانشگاه پوردو نشان می دهد مصرف فلفل قرمز یا کاین خصوصا در افرادی که مرتب از ادویه استفاده نمی کنند، به کنترل اشتها و سوزاندن کالری بیشتر بعد از وعده غذایی کمک می کند.

6 ماده غذایی که به سوزاندن چربی شکم کمک می کند

مطالعات دیگر هم نشان می دهند کپسایسین، ترکیبی که گرمای فلفل چیلی را به وجود می آورد، ممکن است احساس گرسنگی را کاهش و مصرف انرژی را افزایش دهد و کالری بسوزاند. این ترکیب رنگ دانه آنتی اکسیدانی موجود در فلفل کاین است که در بهبود گوارش و هضم غذا نیز نقش دارد. گفته می شود کپسایسین، تولید صفرا و آنزیم لوزالمعده را تحریک می کند، موجب درمان و جلوگیری از ابتلا به زخم معده و سنگ کیسه صفرا می شود و پروتئین ها را در روده کوچک تجزیه می کند.

یک چهارم قاشق چای خوری فلفل کاین و یک قاشق غذاخوری آب لیمو را در یک پیمانه آب گرم بریزید و نیمی از این محلول را یک ساعت قبل از صبحانه مصرف کنید. این نوشیدنی باعث می شود سیستم گوارش فعالیت خود را آغاز کند و انرژی بیشتری به متابولیسم بدن بدهد.

دارچین

این افزودنی نیز یکی دیگر از ادویه های مهم و ضد التهابی است که به لاغری نیز کمک می کند. کاهش وزن با تحریک تولید انسولین جهت تثبیت مقدار قند خون انجام می شود و در نتیجه حساسیت به انسولین در سلول ها تقویت می شود. به همین دلیل گلوکز به جای ذخیره به صورت چربی، برای تامین انرژی توسط ماهیچه ها جذب می شود. دارچین کلسترول LDL را نیز تنظیم می کند. توصیه می شود دارچین را برای کاهش وزن و کمک به سم زدایی کبد در هنگام صبح مصرف کنید.

10 خاصیت شگفت انگیز دارچین که از نظر علمی ثابت شده است

طبیعت سرشار از گیاهان دارویی و ادویه های رنگارنگ و خوش طعم است و با کمک آنها می توان وعده های غذایی لذیذتر و مغذی تری آماده کرد که البته برای سلامت بدن نیز فواید زیادی به همراه دارند. این ادویه های مهم در بیشتر فروشگاه های مواد غذایی موجود هستند و به راحتی هم در کابینت آشپزخانه نگهداری می شوند تا در زمان مصرف به کار بیایند. با کمک این مواد تنوع غذایی را افزایش دهید و به سلامت بدن خود توجه بیشتری داشته باشید.

منبع: Daily Health Post

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 21 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 507

به "ادویه های مهم برای سلامت بدن و درمان بیماری ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادویه های مهم برای سلامت بدن و درمان بیماری ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید