اتمام تنظیم سند توسعه اشتغالزایی

به گزارش جملات زیبا، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تمام سند توسعه اشتغالزایی تنظیم شده و ان شالله این سند در جلسات آینده شورای اشتغال استان های کشور که برای تمام آن ها برش استانی تدوین شده است، با حضور ریاست جمهور مطرح خواهد شد.

اتمام تنظیم سند توسعه اشتغالزایی

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، علی ربیعی در حاشیه امضای 18 تفاهم نامه همکاری بین وزارتخانه های ارتباطات و فناوری اطلاعات و تعاون و کار و رفاه اجتماعی و استانداری خوزستان اظهار کرد: وزارت تعاون دو جهت برای اشتغال خوزستان پیش بینی کرده است که یک جهت توسعه صنایع فولاد، پتروشیمی و آلومینیوم است و عمدتا صنایع عمده خوزستان را شامل می شود. جهت دوم توسعه کسب و کار پایدار است که در این جهت حوزه IT و ICT اصلی ترین گزینه مدنظر ماست. پوشاک، دامداری، باغداری، حمل و نقل و گردشگری از دیگر حوزه هایی است که در جهت دوم پیش بینی شده است.

ربیعی با بیان این که در سند توسعه اشتغال خوزستان اصلی ترین حوزه پیش بینی شده حوزه ICT است، مطرح نمود: بر این اساس شرکت های خصوصی ملی و استانی تفاهم نامه هایی را اجرا خواهند کرد که حدود 2000 میلیارد تومان سرمایه گذاری در اجرای این تفاهم نامه ها پیش بینی شده است.

وی افزود: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تا به امروز بیش از 700 میلیارد تومان در زمینه زیرساخت های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات خوزستان هزینه کرده و تفاهم نامه های که امروز امضا شد، به عبارتی لایه بعدی است که روی این زیرساخت های اجرا شده، قرار می گیرد و به نوعی نتایج این زیرساخت ها است.

ربیعی گفت: در حوزه ICT خوزستان با اجرای این تفاهم نامه ها سه ضلع دولت، دانشگاه و بخش خصوصی فعالیت خواهند کرد و برنامه ها در این زمینه، بنا بر توانمندسازی است. افراد فارغ التحصیل از نظر آموزشی توانمند می شوند و شرکت هایی که از تهران وارد استان شدند و همچنین شرکت های منطقه ای با یکدیگر گره می خورند. این تفاهم نامه ها منجر به تولید محتوا در خوزستان و همچنین تولید محتوا به زبان عربی از خوزستان به تمام کشورهای عربی می شود و از این طریق شرکت های ما به شرکت های بین المللی اتصال می یابند.

وی در خصوص جهت بعدی پیش بینی شده دولت برای اشتغال خوزستان گفت: بنابر برنامه های دولت احیای 550 هزار هکتار اراضی کشاورزی در خوزستان اجرا می شود تا سرانجام سال این طرح به طور کلی در خوزستان به بهره برداری می رسد و اکنون بخشی از پروژه در سطح 312 هزار هکتار باقی مانده است و به ازای هر هکتار یک تا دو نفر اشتغال زایی خواهد شد. بخشی از این پروژه باعث تثبیت شغل های موجود و بخش دیگر آن منجر به اشتغالزایی جدید خواهد شد.

وی با اشاره به پروژه پالایشگاه آبادان مطرح نمود: اکنون پروژه پالایشگاه آبادان را داریم که تا به امروز 1.3 میلیارد دلار برای سرمایه گذاری آن پیش بینی شده و به 1.7 میلیارد دلار دیگر هم احتیاج دارد تا در پنج سال آینده حدود 10 هزار شغل مستقیم ایجاد کند و به ازای هر یک اشتغالزایی در این پروژه برای سه تا چهار نفر در بخش خدمات خرده فروشی و ... به طور غیر مستقیم اشتغالزایی ایجاد خواهد شد.

وی لایروبی اروند را آرزوی دیرینه مردم خوزستان عنوان و اظهار کرد: لایروبی اروند هم اکنون در حال اجرا است و کار بزرگی است که ان شالله با حضور ریاست جمهور در هفته آینده در خوزستان رونمایی خواهد شد. با این لایروبی مشاغل بسیار خوبی چه در بخش صید و صیادی و چه در بخش حمل و نقل ایجاد می شود.

وی به سرمایه گذاری های نفتی در غرب کارون اشاره و بیان کرد: 8 تا 10 میلیارد دلار در سرمایه گذاری در میادین نفت مشترک و غرب کارون ظرف 5 سال آینده و البته با حفظ و رعایت الزامات زیست محیطی انجام خواهد شد که این سرمایه گذاری ها اشتغالزایی مناسبی با خود به همراه خواهند داشت.

وی بیان نمود: اکنون ما پروژه فولاد کاوه خرمشهر با ظرفیت 600 هزار تنی و همچنین کارخانه فولاد در شهرک صنعتی شماره 5 اهواز را در حال اجرا داریم. همچنین کارخانه آلومینیوم مسجدسلیمان و فاز اول پالایشگاه فولاد دزفول با ظرفیت 600 هزار تن و فاز اول فولاد شادگان در استان خوزستان اشتغالزایی خواهند داشت.

واعظی گفت: پتروشیمی مسجدسلیمان نیز در مسجدسلیمان راه اندازی می شود و با این پروژه برای 700 نفر اشتغالزایی خواهد شد. بنابراین می خواهیم به مردم خوزستان بگوییم که دولت یازدهم با عقلانیت و سختکوشی، مردم این استان را دیده است و این استان را در اولویت قرار داده و با چشم اندازهایی که مطرح شد، ان شالله اشتغال خوزستان 2 درصد بهبود خواهد یافت.

وی با اشاره به 18 تفاهم نامه ای که امروز امضا شد، گفت: این تفاهم نامه ها برای 3500 نفر در دو سال آینده اشتغالزایی خواهند داشت اما موضوع مهم در رابطه با این تفاهم نامه ها، اتصال ما به بازار جهانی و تولید محتوا به زبان عربی از خوزستان برای کل کشورهای عربی است و البته این موضوع جدا از تولیدات محتوای فرهنگی که برای دفاع از فرهنگ کشور انجام می شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 286

به "اتمام تنظیم سند توسعه اشتغالزایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتمام تنظیم سند توسعه اشتغالزایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید