آینده طعم غذاها؛ ربات هایی که به خوبی ما طعم غذا را می چشند!

به گزارش جملات زیبا، محققان دانشگاه کمبریج با همکاری شرکت فراوریکننده لوازم خانگی Beko، سرآشپز ربات خود را آموزش دادند تا شوری یک ظرف را در مراحل مختلف فرآیند جویدن ارزیابی کند. ربات فراوری شده کاملا متفاوت با نمونه های قبلی است.

آینده طعم غذاها؛ ربات هایی که به خوبی ما طعم غذا را می چشند!

به گزارش خبرنگاران، نتایج این تحقیقات می تواند در توسعه اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک آماده سازی غذا به وسیله ربات ها موثر باشد. با یاری این فناوری تازه ربات ها می توانند طعم گوارا یا ناخوشایند غذا را بهتر تشخیص دهند و تبدیل به آشپزانی کارآمدتر شوند. وقتی غذای خود را می جویم، متوجه تغییر بافت و طعم می شویم. به عنوان مثال، گاز زدن یک گوجه فرنگی تازه در اوج تابستان باعث ترشح آب می گردد و با جویدن، بزاق و آنزیم های گوارشی آزاد می گردد، به این ترتیب درک ما از طعم گوجه فرنگی در مراحل مختلف جویدن تغییر می نماید.

این ربات سرآشپز که قبلاً برای ساختن املت بر اساس بازخورد انسان آموزش دیده است، 9 نوع مختلف از یک غذای ساده از تخم مرغ و گوجه فرنگی را براساس سلیقه انسان تهیه می نماید. محققان دریافتند که این ربات تازه نسبت به سایر فناوری های چشایی الکترونیکی که فقط یک نمونه همگن شده را آزمایش می نمایند، به طور قابل توجهی توانایی بیشتر برای ارزیابی سریع و دقیق شوری ظرف غذا دارد. نتایج این تحقیق در مجله Frontiers in Robotics & AI گزارش شده است.

درک طعم فرآیند پیچیده ای در انسان است که طی میلیون ها سال تکامل یافته است: ظاهر، بو، بافت و دمای غذا همه بر نحوه درک ما از طعم تأثیر می گذارد. بزاق فراوری شده به گیرنده های چشایی روی زبان یاری می نماید تا طعم را بهتر درک کنیم. هنگامی که مغز ما از طعم غذا مطلع شد، تصمیم می گیریم که آیا این غذا لذیذ هست یا نه. طعم نیز بسیار سلیقه ای است. بعضی از مردم غذا های تند را دوست دارند، در حالی که بعضی دیگر شیرینی را ترجیح می دند. یک آشپز خوب، چه آماتور یا حرفه ای، به حس چشایی خود متکی است و می تواند طعم های مختلف یک ظرف را متعادل کند تا محصول نهایی به خوبی ارائه گردد.

یکی از نویسندگاه مقاله، Grzegorz Sochacki، از دپارتمان مهندسی کمبریج، می گوید: بیشتر آشپز های خانگی در حین آشپزی با مفهوم مزه کردن آشنا هستند. آن ها بار ها غذا را می چشند تا مطمئن شوند که غذا طعم مناسبی دارد یا خیر. پس اگر قرار است از روبات ها برای جنبه های خاصی از آماده سازی غذا استفاده گردد، مهم است که آن ها بتوانند چیزی را که می پزند مزه نمایند.

دکتر آرسن عبدالعلی، یکی دیگر از نویسندگان مقاله، از دپارتمان مهندسی، می گوید: وقتی ما می چشیم، فرآیند جویدن نیز بازخورد مستمری به مغز ما می دهد. یعنی بازخورد ما از مزه یک فرآیند مستمر است، اما روش های کنونی آزمایش الکترونیکی تنها یک بار طعم را تشخیص می دهد؛ بنابراین ما می خواستیم فرآیند واقعی تر جویدن و چشیدن را در یک سیستم روباتیک بازسازی کنیم. این فرآیند تازه مطمئنا محصول نهایی خوشمزه تری را به همراه خواهد داشت.

محققان این رباب تازه، اعضای آزمایشگاه رباتیک کمبریج هستند. این آزمایشگاه به وسیله پروفسور Fumiya Iida از دپارتمان مهندسی اداره می گردد و بر آموزش روبات ها برای انجام کار هایی که برای انسان ساده، ولی برای ربات سخت است، متمرکز می باشد. آشپزی یکی از این وظایف است: آزمایش های قبلی با ربات chef آن ها با استفاده از بازخورد انسان، املت قابل قبولی فراوری نموده است.

به گفته Sochacki ما به چیزی مقرون به صرفه، کوچک و سریع احتیاج داشتیم تا به ربات خود اضافه کنیم تا بتواند توانایی چشیدن را انجام دهد. این فناوری باید به میزان کافی مقرون به صرفه باشد تا بتوان در آشپزخانه از آن استفاده کرد، به میزان کافی برای یک ربات کوچک باشد و به میزان کافی برای استفاده در هنگام آشپزی سریع باشد. محققان برای تقلید از فرآیند انسانی جویدن و چشیدن در سرآشپز روبات خود، یک کاوشگر را که به عنوان حسگر شوری عمل می نماید، به بازوی ربات متصل کردند. آن ها تخم مرغ و گوجه فرنگی را آماده می کردند و تعداد گوجه فرنگی ها و میزان نمک هر ظرف را متفاوت می کردند. ربات با استفاده از این کاوشگر، ظرف ها را چشید و تنها در چند ثانیه طعم آن ها را دریافت.

برای تقلید از تغییر بافت غذا ناشی از جویدن، تیم تحقیقاتی سپس مخلوط تخم مرغ را در مخلوط کن ریخته و از ربات خواستند دوباره ظرف را آزمایش کند. نتایج این تحقیق بهبود قابل توجهی را در توانایی روبات مورد آزمایش برای ارزیابی شوری نسبت به سایر روش های چشایی الکترونیکی نشان داد. روش های قدیمی اغلب زمان بر هستند و تنها یک بار چشیدن را ارائه می دهند. محققان می گویند که با تقلید از فرآیند های جویدن و چشیدن انسان، روبات ها در نهایت قادر خواهند بود غذایی فراوری نمایند که انسان از آن لذت ببرد و می تواند بر اساس ذائقه فردی تغییر یابد.

دکتر عبدالعلی می گوید: وقتی یک ربات در حال یادگیری آشپزی است، مانند هر آشپز دیگری، به نشانه هایی احتیاج دارد که نشان دهد کارش را چقدر خوب انجام داده است. ما می خواهیم روبات ها مفهوم طعم را درک نمایند تا بتوانند بهتر آشپزی نمایند. در آزمایش ما، ربات می تواند تفاوت طعم غذا را در حین جویدن آزمایش کند که توانایی چشیدن آن را بهبود می بخشد.

دکتر Muhammad W. Chughtai، دانشمند ارشد در Beko plc گفت: شرکت Beko چشم اندازی دارد که ربات هایی را به محیط خانه بیاورد که استفاده از آن ها ایمن و آسان است. ما بر این باوریم که توسعه سرآشپز های رباتیک نقش مهمی در خانه های پرمشغله ایفا خواهد نمود. این نتیجه یک جهش رو به جلو در آشپزی رباتیک است و با استفاده از الگوریتم های یادگیری ماشینی و عمیق، شبیه سازی جویدن به سرآشپز های ربات یاری می نماید تا چاشنی غذا را تنظیم نمایند و طعم غذا را در مراحل مختلف خوردن بچشند. در آینده، محققان در پی بهبود ربات سرآشپز هستند تا بتواند انواع مختلف غذا را بچشد و قابلیت های حسی را بهبود ببخشد تا بتواند به عنوان مثال طعم غذا های شیرین یا چرب را تشخیص دهند.

منبع: techxplore

منبع: فرارو
انتشار: 30 خرداد 1401 بروزرسانی: 30 خرداد 1401 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 1553

به "آینده طعم غذاها؛ ربات هایی که به خوبی ما طعم غذا را می چشند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آینده طعم غذاها؛ ربات هایی که به خوبی ما طعم غذا را می چشند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید